Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Jag hoppas det löser sig för dig laxen. 😕

Skulle också kört me helt öppna kort. Om hyresvärden inte förstår så är det förmodligen ingen bra hyresvärd heller, enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cd-wow har nu skickat Symphony X-skivan Iconoclaust till mig, ett konceptalbum om hur tomten vid juletid tömmer hemmen på julkrubbor och änglaspel. Eller så stavade de helt enkelt fel i mailet.

Jag har en Symphony X -special edition , Twilight in Olympus- skiva nånstans faktiskt. På vinden tror jag. 😛 Fastnade aldrig för dem.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite lustigt idag på jobbet. Nu såhär inför löning så kom jag på att jag inte fått tillfälle att lämna mitt bankkontonummer, och de har inte heller frågat efter det.

Pratade me sekreteraren och hon sade att jag inte finns med i nått avtal, så min handledare har glömt bort det, så egentligen har jag arbetat där i två veckor utan att ha varit officiellt anställd. xD

Men det skulle lösa sig och jag får ju antagligen lönen retroaktivt.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte än exakt vad det rörde sig om, men de kallar det ju för "beteendeexperiment" när de pratar om det nu. Och det kändes väldigt mycket som att det de testade i själva verket var hur jag reagerade när andra personer utsattes för smärta.

Jag läste en gång om ett ganska populärt experiment: man tog försökspersonen, ledde in denne/denna i ett rum som var helt tomt förutom en knapp/vridpot på väggen. Försökspersonen ombads, av labrockspersonal, att trycka/vrida på knappen/poten varvid följande händer: från andra sidan väggen hörs ett hemskt vrål! Tänk ett the Hostel-vrål av smärta. Sedan slutar det när man slutar trycka/vrida. Försökspersonen ombads trycka/vrida igen och samma skrik upprepas men den här gången är det ännu starkare och värre. Förhoppningsvis ska försökspersonen tänka att "personen på andra sidan väggen skriker för att jag trycker/vrider på knappen/poten. Någon där på andra sidan blir påverkad av mitt val som jag aktivt gör". I teorin kan experimentet fortsätta (och personen på andra sidan skriker högre och högre) ett bra tag. Jag har för mig att om man fortsätter så slutar personen på andra sidan skrika helt och hållet och försökspersonen ska få uppfattningen att personen på andra sidan har avlidit.

Vad de egentligen ville komma fram till är jag osäker på (var länge sedan jag läste om det där) men jag har för mig att det var någonting som gällde vår förmåga att ifrågasätta auktoriteter. Bara för att den som sa att du skulle vrida/trycka på knappen/poten hade labrock så skulle den vara mer auktoritär och att försökspersonen helst skulle vägra när den insett att den var den själv som påverkade en annan människas liv.

Känner någon till det här experimentet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite lustigt idag på jobbet. Nu såhär inför löning så kom jag på att jag inte fått tillfälle att lämna mitt bankkontonummer, och de har inte heller frågat efter det.

Pratade me sekreteraren och hon sade att jag inte finns med i nått avtal, så min handledare har glömt bort det, så egentligen har jag arbetat där i två veckor utan att ha varit officiellt anställd. xD

Men det skulle lösa sig och jag får ju antagligen lönen retroaktivt.

Vart jobbar du? Låter ju skumt att de inte har koll på sina anställda 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner någon till det här experimentet?

Jag känner till det. Var dokumentär på SVT, där Vetenskapens värld hade en serie om Psyket. När de tryckte på knappen så "gav det en elektrisk stöt" på "personen bakom väggen" och de höjde hela tiden spänningen. De ifrågasatte några få gånger men rätt så klent och lät sig övertalas, cirka 60% av försökspersonerna iaf. De jämförde det me de handlingar som officierer utförde under 2:a världskriget under lydnad av högre auktoriteter. Var rätt så tankeställande.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Vart jobbar du? Låter ju skumt att de inte har koll på sina anställda 😮

Men det är ett stort och seriöst företag, även om det inte låter så. 😄 Var helt enkelt en oturlig miss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner till det. Var dokumentär på SVT, där Vetenskapens värld hade en serie om Psyket. När de tryckte på knappen så "gav det en elektrisk stöt" på "personen bakom väggen" och de höjde hela tiden spänningen. De ifrågasatte några få gånger men rätt så klent och lät sig övertalas, cirka 60% av försökspersonerna iaf. De jämförde det me de handlingar som officierer utförde under 2:a världskriget under lydnad av högre auktoriteter. Var rätt så tankeställande.

Eller hur! Givetvis är hela grejen fejk. Men tänk dig själv: du ser sambandet rycka knapp/vrida pot = medmänniska på andra sidan vägget blir elektrifierad big times. Bara den insikten skulle få mig att klösa mig ur rummet omedelbart. Usch 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ett stort och seriöst företag, även om det inte låter så. 😄 Var helt enkelt en oturlig miss.

Låter som Landstinget alla dagar i veckan 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

De som inte trycker på knappen är förmodligen de som inte heller klarar sig speciellt bra i tävlingen Black Out - som SadamJr inte tänkt beställa deluxe-utgåvan på dvd utav - den Kanal 5 sänder. Deltagarna befinner sig i kolsvarta rum och ska plocka dödskallar i plast bland ormar, råttor, larver och annat.

Den som är tillräckligt rationell kan aldrig testas i sånt där.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga. Om man har en bindningstid på abonnemang på 24 månader, då borde man ju bara kunna låta bli att förlänga abonnemanget efter tiden gått ut, utan att fortsätta vara bunden? Även om det är 3 månaders uppsägningstid? Känns som att det sistnämnda villkoret bara borde gälla under bindningstiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

De som inte trycker på knappen är förmodligen de som inte heller klarar sig speciellt bra [...] Den som är tillräckligt rationell kan aldrig testas i sånt där.

Utveckla. Du menar att om man är en väldigt rationell människa så köper man inte det där och trycker inte på knappen? Eller? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu såhär inför löning så kom jag på att jag inte fått tillfälle att lämna mitt bankkontonummer, och de har inte heller frågat efter det.

Pratade me sekreteraren och hon sade att jag inte finns med i nått avtal, så min handledare har glömt bort det, så egentligen har jag arbetat där i två veckor utan att ha varit officiellt anställd. xD

Men det skulle lösa sig och jag får ju antagligen lönen retroaktivt.

Att du inte har lämnat banknumret har inget att göra med hur länge du varit anställd. Anställd är du från första dagen. Oroa dig inte för det.

Det blir inga pengar retroaktivt alls. Det enda de kan "skylla på" möjligen är att de redan gjort lönerna och skickat iväg dessa, och att det därför kan dröja upp till en vecka extra för dig att få pengarna, men då kan du kräva en annan form av utbetalning än att de sätter in det på något konto som bara tar tid. Kontanter. Passa på att kräva utebliven ränta på pengar och oroskompensation.

En del har ju inget bankkonto öht och får en avi i brevlådan att signera och hämta ut på post eller bank.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte än exakt vad det rörde sig om, men de kallar det ju för "beteendeexperiment" när de pratar om det nu. Och det kändes väldigt mycket som att det de testade i själva verket var hur jag reagerade när andra personer utsattes för smärta.

Jahaa... de håller på att framställa nån slags zombietablett, som man kan använda till soldater.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man inte ha ett bankkonto? 😳

Har också hört om människor som inte har något bankkonto. Ofta äldre-äldre som har cash undanstoppat. Trodde att det var en myt tills en gubbe (i min hemby) dog och de hittade nästan 600 000 på olika ställen i hans hus 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahaa... de håller på att framställa nån slags zombietablett, som man kan använda till soldater.

Soldater behöver ingen tablett för att bli viljelösa zombies. De är tillräckligt indoktrinerade redan 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej tvärtom. Man bankar på den som en dåre.

Jaså jaha. Ok 😑 Fast det går ju inte ihop; en rationell människa bör väl tänka mer själv, se sambandet och inte trycka på knappen eller hur hänger det ihop?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man i dagens Sverige inte ha ett bankkonto? 😳

hehe...

en del har varken tv, telefon, dator, internet, dagens tidning, bankkonto, elektricitet, kyl och frys, rinnande vatten, bankgiro eller post i närheten. De har vedspis och batteridriven radio på sin höjd.

Det går så bra så!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...