Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Annons

Så man tror att man blir testad för en sak när det egentligen är nåt annat? Är det tillåtet?

Ja. Man är med i ett test för ett läkemedel som ska göra så det växer ut ett huvud till för förbättrad hjärnkapacitet.

Sedan när det inte gör det så får man först då reda på att det var så att halva gruppen fick sockerpiller.

Om det då ändå på vissa av dessa växte ut ett huvud till så skriver de att placeboeffekten var ovanligt stark.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Man är med i ett test för ett läkemedel som ska göra så det växer ut ett huvud till för förbättrad hjärnkapacitet.

Sedan när det inte gör det så får man först då reda på att det var så att halva gruppen fick sockerpiller.

Om det då ändå på vissa av dessa växte ut ett huvud till så skriver de att placeboeffekten var ovanligt stark.

Finns det ögon, näsa, mun på extrahuvudet, eller är det mest som en extra processor i behändigt kabinett?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp! Finns bland annat oförmåga att känna horisontlutning. Alltså att kunna avgöra om ett streck är rakt eller inte. Och såklart färgblindet och andra synskador.

Usch vad jobbigt. Men alltså egentligen finns det ju dys-allting. Det är ju bara namn på "har extra svårt för det här och det här", tough shit om det råkar vara genetiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ögon, näsa, mun på extrahuvudet, eller är det mest som en extra processor i behändigt kabinett?

Nej jag fattar det som att det är ett identiskt, närmast självklonat huvud.

Det där "jobb och skor" du fick, menar du att du fick sommarjobba där om du ville, t.ex. nästa sommar därför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Man är med i ett test för ett läkemedel som ska göra så det växer ut ett huvud till för förbättrad hjärnkapacitet.

Sedan när det inte gör det så får man först då reda på att det var så att halva gruppen fick sockerpiller.

Om det då ändå på vissa av dessa växte ut ett huvud till så skriver de att placeboeffekten var ovanligt stark.

Jo, men det handlar ju om att det måste finnas en kontrollgrupp, men får man säja att det kan växa ut ett extra huvud när man i själva verket vet att det istället kommer att växa ut ett extra ben?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag fattar det som att det är ett identiskt, närmast självklonat huvud.

Det där "jobb och skor" du fick, menar du att du fick sommarjobba där om du ville, t.ex. nästa sommar därför?

Nej, att jag fick det här lärarvikariejobbet. Det kan ju bero på experimentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men det handlar ju om att det måste finnas en kontrollgrupp, men får man säja att det kan växa ut ett extra huvud när man i själva verket vet att det istället kommer att växa ut ett extra ben?

Fast i det här fallet var det ju snarare att de i själva verket visste att ingenting skulle hända.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men det handlar ju om att det måste finnas en kontrollgrupp, men får man säja att det kan växa ut ett extra huvud när man i själva verket vet att det istället kommer att växa ut ett extra ben?

Vet man redan säkert vad som kommer att hända brukar man inte testa.

Vill man testa hur stark tankens kraft kan vara så... ja kanske att

man skulle kunna tänka sig att de skulle kunna säga så.

Det gäller att läsa det finstilta.

Det normala är dock t.ex. att...

"Hej! Vi vill testa ett nytt läkemedel mot astma och diabetes.

Vill du vara med? enligt våra noteringar har du något av detta."

Så testas man och märker ingen skillnad eller effekt alls.

Sedan får man en länk till resultaten. Och läser att det varit

en uppdelning där 50 av personerna fick sockerpiller. Men man

vet inte vilken grupp man själv tillhörde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det normala är dock t.ex. att...

"Hej! Vi vill testa ett nytt läkemedel mot astma och diabetes.

Vill du vara med? enligt våra noteringar har du något av detta."

Så testas man och märker ingen skillnad eller effekt alls.

Sedan får man en länk till resultaten. Och läser att det varit

en uppdelning där 50 av personerna fick sockerpiller. Men man

vet inte vilken grupp man själv tillhörde.

Eller som i mitt fall, att man får veta att de i själva verket testade ens empati eller något annat helt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda experiment jag varit med i det var att tycka till om utseendet på olika prototyper av golvdiskmaskiner.

Jag skrev mest kommentarer naturligtvis.

Det var ett oseriöst par där i övre medelåldern.

De fyllde naturligtvis i frågorna snabbast av alla.

Kryssade utan att ens LÄSA frågorna (jag satt snett

bakom).

Sedan skulle de hinna till två andra liknande ställen inom ett par timmar, sa de.

Färglösa typer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä han fick ju inte det. Det märker du väl va?

HEHEHEHEHE 😆

...skoja ba! 😑

😳

Jag menade om de gav uttryck för att han skulle få medicin och fick någon slags injektion eller stolpiller eller vad vet jag...

även om det var inte var riktig medicin.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

😳

Jag menade om de gav uttryck för att han skulle få medicin och fick någon slags injektion eller stolpiller eller vad vet jag...

även om det var inte var riktig medicin.

Jag fick ett piller.

Ej stolpiller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wha-at?

Jag vet inte än exakt vad det rörde sig om, men de kallar det ju för "beteendeexperiment" när de pratar om det nu. Och det kändes väldigt mycket som att det de testade i själva verket var hur jag reagerade när andra personer utsattes för smärta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...