Dingbats Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 Snart dags att börja hustla till hyran. Funderar på att måla ihop tavlor regelbundet och sen sälja på stan. Omständigt att skaffa F-skattesedel för det, dock. Sån otrolig paragrafryttare behöver man ju faktiskt inte vara så man skattar på det.
laxlaxlax Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 (redigerat) Sån otrolig paragrafryttare behöver man ju faktiskt inte vara så man skattar på det. Nej självklart skulle jag kunna ställa mig på gatan och har inget emot det men rätt jobbiga konsekvenser om nån bustar en. EDIT: Jao, det är ju gött att betala skatt men samtidigt jävligt ogött att vada i byråkratiernas sankmarker. Redigerat 16 juni 2011 av laxlaxlax
laxlaxlax Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 Kommer ni ihåg den här: Jag kan en sång, som går folk på nerverna. Jag kan en sång, som går folk på nerverna. Jag kan en sång, som... osv
CHAE Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 (redigerat) Långkokta rödbetor är fan bland det godaste som finns Är det inte det man äter med gräddfil? Åt rödbetssoppa och saffranspannkaka på Gotland för några år sedan. Pannkakan var helnajs, rödbetorna...not so much 😑 Redigerat 16 juni 2011 av CHAE
CHAE Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 Snart dags att börja hustla till hyran. Funderar på att måla ihop tavlor regelbundet och sen sälja på stan. Omständigt att skaffa F-skattesedel för det, dock. Du höll till i Malmö va? Vore ju najs att dra ner och spontanköpa äkta laxlaxlax-tavlor ☺️
laxlaxlax Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 Du höll till i Malmö va? Vore ju najs att dra ner och spontanköpa äkta laxlaxlax-tavlor ☺️ Japp! Det går ju inte att ta betalt av vänner dock.. Angående rödbetor så är det ju en upplevelse på fler sätt än den kulinariska. Som Sadam fick erfara dagen efter antocyanerna passerat genom hans matspjälkningssystem.
debatt Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 hur kan ni inte gilla fetaost och skaldjur????? typ de bästa ma nakn ätta Ja.
debatt Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 Nu: konflikthantering 101 Jag är en sån där människa som inte ser en uppenbar konflikt ens.
CHAE Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 (redigerat) Vad är det? När vårdpersonal (läs:kvinnor) mellan 35-45 skapar en konflikt genom att baktala varandra å det grövsta. Sedan hanteras denna konflikt på ungefär samma sätt. Ingen vinner och alla är sura på alla. Skön grej speciellt såhär innan semestern. Jag blir så trött... 😏 Redigerat 16 juni 2011 av CHAE
CHAE Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 (redigerat) Jag är en sån där människa som inte ser en uppenbar konflikt ens. Grattis! Skapar du dem? 😛 Redigerat 16 juni 2011 av CHAE
debatt Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 Grattis! Skapar du dem? 😛 Jag skapar dem faktiskt definitivt aldrig. Men allvarligt talat, hur kan "alla andra" se konflikter (på en arbetsplats) men inte jag? Det är något som förbryllat mig faktiskt, andra också...
debatt Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 (redigerat) Snart dags att börja hustla till hyran. Funderar på att måla ihop tavlor regelbundet och sen sälja på stan. Omständigt att skaffa F-skattesedel för det, dock. Du kan ta upp det i deklarationen under Övriga inkomster och få justerad skatt på det i samband med deklarationen 2012. Ingen MÅSTE registrera eget företag bara för att sälja några tavlor, ha en och annan enstaka spelning, sälja lite bär e.d. Däremot kan man om man inte vill föra det under Övriga inkomster sätta det som Hobbyverksamhet. Då kan du underlätta för SKV rent administrativt byråkratiskt, för då får du även göra avdrag för kostnader i Hobbyverksamheten, typ inköp av penslar, färg, dukar, slitage på skor för promenad till platsen etc på en där för avsedd blankett. Det är lite bökigare för SKV att ta hänsyn till avdragen när inkomsten hamnat under Övriga inkomster, eftersom det (mig veterligen) inte finns någon blankett för det. Finns det ingen blankett enligt SKV, så finns det ju inte... 😑 Redigerat 16 juni 2011 av debatt
CHAE Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 Men allvarligt talat, hur kan "alla andra" se konflikter (på en arbetsplats) men inte jag? Det är något som förbryllat mig faktiskt, andra också... Det är okej att vara förbryllad 😑 😛
debatt Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 jag sitter på balkongen det är varmt Enda balkong jag har tillgång till är piskbalkongen.
laxlaxlax Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 Du kan ta upp det i deklarationen under Övriga inkomster och få justerad skatt på det i samband med deklarationen 2012. Ingen MÅSTE registrera eget företag bara för att sälja några tavlor, ha en och annan enstaka spelning, sälja lite bär e.d. Ah. Det är ett polistillstånd som behövs. Läste Malmös lag. Ambulerande försäljning 14 § För ambulerande försäljning på offentlig plats krävs polismyndighetens tillstånd på följande offentliga platser: Ångbåtsbron, Skeppsbron, Centralplan, Mälarbron, Norra Vallgatan, Hamngatan, Stortorget, Södergatan, Skomakaregatan, Lilla torg, Baltzarsgatan mellan Södergatan och Kalendegatan, Kyrkogatan, Stora Nygatan mellan Gustav Adolfs torg och Malmborgsgatan samt mellan Slottsgatan och Kalendegatan, Stadt Hamburgsgatan, Malmborgsgatan, Gustav Adolfs torg, Raul Wallenbergs park, Kaptensbron, Torggatan, Kanalgatan, Södra Promenaden, Lilla Nygatan, Per Wijersgatan, Södra Tullgatan, Södra Vallgatan, Davidhallsbron, Drottninggatan, Regementsgatan mellan Södra Förstadsgatan och Fersens väg, Fersens bro, Slottsgatan mellan Fersens bro och Hovrättsbron, Storgatan mellan Södra Förstadsgatan och Davidshallsgatan, Södra Förstadsgatan mellan Davidhallsbron och Friisgatan, Triangeln, Tågfärjeplan, Hans Michelsensgatan, Jörgen Kocksgatan, Carlsgatan, Stormgatan, Hamnparken, Grimsbygatan, Frihamnsallén, Ribersborgsstranden, Sibbarps badpark väster om Strandgatan, Klagshamns badplats, kulturreservatet kring Malmöhus samt Kungsparken, Slottsparken och Pildammsparken, inom område Västra Hamnen; geografiskt område som begränsas av Scaniabron, Varvsbron, Klaffbron, område som begränsas av broarna Hovrättsbron, Älvsborgsbron, Suellsbron samt Universitetsbron samt inom område Hamnparken. Detsamma gäller invid ovannämnda offentliga platser belägna utrymmen om offentlig plats kommer att tagas i anspråk vid försäljningen. Ambulerande försäljning får inte heller ske på salutorg under den tid som platsen användes för allmän försäljning. Tillstånd enligt stadgan krävs dock inte för försäljning av tryckta skrifter samt välgörenhets- och demonstrationsmärken. Anm. Med ambulerande försäljning avses sådan gatuförsäljning som tar offentlig plats i anspråk endast tillfälligt och i obetydlig omfattning och som därför inte kräver tillstånd enligt 3 kap 1 § ordningslagen. *** Så antingen kan man vara varsomhelst förutom på de platserna. Något av Malmös bakvatten. Eller skaffa ett polisintyg. Eller riskera att nån stör sig på en och anmäler.
laxlaxlax Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 På jobbet. bara massa skummisar här idag. Fy fan vad jobbigt. Precis försökt att vänligt avspisa en gammal man med utländskt ursprung som behövde hjälp med vad vet jag inte, mer än att han pratade osammanhängande och hade en maskinskriven lapp på polska med sig. Hotfull emellanåt. Puh.
debatt Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 Tydligen kan man sälja böcker på de platserna utan tillstånd. Sedan kan det vara så att det under vissa tider är tillåtet varsomhelst, även på de nämnda platserna. Eller? Så är det i Göteborg i alla fall, senast jag kollade. Skaffa tillståndet, det kostar ingenting.
debatt Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 Köpte en rare limited cd till bra pris direkt från UK där den tillverkats. Hemma finns den bara att få fram som import från cd on till priset 899 kr. 😳
Overkill Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 Har haft en känsla av jag gått upp men nu vägde jag mig precis och det var tvärtom.
debatt Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 Om/när Olsberg splittar tråden kommer Sadam vara trådskapare! Jag har längtat efter det!
debatt Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 Har haft en känsla av jag gått upp men nu vägde jag mig precis och det var tvärtom. Nu var det ingen känsla längre, nu var det ett faktum. 🤪 Nej, du hade gått ned alltså, så vad väger du nu? 53?
debatt Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 Svettigt här när alla skriver så jag inte hinner med. 😛
Recommended Posts