Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Snart dags att börja hustla till hyran.

Funderar på att måla ihop tavlor regelbundet och sen sälja på stan. Omständigt att skaffa F-skattesedel för det, dock.

Sån otrolig paragrafryttare behöver man ju faktiskt inte vara så man skattar på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sån otrolig paragrafryttare behöver man ju faktiskt inte vara så man skattar på det.

Nej självklart skulle jag kunna ställa mig på gatan och har inget emot det men rätt jobbiga konsekvenser om nån bustar en.

EDIT: Jao, det är ju gött att betala skatt men samtidigt jävligt ogött att vada i byråkratiernas sankmarker.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Långkokta rödbetor är fan bland det godaste som finns

Är det inte det man äter med gräddfil? Åt rödbetssoppa och saffranspannkaka på Gotland för några år sedan. Pannkakan var helnajs, rödbetorna...not so much 😑

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Snart dags att börja hustla till hyran.

Funderar på att måla ihop tavlor regelbundet och sen sälja på stan. Omständigt att skaffa F-skattesedel för det, dock.

Du höll till i Malmö va?

Vore ju najs att dra ner och spontanköpa äkta laxlaxlax-tavlor ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Du höll till i Malmö va?

Vore ju najs att dra ner och spontanköpa äkta laxlaxlax-tavlor ☺️

Japp! Det går ju inte att ta betalt av vänner dock..

Angående rödbetor så är det ju en upplevelse på fler sätt än den kulinariska. Som Sadam fick erfara dagen efter antocyanerna passerat genom hans matspjälkningssystem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det?

När vårdpersonal (läs:kvinnor) mellan 35-45 skapar en konflikt genom att baktala varandra å det grövsta. Sedan hanteras denna konflikt på ungefär samma sätt.

Ingen vinner och alla är sura på alla. Skön grej speciellt såhär innan semestern.

Jag blir så trött... 😏

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en sån där människa som inte ser en uppenbar konflikt ens.

Grattis!

Skapar du dem? 😛

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis!

Skapar du dem? 😛

Jag skapar dem faktiskt definitivt aldrig.

Men allvarligt talat, hur kan "alla andra" se konflikter (på en arbetsplats) men inte jag?

Det är något som förbryllat mig faktiskt, andra också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart dags att börja hustla till hyran.

Funderar på att måla ihop tavlor regelbundet och sen sälja på stan. Omständigt att skaffa F-skattesedel för det, dock.

Du kan ta upp det i deklarationen under Övriga inkomster och få justerad skatt på det i samband med deklarationen 2012.

Ingen MÅSTE registrera eget företag bara för att sälja några tavlor, ha en och annan enstaka spelning, sälja lite

bär e.d. Däremot kan man om man inte vill föra det under Övriga inkomster sätta det som Hobbyverksamhet. Då kan du

underlätta för SKV rent administrativt byråkratiskt, för då får du även göra avdrag för kostnader i Hobbyverksamheten,

typ inköp av penslar, färg, dukar, slitage på skor för promenad till platsen etc på en där för avsedd blankett.

Det är lite bökigare för SKV att ta hänsyn till avdragen när inkomsten hamnat under Övriga inkomster,

eftersom det (mig veterligen) inte finns någon blankett för det. Finns det ingen blankett enligt SKV,

så finns det ju inte... 😑

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Men allvarligt talat, hur kan "alla andra" se konflikter (på en arbetsplats) men inte jag?

Det är något som förbryllat mig faktiskt, andra också...

Det är okej att vara förbryllad 😑

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ta upp det i deklarationen under Övriga inkomster och få justerad skatt på det i samband med deklarationen 2012.

Ingen MÅSTE registrera eget företag bara för att sälja några tavlor, ha en och annan enstaka spelning, sälja lite

bär e.d.

Ah. Det är ett polistillstånd som behövs. Läste Malmös lag.

Ambulerande försäljning

14 §

 

För ambulerande försäljning på offentlig plats krävs polismyndighetens tillstånd på

följande offentliga platser:

 

Ångbåtsbron, Skeppsbron, Centralplan, Mälarbron, Norra Vallgatan, Hamngatan,

Stortorget, Södergatan, Skomakaregatan, Lilla torg, Baltzarsgatan mellan Södergatan

och Kalendegatan, Kyrkogatan, Stora Nygatan mellan Gustav Adolfs torg och

Malmborgsgatan samt mellan Slottsgatan och Kalendegatan, Stadt Hamburgsgatan,

Malmborgsgatan, Gustav Adolfs torg, Raul Wallenbergs park, Kaptensbron,

Torggatan, Kanalgatan, Södra Promenaden, Lilla Nygatan, Per Wijersgatan, Södra

Tullgatan, Södra Vallgatan, Davidhallsbron, Drottninggatan, Regementsgatan mellan

Södra Förstadsgatan och Fersens väg, Fersens bro, Slottsgatan mellan Fersens bro och

Hovrättsbron, Storgatan mellan Södra Förstadsgatan och Davidshallsgatan, Södra

Förstadsgatan mellan Davidhallsbron och Friisgatan, Triangeln, Tågfärjeplan, Hans

Michelsensgatan, Jörgen Kocksgatan, Carlsgatan, Stormgatan, Hamnparken,

Grimsbygatan, Frihamnsallén, Ribersborgsstranden, Sibbarps badpark väster om Strandgatan, Klagshamns badplats, kulturreservatet kring Malmöhus samt

Kungsparken, Slottsparken och Pildammsparken, inom område Västra Hamnen;

geografiskt område som begränsas av Scaniabron, Varvsbron, Klaffbron, område som

begränsas av broarna Hovrättsbron, Älvsborgsbron, Suellsbron samt Universitetsbron

samt inom område Hamnparken.

 

Detsamma gäller invid ovannämnda offentliga platser belägna utrymmen om offentlig

plats kommer att tagas i anspråk vid försäljningen.

Ambulerande försäljning får inte heller ske på salutorg under den tid som platsen

användes för allmän försäljning.

Tillstånd enligt stadgan krävs dock inte för försäljning av tryckta skrifter samt

välgörenhets- och demonstrationsmärken.

Anm.

 

Med ambulerande försäljning avses sådan gatuförsäljning som tar offentlig plats i

anspråk endast tillfälligt och i obetydlig omfattning och som därför inte kräver

tillstånd enligt 3 kap 1 § ordningslagen.

***

Så antingen kan man vara varsomhelst förutom på de platserna. Något av Malmös bakvatten. Eller skaffa ett polisintyg. Eller riskera att nån stör sig på en och anmäler.

Link to comment
Dela på andra sajter

På jobbet. bara massa skummisar här idag. Fy fan vad jobbigt. Precis försökt att vänligt avspisa en gammal man med utländskt ursprung som behövde hjälp med vad vet jag inte, mer än att han pratade osammanhängande och hade en maskinskriven lapp på polska med sig. Hotfull emellanåt. Puh.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen kan man sälja böcker på de platserna utan tillstånd.

Sedan kan det vara så att det under vissa tider är tillåtet varsomhelst, även på de nämnda platserna.

Eller? Så är det i Göteborg i alla fall, senast jag kollade.

Skaffa tillståndet, det kostar ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft en känsla av jag gått upp men nu vägde jag mig precis och det var tvärtom.

Nu var det ingen känsla längre, nu var det ett faktum.

🤪

Nej, du hade gått ned alltså, så vad väger du nu? 53?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...