Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Annons

Fast är det inte bättre att förklara hur linjära funktioner fungerar istället? lutningskoefficient (Positiv/negativ) och m-värde osv? Så han förstår vad det är man gör? Eller jag kanske missuppfattar, han kanske kan det?

Titta inte på mig... 😕

Han undrade hur man får reda på var de skär sig grafiskt, och det är ju så man gör. Man kan väl gå in på y=kx+m och allt men det är ju inte riktigt det han frågade om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Titta inte på mig... 😕

Han undrade hur man får reda på var de skär sig grafiskt, och det är ju så man gör. Man kan väl gå in på y=kx+m och allt men det är ju inte riktigt det han frågade om.

Fast han frågade ju hur man utifrån de angivna funktionerna kunde veta hur linjerna ser ut (var de ska ritas ut)..? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

9. Lös ekvationssystemet grafiskt:

Y=x-1

Y=2x-5

Eftersom Y=Y så kan man substituera enligt:

x-1=2x-5 => x=2x-4 => x=4

Grafiskt:

1177bdv.png

Skärningspunkten är x=4.

edit: Fast när jag tänker efter... Är det det som är "lös ekvationssystemet grafiskt"? Hehe. Bara substituerar lite hej vilt per automatik.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast han frågade ju hur man utifrån de angivna funktionerna kunde veta hur linjerna ser ut (var de ska ritas ut)..? 😕

Ja, men hur gör man det då om inte stoppar in två värden och drar ett streck?

Link to comment
Dela på andra sajter

Memphis.. jag ska fixa ett elektroniskt lås så du inte kan använda snabbsvar och MÅSTE skriva med full redigerare och förhandsgranska innan du skickar, din lille edit-hora!

angry-dog_109369232.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men hur gör man det då om inte stoppar in två värden och drar ett streck?

Jo, iofs, jag tolkade det bara som att han även undrade vad funktionen i sig säger om dess utseénde. Aja, bättre att fråga honom istället kanske. 😛 Han är ju kvar verkar det som. hehe

edit, gjorde en edit enbart för laxens skull. ☺️

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, iofs, jag tolkade det bara som att han även undrade vad funktionen i sig säger om dess utseénde. Aja, bättre att fråga honom istället kanske. 😛 Han är ju kvar verkar det som. hehe

edit, gjorde en edit enbart för laxens skull. ☺️

FFS get a room, you two! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jävla matte b, nu börjar jag komma ihåg varför jag failade med det på gymnasiet!

Tur att vi har ett proffs i gänget.

Dingbats ska sommarjobba som mattehjälpare åt folk som failade matte b i gymnasiet. Vilken synkning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att vi har ett proffs i gänget.

Dingbats ska sommarjobba som mattehjälpare åt folk som failade matte b i gymnasiet. Vilken synkning!

It's a good day for humans everywhere 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Grahn: fy fäään! 🙁

Permanent hjärnskada, whiplash eller käkfraktur?

Hajar seriöst inte hur folk kan hålla på med sådant där 😑

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...