Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Blev inte imorgon, blev måndag till torsdag nästa vecka. 1000 kr om dan och vad är det för skatt på sånt? 700 om dan efter skatt kanske.

Alkoholfri öl är skitäckligt.

Du tjänar väl inte över 18000 det här året (eller vad det nu är)? I så fall kan du jämka så slipper du skatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du tjänar väl inte över 18000 det här året (eller vad det nu är)? I så fall kan du jämka så slipper du skatt.

Fast det är häftigt att betala skatt.

Men okej, när kan man jämka då? På stört? Vem kontaktar man för att få det i stånd? Får man tillbaka på skatten sen igen då, eller får man behålla de pengarna direkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte varför man ska hålla på med grejer som är "som" det man inte vill stoppa i sig. Viktväktargodis, alkoholfri öl, sojabiffar. Bättre att lägga om sina vanor på riktigt.

Du har definitivt en poäng där.

Jag gillar både alkoholfri öl (som Nanny State) och hyfsat stark IPA. En god öl är en god öl oavsett alkoholmängd. Det fina med alkoholfria alternativ är att man kan dricka dom mitt på dagen utan att bli seg i huvudet.

Sedan använder jag soja och quornprodukter ibland. Mest färs. Det är gott och barnen gillar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men okej, när kan man jämka då? På stört? Vem kontaktar man för att få det i stånd? Får man tillbaka på skatten sen igen då, eller får man behålla de pengarna direkt?

Skatteverket har blanketter att lada hem. Tror dock du måste skriva ut dom och posta. Du får ett intyg som du ska ge arbetsgivaren som drar lägre skatt vid utbetalning.

Betalar du trots det in mer skatt än du behöver får du även tillbaka på deklarationen året därpå. Jämkar du för mycket kan du få betala ytterligare skatt efterföljande år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skatteverket har blanketter att lada hem. Tror dock du måste skriva ut dom och posta. Du får ett intyg som du ska ge arbetsgivaren som drar lägre skatt vid utbetalning.

Betalar du trots det in mer skatt än du behöver får du även tillbaka på deklarationen året därpå. Jämkar du för mycket kan du få betala ytterligare skatt efterföljande år.

Tackar, jobbar du på skatteverkets informationsavdelning? 🙂 Då ska jag ladda ner en blankett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns säkert bussar också, men dem vet jag ingenting om. Men det är ju inga stora sträckor det rör sig om. Vill man ha lite frisk luft och motion kan man promenera alltihop.

Tack! Du ska veta att jag gått "hela" London och Paris... nä men mycket stora delar av det...

Jag kollade Swebus nu och sedan SJ. Fy f*n. Swebus var ju dyrare! 😳

Såg ut som det blir SJ, när mitt nya manus (bok 2) är klart.

Kommer inte använda Posten nästa gång - det går på ett ut prismässigt faktiskt -

att posta och att gå runt med några ex personligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Du ska veta att jag gått "hela" London och Paris... nä men mycket stora delar av det...

Jag kollade Swebus nu och sedan SJ. Fy f*n. Swebus var ju dyrare! 😳

Såg ut som det blir SJ, när mitt nya manus (bok 2) är klart.

Kommer inte använda Posten nästa gång - det går på ett ut prismässigt faktiskt -

att posta och att gå runt med några ex personligen.

Vadå, går portot på fyra böcker på lika mycket som tågbiljett tur och retur? Det låter ju sjukt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå, går portot på fyra böcker på lika mycket som tågbiljett tur och retur? Det låter ju sjukt.

Det går på mer t.o.m. hehe...

Det är fem ex av en bok.

Men nu när jag tänker efter kan jag lika gärna göra klart båda böckerna (bok 2 och bok 3)

och då blir det ju 5 x 2 = 10 manus jag tar med. På det sätter tjänar jag flera 100 kr,

jämfört med att posta.

Dessutom, "risken" är att den ena boken åtminstone blir tjockare än den jag väntar

besked på, så då räcker inte de "vanliga" manuskartongerna längre, utan då får man

köpa de med högre höjd när man ska posta. Uschligt dyrt. Och då är det ändå SNIGELpost

vi pratar om.

Tåg och personlig utlämning kan bli mycket billigare än att posta.

Förutsatt att man inte bara ska posta 1-3 exemplar.

Det finns en break even-punkt.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går på mer t.o.m. hehe...

Det är fem ex av en bok.

Men nu när jag tänker efter kan jag lika gärna göra klart båda böckerna (bok 2 och bok 3)

och då blir det ju 5 x 2 = 10 manus jag tar med. På det sätter tjänar jag flera 100 kr,

jämfört med att posta.

Dessutom, "risken" är att den ena boken åtminstone blir tjockare än den jag väntar

besked på, så då räcker inte de "vanliga" manuskartongerna längre, utan då får man

köpa de med högre höjd när man ska posta. Uschligt dyrt. Och då är det ändå SNIGELpost

vi pratar om.

Tåg och personlig utlämning kan bli mycket billigare än att posta.

Förutsatt att man inte bara ska posta 1-3 exemplar.

Det finns en break even-punkt.

Det är skamligt högt porto i Sverige. Jag såg en portotabell från sjuttiotalet igår, då kostade inrikes brev 90 öre och utrikes 1:10.

Men kan du inte skicka som brev då? Eller är det det du gör? Vad kan en sån där pappershög väga, inte mer än ett kilo väl? 48 kr per försändelse. Och skrymmande borde det väl inte bli. 5 x 48 = 240 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och så ska man ju handla mat och sånt oxå? Då blir det liktförbannat dyrare fast det egentligen skulle bli billigare fast ändå inte. Tar man med sig egen matsäck så kostar ju den ändå. 😳

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

...och så ska man ju handla mat och sånt oxå? Då blir det liktförbannat dyrare fast det egentligen skulle bli billigare fast ändå inte. Tar man med sig egen matsäck så kostar ju den ändå. 😳

Fast du kan ju inte räkna med medhavd mat i kostnaden, för den hade man ju ätit ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns andra bra fördelar också, förutom de ekonomiska.

* "Stockholm i min hjääärna". Har inte varit där på några år nu.

* Skiten kommer fram, vilket är mer än man kan säga om de paket

jag fått tillbaka outdelade med hänvisning till att jag inte

frankerat dem pga Postens inkompetens. Det står inte "porto betalt"

på dem, trots att det är Postens egna förfrankerade kartonger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så kostar det att gå på toa. Dyrt att bajsa i stockholm.. 😑

Man är ju lite taktisk och går på en sån där det inte finns vakter och så väntar man tills den som är inne kommer ut och kliver in utan att betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns andra bra fördelar också, förutom de ekonomiska.

* "Stockholm i min hjääärna". Har inte varit där på några år nu.

* Skiten kommer fram, vilket är mer än man kan säga om de paket

jag fått tillbaka outdelade med hänvisning till att jag inte

frankerat dem pga Postens inkompetens. Det står inte "porto betalt"

på dem, trots att det är Postens egna förfrankerade kartonger.

Själv har jag faktiskt aldrig haft några problem med post som inte kommit fram.

Men punkt ett är ju såklart en poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

Nämen jag tycker de e klokt att leverera själv. Kan ju ha sina fördelar juh!

Ja, den som du nämnde, att det är trevligt att lämna personligen (även om de flesta inte vill att man gör det).

Jag har aldrig fått nej när jag gjort något personligen, såatte...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe.. nu mixar du epoker.

Men det lät coolt

Ja det skiljer väl några decennier, men någon form av relation måste det väl finnas om man krystar...

Vi kan diskutera hur man bäst tillagar lax annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...