Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Tuff skit. Hoppas det blir bättre.

Jobbade på rehab för långtidssjukskrivna med smärtproblematik och ryggproblem i ett halvår. Där ordinerade man stavgång för att stärka ryggmuskler, det var rätt många som tyckte det hjälpte.

Motion ska visst vara bra för diabetiker också.

Tänkte att det kunde va bra. Vi får väl se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänkte att det kunde va bra. Vi får väl se.

Man känner det faktiskt rätt snabbt när man går med stavarna. Alltså att ryggen jobbar. Men kolla in rätt teknik när du kör första gången så du övar rätt.

EDIT: Men om du har vårdkontakt och ryggproblem har du väl nån som kan hjälpa dig med det, eller kan få.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Man känner det faktiskt rätt snabbt när man går med stavarna. Alltså att ryggen jobbar. Men kolla in rätt teknik när du kör första gången så du övar rätt.

Evy Palm illustrerade detta på tv för ett tag sedan. Felet de flesta gör är tydligen att ha för långa stavar. Då får man istället ont i axlarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan berätta nåt gött..

Mitt maghår är utvuxet till fullo. Efter incidenten för några månader sedan för de som minns.

"Kan berätta nåt sjukt" och "Kan berätta nåt gött" skrevs samtidigt där!! 😳

Jag minns det, men vet inte om "utvuxet" är bra eller dåligt. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Man känner det faktiskt rätt snabbt när man går med stavarna. Alltså att ryggen jobbar. Men kolla in rätt teknik när du kör första gången så du övar rätt.

EDIT: Men om du har vårdkontakt och ryggproblem har du väl nån som kan hjälpa dig med det, eller kan få.

Får nog lura ut det där själv. Är otroligt trött på sjukvården och vill inte ha mer att göra med dom än jag absolut måste. Det finns sajter om stavgång. Det kanske står där om man ska ha nån speciell teknik. Tror att det viktigaste är att stavarna inte är för långa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öronproppar, debatt?

Nej, grejen är ju just att forskningen kommit fram till att det är värdelöst att bära öronproppar efter ett akustiskt trauma/bullerexponering, när det gått mer än två-tre dygn. Hjärnan tolkar den ökade tinnitus som uppstår med öronproppar som om det är ett ljud som ska vara där och sedan är det stört omöjligt att bli av med.

Men ju mer de lyckas jobba med det som de nu jobbar med, ju längre bort från mitt hus kommer de. 😄

Det mest intressanta de kommit fram till på senare tid är att tinnitus i sig inte är ett fel i örat utan det är hjärnan som försöker reparera en hörselskada. Därför kan två människor med helt identiska audiogram som bägge visar identiska sensoneurala hörselnedsättningar uppleva helt olika, en kan ha svåraste tinnitusen som finns och den andra vara helt utan. Den förstnämnde har en hjärna som försöker reparera, medan den andre inte har det. Reparationen går till så att andra områden i hjärnan tar över det auditativa systemet (hörselbanornas funktion). Det är ju väldigt svårt för känselcentrum, motoriska funktioner osv att ta över hörselfunktioner så därför tjattrar neuronerna istället och det är själva tinnitusljudet. Hos de med samma skada som inte har tinnitus fungerar inte hjärnan så och man tror inte heller att dessa har samma känslor förknippade med ljud de hör - för dem är ljud just bara ljud.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Får nog lura ut det där själv. Är otroligt trött på sjukvården och vill inte ha mer att göra med dom än jag absolut måste. Det finns sajter om stavgång. Det kanske står där om man ska ha nån speciell teknik. Tror att det viktigaste är att stavarna inte är för långa.

Jag förstår dig fullständigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som sett Marcus Rombo?

Med tanke på att det varit svårt att logga in här igen, menar jag, och ännu svårare att logga ut, men det kanske ni inte har märkt?

Jag såg honom senast i oktober tror jag det var. Pratade senast med honom för mindre än 24 timmar sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan berätta nåt gött..

Mitt maghår är utvuxet till fullo. Efter incidenten för några månader sedan för de som minns.

😄 Då är livet i balans igen förstår jag. Gött att höra lax.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...