Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Annons

Käkat pizza. Gott

Grannen har romantisk middag på balkongen. Eller inte min balkong, men det är ju typ bara 1,5 meter mellan. Funderar på att ta på mig rollen som odräglig granne och gå ut och vara pinsam xD

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!

Gudars va ni skrivit, är ikapp. Har haft det sweet. Varit på brorsans student, blev lyckat, fast regnade men var kul.

Mysat me tjejen såklart. Fikat i kungsparken, kollat på djur i slotsskogen, spelat fotboll, tittat på luftballonger som lyft, tagit öl på skön pub, åkt parishjul osv. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

hjul2.jpg

Så ser då "den mekaniska trummaskinen" ut i nuläget. Ni som undrar. Förklaring:

De tre telejacken till vänster går till tre ingångar på ljudkortet. Ingångarna triggar tre olika trumsyntar - en bastrumma, en snare och en hihat.

Telejacket till höger kommer från en utgång på ljudkortet kopplad från en brusgenerator.

I mitten ser vi tre stycken träskivor med kanter av metall. Träskivorna är anslutna till en motor med reglerbar hastighet. På metallkanterna sitter magneter.

Under varje skiva sitter det tungelement - en liten komponent som egentligen bara är två pyttesmå metallbitar ( kallad "tunga" i sammanhanget ) som svävar en liten bit ifrån varandra. När det kommer ett magnetfält i närheten sluts kretsen.

Praktisk användning:

Steglös sequenser. Man sätter magneterna där man vill trigga sitt syntljud - när magneten passerar tungelementet får man en triggpuls.

***

Tanken var att jag skulle bygga en maskin med växlade hjul så att när ett hjul fullbordar ett varv har ett mindre redan gjort 1,5 och ett tredje gjort 3. Det vill säga, hela takten "möts" var tolfte varv. (om jag tänkt rätt). Däremellan bildas det ett mischmasch av underrytmer.

Det funkade, provade innan idag. Tyvärr hann jag inte bygga en bättre maskin än den här prototypen.

Cool maskin lax! 😄 Hade varit roligt med ett klipp på den in action.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...