Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Annons

Ah okej, fast det går säkert att transponera ner litegrann i efterhand utan att det hörs, eller så stämmer jag upp gitarren, hehe. Men kul! Hör av mig då om det blir aktuellt, skulle vara roligt. ☺️

Jepp! Bara att hojta... =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta mer lax!

Var själv inne på att bygga en trumpad en gång!

Tänkte mig väldigt enkelt. En gummiplatta i botten som man lägger ett metallnät på, sedan ytterligare ett metallnät som spänns upp några millimeter ovanför.

Man river isär en gammal liten midikeyboard, drar kablar från en av tangent-kontakterna till två näten, så när de möts så sluts midisignalen. 🙂

Man få visserligen ingen anslagskänsla men om man bara vill ha en enkel för att göra rytmer så duger det ju.

Kommer berätta mer när den är färdig, som sagt.

Men du - ska du bygga trumpad är det bättre du kör med kontaktmick. Fixar ett piezoelement från elfa för 12 spänn eller vad de kostar. ( Länk till pizoelement på elfa: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-870-17&toc=20114 )

Därefter kör du bara in signalen i en line-in och kör drumagog eller något annat trigg-program. Jag använder KTDrumtrigger som är gratis. Den räknar dock inte ut anslagskänslighet som Drumagog gör.

Här kan du se hur det funkar:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du tog dig tid att skriva till oss innan du drog ner till han.

Jomen det är ju klart 😛 När det väl händer någonting av vikt och värde här (och i förlängningen; i mitt liv) så är det ju en självklarhet att Längsta ska bli rapporterade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer berätta mer när den är färdig, som sagt.

Men du - ska du bygga trumpad är det bättre du kör med kontaktmick. Fixar ett piezoelement från elfa för 12 spänn eller vad de kostar. ( Länk till pizoelement på elfa: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-870-17&toc=20114 )

Därefter kör du bara in signalen i en line-in och kör drumagog eller något annat trigg-program. Jag använder KTDrumtrigger som är gratis. Den räknar dock inte ut anslagskänslighet som Drumagog gör.

Här kan du se hur det funkar:

Fan vad ball!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ska du göra trumpads är det ju bara att köra typ plywood med en musmatta ovanpå och klistra piazomicken på baksidan.

EDIT: Gjorde en sådan själv i måndags som triggar en analogsynt i repan. Så trummisen kan ha lite kul då och då. Vi brukar köra med kontaktmick på baskaggen också, som triggar bastoner.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Kontrar med en historia:

En kvinna skrattade och pekade på magen på en tjock farbror- äre falcon eller Norrlands guld du har där inne? Farbrorn blev lite ställd men svarade - ingen aning, men de finns en kran därunder om du vill veta; )

Precis när briggen Gerda lagt till, kommer en en matros fram till kaptenen och säger:

- Kapten, kapten! Det står en död man på kajen!

- Vafalls är du helt förryckt, karl! dundrar kaptenen och viftar bort matrosen.

Efter några minuter springer matrosen åter igen fram och är ännu mer uppspelt:

- Kapten, kapten.. Det står faktiskt en död man på kajen! Och han står lutad mot en spade. Låt oss sticka ut igen. Det här är en omen om otur!!!

- Vid alla halta lottors hjälplösa barm det är en omöjlighet. Packa sig in i kajutan igen innan jag låter kölhala dig, svarar kaptenen.

- Efter ytterligare några minuter kommer samme matros fram och nu nästan skriker han:

- Kapten, kapten den döde står fortfarande på kajen!

- Nu jävlar, karl, svarar kaptenen, nu går vi bort till bryggan så ska du få se att här inte står några döda män vid några kajer här inte!

De båda går över till bryggan och spejar neråt kajen. Och se, där står faktiskt en man och hänger vid en spade. Efter att ha synat mannen lite närmare från bryggan utbrister då kaptenen till den skräckslagne matrosen:

- För bövelen, karlfan! Det där är ju bara en kommunalarbetare!

The slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte. Är bara lite ungdomlig och delar med mig av konst:iga saker.

Lyssna på biten vid 02:36 och fram till 03:31! Sån jäkla peak.

m'kay.. men jag kan inte lyssna. Har ju fortfarande inte Spotify 🙁 Men låten var säkert skum 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kommer berätta mer när den är färdig, som sagt.

Men du - ska du bygga trumpad är det bättre du kör med kontaktmick. Fixar ett piezoelement från elfa för 12 spänn eller vad de kostar. ( Länk till pizoelement på elfa: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-870-17&toc=20114 )

Därefter kör du bara in signalen i en line-in och kör drumagog eller något annat trigg-program. Jag använder KTDrumtrigger som är gratis. Den räknar dock inte ut anslagskänslighet som Drumagog gör.

Här kan du se hur det funkar:

Jäklar va coolt! Och enkelt! Man behöver en trummaskin/modul också eller?

Blev riktigt sugen på att konstruera ett eltrumset nu. Fick en cool designidé. Tänk er att man bygger en snygg ram av en stålkedja som man svetsar till rätt form.

welded-chain-mailbox.jpg

Och trumpadsen sitter på sånna här vilket innebär att man kan röra dem i 3 dimensioner helt fritt! Vilket brukar vara begränsat på vissa set.

18152-Recessed-Bedside-Led-Gooseneck-Reading-Lamp-With-Flexible-Arm-1.jpg

Bara de är tillräckligt styva så borde det fungera.

Vad tror ni? ☺️

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa det.

Jag är ledsen, men jag ser inte det hända och här kommer den mest lama anledningen i världen: jag blir för stressad av all musik som säkert är väldigt bra, men jag blir för uppspelt över all hype och stim. Då innebär det att jag måste lyssna (läs: känner mig tvingad att lyssna). Dessutom blir jag nästan lite nedstämd över att jag måste prestera ännu mer och att den musiken jag skapar måste bli bättre. Yep'r, du läste rätt., han blir för stressad. Ett tag på folkhögskolan så var jag tvungen att sluta lyssna på musik för att jag överanalyserade den och stressade sönder mig själv i jakten på att skapa den perfekta låten.

Det finns säkert någon diagnos för det där... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jäklar va coolt! Och enkelt! Man behöver en trummaskin/modul också eller?

Blev riktigt sugen på att konstruera ett eltrumset nu. Fick en cool designidé. Tänk er att man bygger en snygg ram av en stålkedja som man svetsar till rätt form.

welded-chain-mailbox.jpg

Och trumpadsen sitter på sånna här vilket innebär att man kan röra dem i 3 dimensioner helt fritt! Vilket brukar vara begränsat på vissa set.

18152-Recessed-Bedside-Led-Gooseneck-Reading-Lamp-With-Flexible-Arm-1.jpg

Vad tror ni? ☺️

Tror risken finns att svahalsen inte pallar för många trumslag + vikten i padden och kommer börja sagga efter ett tag. Men gör en prototyp och prova så får du se.

Svar på frågan: Du behöver en trummodul eller dator. & det sistnämnda har du ju redan.

Som jag skrev ovan, det finns mjukvara som triggar samplingar i realtid. Multitriggar, dessutom. Som i fallet i videon.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Men VAD är GREJEN med att posta facebookstatusar, få några kommentarer och så ta bort dem efter fem minuter! Och samma sak med blogginlägg. Lagt kort ligger!

He hee

Link to comment
Dela på andra sajter

Np. Det var en ljudfil med en kattunge som jamar, en kvinnoröst som lockar på katten och sen katten som spinner i 20 sekunder.

Hade hoppats på ett hoande från en uggla. Jag är besviken på dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...