Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Annons

Sedlarna

De nya sedlarna kommer att tillverkas av bomullspapper och vara mindre än de nuvarande. Höjden på alla valörer blir 66 mm medan längden varierar mellan 120 och 154 mm. Sedlarnas färger blir gråbrun (1 000 kronor), röd (500 kronor), grön (200 kronor), blå (100 kronor), gul/orange (50 kronor) och violett (20 kronor). Sedlarna förses med särskilda detaljer i koppartryck för att underlätta för synskadade. Sedlarna kommer också att få nya säkerhetsdetaljer, en för de lägre valörerna 20- och 50-kronor och två för de högre valörerna.

Mynten

1-kronan, 2-kronan och 5-kronan kommer att bli mindre och lättare än idag, medan 10-kronan behålls oförändrad. 1- och 2-kronan tillverkas av kopparpläterat stål medan 5- och 10-kronan tillverkas i legeringen Nordic gold. Myntens kant kommer att förses med olika räfflingar för att underlätta för synskadade. När det gäller den grafiska utformningen kommer Riksbankens myntleverantör att lämna förslag som riksbanksfullmäktige sedan fattar beslut om.

Det finns en teori om att man valt att byta till nya sedlar för att "svenska folket" ska bli mindre fästa vid dem - för att sedan, något år efter det, byta till euro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens topic är alltså mynt och sedlar.

I en låda på vinden har jag sparat en bunt ovikta femkronorssedlar. Numren ligger i serie.

Det var min morfar som gav mig dom på min femårsdag. Han sa att dom skulle bli värda en massa pengar någon gång i framtiden.

Personligen tror jag mynt- och sedelsamlande är på utdöende. Det finns så mycket annat att samla på nuförtiden. Och att något är ur samma serie. Hur mycket är det värt i den digitala eran?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens topic är alltså mynt och sedlar.

I en låda på vinden har jag sparat en bunt ovikta femkronorssedlar. Numren ligger i serie.

Det var min morfar som gav mig dom på min femårsdag. Han sa att dom skulle bli värda en massa pengar någon gång i framtiden.

Personligen tror jag mynt- och sedelsamlande är på utdöende. Det finns så mycket annat att samla på nuförtiden. Och att något är ur samma serie. Hur mycket är det värt i den digitala eran?

Sedlar och mynt har ju en egen kategori på tradera. Verkar kunna få allt från noll till sexhunda kronor för en femkronorssedel:

http://www.tradera.com/Sverige-1874--c3_220302

Tror också det är utdöende. Känns som den människotypen inte tillverkas längre.. vem sitter och samlar på obskyra små pryttlar nuförtiden liksom..?

.. eller vänta lite. *räknar antalet analoga ljudmodul-nördar i rummet* .. det var inget förresten. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens topic är alltså mynt och sedlar.

I en låda på vinden har jag sparat en bunt ovikta femkronorssedlar. Numren ligger i serie.

Det var min morfar som gav mig dom på min femårsdag. Han sa att dom skulle bli värda en massa pengar någon gång i framtiden.

Personligen tror jag mynt- och sedelsamlande är på utdöende. Det finns så mycket annat att samla på nuförtiden. Och att något är ur samma serie. Hur mycket är det värt i den digitala eran?

Tyx va svårt att ta reda på. Du får väl göra så hör; http://www.abc-annons.se/SEDLAR_212580.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedlar och mynt har ju en egen kategori på tradera. Verkar kunna få allt från noll till sexhunda kronor för en femkronorssedel:

http://www.tradera.com/Sverige-1874--c3_220302

Tror också det är utdöende. Känns som den människotypen inte tillverkas längre.. vem sitter och samlar på obskyra små pryttlar nuförtiden liksom..?

.. eller vänta lite. *räknar antalet analoga ljudmodul-nördar i rummet* .. det var inget förresten. 🙂

Tror att det snarare är fler än nånsin nu när det är så lätt att komma i kontakt med andra nördar, jag menar likasinnade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror också det är utdöende. Känns som den människotypen inte tillverkas längre.. vem sitter och samlar på obskyra små pryttlar nuförtiden liksom..? . 🙂

Jag har några jämnåriga som fortfarande samlar på vinyl. Dvs inte behåller den vinyl dom en gång samlat på sig, eller hittat en ny chick hobby s k vinylsamling, utan verkligen fortsätter samla vinyl i samma spår som dom en gång började.

Den typen av samlare undrar jag om det finns någon större återväxt på idag. Vad samlar man på då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har några jämnåriga som fortfarande samlar på vinyl. Dvs inte behåller den vinyl dom en gång samlat på sig, eller hittat en ny chick hobby s k vinylsamling, utan verkligen fortsätter samla vinyl i samma spår som dom en gång började.

Den typen av samlare undrar jag om det finns någon större återväxt på idag. Vad samlar man på då?

Leksakerna som kommer med kinderägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Leksakerna som kommer med kinderägg.

Tycker jag är en annan typ av samlande, mer lik sedel- och myntsamlaren.

Vinylsamlaren lägger ju även in värderingar som tycke, smak, koll etc i sin samling.

Att ha allt som gavs ut på Virgin mellan åren 1977 och 1982 skräller inte lika högt som att ha förstapressen på allt Simple Minds gett ut, för att ta ett exempel.

Har bekanta som gav sig på att samla Happy Meal-leksaker och liknande. Visade sig efter ett par år att förpackningarna var värda betydligt mer än leksakerna, eftersom få kom på den brlijanta idén att spara originalförpackningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker jag är en annan typ av samlande, mer lik sedel- och myntsamlaren.

Vinylsamlaren lägger ju även in värderingar som tycke, smak, koll etc i sin samling.

Att ha allt som gavs ut på Virgin mellan åren 1977 och 1982 skräller inte lika högt som att ha förstapressen på allt Simple Minds gett ut, för att ta ett exempel.

Har bekanta som gav sig på att samla Happy Meal-leksaker och liknande. Visade sig efter ett par år att förpackningarna var värda betydligt mer än leksakerna, eftersom få kom på den brlijanta idén att spara originalförpackningarna.

Trodde att vi talade om att samlandet som intresse/besatthet överhuvudtaget var på utdöende. Själv tror jag att det är lika stort eller större än tidigare pga alla möjligheter internet ger. Ska man samla för att ett mervärde ska uppstå måste man nog va rätt insatt i hur man ska bete sej från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån här som samlar på något? mer eller mindre aktivt?

Frimärken, fast jag är inte jätteaktiv. Men jag stoppar på mig några då och då från brev jag får. Fast oftast sparar jag hela kuverten med frimärkena på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt:

en dworekvodka 70 cl

en negrito eller nåt sånt rom 35 cl

fyra öl eko green nånting 50 cl

två öl carlsberg hof 50 cl

två nån slags cider (7%) 33 cl

två aquatini melon 27,5 cl

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde att vi talade om att samlandet som intresse/besatthet överhuvudtaget var på utdöende.

Det kanske vi gjorde. Men jag tror som du att samlandet i stort ökat. Däremot tror jag inte det är lika vanligt idag att samla på en viss typ av prylar under en längre tid, kanske en hel livstid. Fjärils-, frimärks- och skivsamlare av den gamla skolan hade det som en livslång hobby. Deras samlingar gick i arv.

Idag kan man samla kinderägg, cigarettpaket eller XP/levels under en viss tid. Sedan gör man sig av med klabbet. Ibland med en ekonomisk förtjänst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt:

en dworekvodka 70 cl

en negrito eller nåt sånt rom 35 cl

fyra öl eko green nånting 50 cl

två öl carlsberg hof 50 cl

två nån slags cider (7%) 33 cl

två aquatini melon 27,5 cl

Busgrogg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...