Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Redan vid sex års ålder har man levt halva sitt liv, upplevelsemässigt, förutsatt ett 80-årigt liv och att ekvationen nedan stämmer, där å är faktisk ålder och uå är upplevd ålder vid efter å antal levda år:

uå = 1 + 1/2 + 1/3 + ... + 1/å

Avtagande upplevelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Usch va jobbigt

Ja alltså... jag har inget emot sån musik egentligen.

Men när jag ska sova eller spela in stör det.

Nu överväger jag att flytta in dator, ljudkort, hårddisk, mikstativ, mikar, kablar, instrument m.m. in i sovrummet istället. Märkte att där så hördes inte ljudet lika mycket. Men när jag väl gjort det och kopplat upp allting så kommer väl den grannen hem istället - de verkar ha sitt hembiorum vägg i vägg där samtidigt som den som nu spelar bredvid/ovanpå går väl ut... 😆

Och tar jag grejerna till köket så måste jag hoppas efter att jag draperat en dörröppning mot hallen, att inte snickaren börjar banka på gården.

Igår kväll startade han kl 20 på kvällen...

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja alltså... jag har inget emot sån musik egentligen.

Men när jag ska sova eller spela in stör det.

Nu överväger jag att flytta in dator, ljudkort, hårddisk, mikstativ, mikar, kablar, instrument m.m. in i sovrummet istället. Märkte att där så hördes inte ljudet lika mycket. Men när jag väl gjort det och kopplat upp allting så kommer väl den grannen hem istället - de verkar ha sitt hembiorum vägg i vägg där samtidigt som den som nu spelar bredvid/ovanpå går väl ut... 😆

Och tar jag grejerna till köket så måste jag hoppas efter att jag draperat en dörröppning mot hallen, att inte snickaren börjar banka på gården.

Igår kväll startade han kl 20 på kvällen...

😆

Mmmm.. Jag förstår dilemat. I trean jag bodde i förr så hade jag en granne ovanför som spelade dunka dunka heeeela tiden. Och så hade jag en granne under mig som OXÅ spelade högt. Inte nog med det.. så hade dom sex tamefan heeeeela tiden. Så jag spelade min musik högt oxå och gav fan i dom fullständigt. Att spela in med mick fanns inte på kartan...😆

Nu har jag det lite lugnare iallafall men ibland så är det nån granne som gärna renoverar i sin lägenhet lite nu och då och oftast när jag sitter och mixar musik + att det är en ganska trafikerad gatan här utanför.

Jo jag har oxå funderat på landet.. 😄

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är alla hemma plötsligt? Masspermittering?

Ha ha. Jag är hemma för att jag flexade ut 1,5 h tidigare idag. Score!

Link to comment
Dela på andra sajter

teckning2.jpg

Den här gången överdrev jag åt andra hållet och gjorde huvet för smalt... håret är slarv för att hinna klart lite fort.

EDIT: Referens: http://www.aaton.com/galbums/on-location/jarmusch_kunin_lite_535.jpg

Hej igen, Dingbats. Det är ett lite krångligt motiv du valt. Huvudet är snett och dessutom lutat. Alltså ser vi t.ex lite mer av vår vänstersida av näsan än högersidan. Bara några grader - liksom avståndet mellan ytterkanten av ögat och tinningen.. kommer vara större på vår vänstersida av bilden. Samtidigt tittar han neråt - då får vi se desto mer av pannan. Och generellt desto mer av näsvingarna uppifrån istället för nerifrån - hålen skyms mer. Pannan hade du lite brått med, som du sa. Där har du en möjlighet att förlänga ansiktet - pannan är högre på originalbilden. Svårt dessutom att visa blond hårväxt som är ljusare än huden med bläck.. kan återkomma till det en annan gång. Dessutom kan du göra ansiktet plattare genom att visa hans tinningar. Titta på originalbilden och strax ovanför ögonbrynen. man kan göra ett streck där för att markera vad som är främre delen av ansiktet och vad som är bakre.. Eftersom ansiktet också finns i djupled, men du bara visat bredd, blir det svårt att läsa av hans smalhet i din bild. Här är ett överdrivet exempel på var jag menar att man kan dra förklarande streck:

steck.jpg

För att visa hans smalhet och tänka på att visa var sidan av ansiktet går.

Det händer lite samma sak på näsan. Längst upp på din näsa har du inte avgränsat sidan av näsan - som ju smalnar av upptil på bilden - det ser man på skuggan. Men din bild är bred upptill. Det gör att man läser näsan som jämnbred. Ett litet streck intill ögonbrynet som förlänger det och sedan pekar neråt hade hjälpt där.

En annan sak är hans blick. På bilden riktar han blicken rakt mot kameran. Ser att du varit noggrann med hur mycket du kapat cirkeln av pupillen upptill och nertill - det är bra! Däremot har du lagt pupillen i mitten, med lika mycket ögonvita på båda sidor, på högerögat. Om du tittar på bilden ser du att det är mycket mer ögonvita på högersidan av pupillen. Också ett tecken på att han lutar huvudet. Ta också gärna fasta på vilken valör linjerna runt ögonen har! Som med tänderna så är de inte lika starka överallt. T.ex under ögonen. Det betyder att du t.ex kan göra början och slutet av en linje men strunta i mitten som du säkert minns.

Sedan är det återigen så att han lutat ansiktet.. vilket gör att det är större avstånd på hans vänstersida än höger på munnen. Det är jäkligt svårt att se nyanserna på sådant, där tror jag man måste tänka lite grann.

Du kan också dra streck här för att visa hans ansiktssmalhet. Det strecket är för att förklara skuggan av hans benstruktur:

steck2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Laxen: Hej pedagogik! Grymt förklarat! Blir ju nästan lite sugen på att raida tjejens gamla oljefärger och go nuts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Holy SHIT! Här får man värsta proffslektionen! Jäklar laxen, TACK!

Hej igen, Dingbats. Det är ett lite krångligt motiv du valt.

När du påpekar det så! Själv tyckte jag det var tacksamt på så sätt att även om man gör lite fel här och där så är det tydligt vem det föreställer, för han har ett så karakteristiskt utseende.

Huvudet är snett och dessutom lutat. Alltså ser vi t.ex lite mer av vår vänstersida av näsan än högersidan. Bara några grader - liksom avståndet mellan ytterkanten av ögat och tinningen.. kommer vara större på vår vänstersida av bilden.

Jag vet, och det var där jag gjorde jättedumt, för jag såg ju direkt själv att det blev alldeles för smalt på vänstersidan... Jag hade lite bråttom där och dubbelkollade inte tillräckligt.

Samtidigt tittar han neråt - då får vi se desto mer av pannan. Och generellt desto mer av näsvingarna uppifrån istället för nerifrån - hålen skyms mer.

Tycker du hålen skulle varit mindre? Eller jo, det är sant, näsan ser lite platt ut.

Pannan hade du lite brått med, som du sa. Där har du en möjlighet att förlänga ansiktet - pannan är högre på originalbilden.

Det såg jag faktiskt inte ens själv. Så bra ögonmått har jag...

Det händer lite samma sak på näsan. Längst upp på din näsa har du inte avgränsat sidan av näsan - som ju smalnar av upptil på bilden - det ser man på skuggan. Men din bild är bred upptill. Det gör att man läser näsan som jämnbred. Ett litet streck intill ögonbrynet som förlänger det och sedan pekar neråt hade hjälpt där.

Avgränsat den har jag väl... men för brett. Strecket som går från högra ögonbrynet och ihop med näsan skulle ha gått längre till vänster innan det svänger neråt.

En annan sak är hans blick. På bilden riktar han blicken rakt mot kameran. Ser att du varit noggrann med hur mycket du kapat cirkeln av pupillen upptill och nertill - det är bra! Däremot har du lagt pupillen i mitten, med lika mycket ögonvita på båda sidor, på högerögat. Om du tittar på bilden ser du att det är mycket mer ögonvita på högersidan av pupillen.

När du säger pupill menar du iris va? Alltså, jag ser ju att det är som du säger att han inte tittar rakt fram, men samtidigt när jag tittar och jämför känns det som att det är lika mycket yta till vänster och höger som på originalet, om man tänker att det är mer skuggor på originalet också. Eller har jag helt fel?

Också ett tecken på att han lutar huvudet. Ta också gärna fasta på vilken valör linjerna runt ögonen har! Som med tänderna så är de inte lika starka överallt. T.ex under ögonen. Det betyder att du t.ex kan göra början och slutet av en linje men strunta i mitten som du säkert minns.

Jo. Vilka linjer är det? Menar du själva linjerna som avgränsar ögat? Inte bara de runt omkring?

Sedan är det återigen så att han lutat ansiktet.. vilket gör att det är större avstånd på hans vänstersida än höger på munnen. Det är jäkligt svårt att se nyanserna på sådant, där tror jag man måste tänka lite grann.

Jo, munnen blev lite allmänt fel...

STORT tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu du Dingbats, nu har du att göra. Jag tycker att ditt examensprov bör bli att teckna av er releasefest! Prima idé eller vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har talats om Längstabruden, Längstafestival etc. Jag undrar hur Längstachannelstripen skulle se ut? Jag tänker något åt SSL-hållet. Alt Lunchboxen.

F ö var det någon som sa "toga och foiliehatt" som längstaklädsel. DET var riktigt roligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har talats om Längstabruden, Längstafestival etc. Jag undrar hur Längstachannelstripen skulle se ut? Jag tänker något åt SSL-hållet. Alt Lunchboxen.

Extra allt. Hängmatte-EQ + en till som höjer mellanregistret. Maxad limiter följt av en flanger med feedback på 80%, och sist en stenhård kompressor med 120 ms attack och 30 ms release.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tämligen uncool att regga sig på ett prod./musikerforum för att kränga icke-relaterade prylar... 😏 En mobbe och "RM-matchtröja signat av hela laget!", liksom...?

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Extra allt. Hängmatte-EQ + en till som höjer mellanregistret. Maxad limiter följt av en flanger med feedback på 80%, och sist en stenhård kompressor med 120 ms attack och 30 ms release.

😆 Dingbats, dig kan man fan lita på. "Extra allt", liksom 😄 Jag vill då fan inte veta vad "extra allt" innebär på en hängmatte-EQ. Har allmänt svårt för den. Gillar flanger där iofs. Bara sådär! Mitt på en channelstrip. Erkänn att kompressorn bara skulle ha 120 ms attack och 30 ms i release. Det skulle inte finans något mellanläge. Vad det gäller potarna så skulle de vara fixerade (eller vad man nu säger (har glömt bort ordet) Inget steglöst skit här inte ☺️

Jag tycker dessutom att hela konstruktionen skulle vara tillverkad av massiv kevlar. Det ska vara orubblig och helst göra små gropar i golvet (om man pallade med att flytta den dit av någon outgrundlig anledning).

Jag vill krydda hela stripen med ett saftigt 20hz-delay. Bara "för att" liksom.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...