Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

lax: Är det ett vanligt fel att man ritar ögon/näsa/mun för små i förhållandet till ansiktet?

Samt att tänder är skitsvårt att rita utan att det ser ut som en dödskalle.

Postat

lax: Är det ett vanligt fel att man ritar ögon/näsa/mun för små i förhållandet till ansiktet?

Samt att tänder är skitsvårt att rita utan att det ser ut som en dödskalle.

Du får väl rita dit en rejäl överläpp.

Postat

lax: Är det ett vanligt fel att man ritar ögon/näsa/mun för små i förhållandet till ansiktet?

Samt att tänder är skitsvårt att rita utan att det ser ut som en dödskalle.

Plus att ansiktet alltid blir för brett!

Postat (redigerat)

beställde en basker. haha.

w00t? xD Bild då. 😄

Redigerat av Memphis
Postat

lax: Är det ett vanligt fel att man ritar ögon/näsa/mun för små i förhållandet till ansiktet?

Samt att tänder är skitsvårt att rita utan att det ser ut som en dödskalle.

Fan vad svårt att ge rit-tips i textform.. men:

När du tittar på tänder, lägg märke till hur stark strecket mellan en tand och nästa är i valör ( mörkhet ) jämfört med nåt annat ställe på personen där det är svart. Insidan av mungiporna brukar vara ett sådant ställe. Så lägger du nu antagligen märke till att strecken mellan en tand och nästa inte är lika mörkt. Gör man dom heldragna & mörka blir det dödskalle, liksom om man ritar ut en tydlig kontur runt tand och tandköttet, om den biten är synlig. Mitt tips är att du ritar mjukare streck mellan tänderna - använder du kulspets så kan det möjligtvis bli svårt. Ett alternativ isåfall är att bara rita början och slutet av strecket och utelämna mitten. Det gör att man läser in att det fortfarande finns ett streck, men det ger inte så konturfull känsla.

Gick det att förstå?

Postat

Fan vad svårt att ge rit-tips i textform.. men:

När du tittar på tänder, lägg märke till hur stark strecket mellan en tand och nästa är i valör ( mörkhet ) jämfört med nåt annat ställe på personen där det är svart. Insidan av mungiporna brukar vara ett sådant ställe. Så lägger du nu antagligen märke till att strecken mellan en tand och nästa inte är lika mörkt. Gör man dom heldragna & mörka blir det dödskalle, liksom om man ritar ut en tydlig kontur runt tand och tandköttet, om den biten är synlig. Mitt tips är att du ritar mjukare streck mellan tänderna - använder du kulspets så kan det möjligtvis bli svårt. Ett alternativ isåfall är att bara rita början och slutet av strecket och utelämna mitten. Det gör att man läser in att det fortfarande finns ett streck, men det ger inte så konturfull känsla.

Gick det att förstå?

Tack så mycket! 🙂 Jag ska prova att inte göra så tydliga streck i munnen. Det är svårt med kulspets som sagt att göra smidiga valörskillnader. Försöker göra lite skuggor ibland där det känns att det behövs som mest, men det blir lätt överdrivet. Det där med att utelämna mitten var bra!

Annars har jag märkt nu att jag tenderar att trycka ihop huvudena i höjdled, och göra dem för breda. Så när jag ska dit med ögonen till exempel så blir de antingen tvunget för stora eller för långt från kanten. Men sånt där ger sig väl med tiden antar jag.

Postat

lax: Är det ett vanligt fel att man ritar ögon/näsa/mun för små i förhållandet till ansiktet?

Alla ritar lite olika.. Jag ritar nästan alltid ögon för stora. Men det är ju allas personliga stil och hur man uppfattar en annan människa. Om du ändå vill kunna rita porträttlikt rekommenderar jag dig som jag gjort innan att lära dig lite anatomiska ungefär-mått i huvet. T.ex, om du ser ett ansikte rakt framifrån kommer utsidan av näsvingen hamna i innerkanten av ögat och mungipan hamna i mitten av pupillen. Och däremellan är det ju då ungefär lika långt till andra sidan av pupillen. Några sådana grejjer kan man dubbelkolla ibland om man vill och tycker nåt känns snett.

Postat (redigerat)

Tack så mycket! 🙂 Jag ska prova att inte göra så tydliga streck i munnen. Det är svårt med kulspets som sagt att göra smidiga valörskillnader. Försöker göra lite skuggor ibland där det känns att det behövs som mest, men det blir lätt överdrivet. Det där med att utelämna mitten var bra!

Annars har jag märkt nu att jag tenderar att trycka ihop huvudena i höjdled, och göra dem för breda. Så när jag ska dit med ögonen till exempel så blir de antingen tvunget för stora eller för långt från kanten. Men sånt där ger sig väl med tiden antar jag.

Ett annat tips för att förenkla tänderna innanför läpparna är att i stort sett bara göra insidan av mungiporna ( rummet mellan tand och kind ) svart och sedan mellanrummet mellan övre och undre tandrad. ( om den är öppen ) Och därefter mer svärta hur mer personen skrattar eller skriker. Det är de två grundläggande grejjerna som triggar hur vi läser av människors mun. Så det räcker egentligen med det.

Redigerat av laxlaxlax
Postat

Alla ritar lite olika.. Jag ritar nästan alltid ögon för stora. Men det är ju allas personliga stil och hur man uppfattar en annan människa. Om du ändå vill kunna rita porträttlikt rekommenderar jag dig som jag gjort innan att lära dig lite anatomiska ungefär-mått i huvet. T.ex, om du ser ett ansikte rakt framifrån kommer utsidan av näsvingen hamna i innerkanten av ögat och mungipan hamna i mitten av pupillen. Och däremellan är det ju då ungefär lika långt till andra sidan av pupillen. Några sådana grejjer kan man dubbelkolla ibland om man vill och tycker nåt känns snett.

Ja, alltså, jag brukar hela tiden för varje streck jag drar mäta mot hur det ska förhålla sig till andra streck och punkter. Och det klarar jag rätt bra, i alla fall inbördes mellan ögon/näsa/mun. Så lite såna där grejer börjar jag snappa upp rätt bra. Men det svåra är när man har ritat fel form på ansiktskonturerna, och det är ju den svåraste delen att rita tycker jag. Där har man ju inget att jämföra med direkt.

Man kan ju iofs prova att rita dit konturerna efter man har ritat ö/n/m... men det känns bakvänt.

Postat

Ett annat tips för att förenkla tänderna innanför läpparna är att i stort sett bara göra insidan av mungiporna ( rummet mellan tand och kind ) svart och sedan mellanrummet mellan övre och undre tandrad. ( om den är öppen ) Och därefter mer svärta hur mer personen skrattar eller skriker. Det är de två grundläggande grejjerna som triggar hur vi läser av människors mun. Så det räcker egentligen med det.

Tackar! Ska prova det! Annars föredrar jag stängda munnar...

Postat

Annars har jag märkt nu att jag tenderar att trycka ihop huvudena i höjdled, och göra dem för breda.

Har du tänkt på hårfästet och håret då? Det är en rätt stor del av huvudet, även rakt framifrån. Och ger en hel del för känslan av höjd.

Postat (redigerat)

Har du tänkt på hårfästet och håret då? Det är en rätt stor del av huvudet, även rakt framifrån. Och ger en hel del för känslan av höjd.

Ja, jo, men det är inte bara det. Så som jag gör nu när jag ritar är att först ritar jag konturerna från ungefär hälften av ansiktet i höjd och neråt (ovanför brukar det vara hår som skymmer), alltså ungefär i höjd med ögonen. Sen ritar jag munnen, sen näsan, sen ögonen. Och då brukar det bli att ytterkanten av ögonen (högerögats högerkant och vänsterögats vänsterkant) hamnar för långt från kanten av huvudet om de ska bli i rätt storlek i förhållande till allt annat. Så huvudet är för brett.

EDIT: nu pratar jag alltså om rakt framifrån-bilder

Redigerat av Dingbats
Postat (redigerat)

Ja, alltså, jag brukar hela tiden för varje streck jag drar mäta mot hur det ska förhålla sig till andra streck och punkter. Och det klarar jag rätt bra, i alla fall inbördes mellan ögon/näsa/mun. Så lite såna där grejer börjar jag snappa upp rätt bra. Men det svåra är när man har ritat fel form på ansiktskonturerna, och det är ju den svåraste delen att rita tycker jag. Där har man ju inget att jämföra med direkt.

Man kan ju iofs prova att rita dit konturerna efter man har ritat ö/n/m... men det känns bakvänt.

Menar du att du har svårt att göra ansiktsdragen och ansiktsformen i samma storleksproprtion?

EDIT: Aha, nu fattar jag av din ovanstående post.. kk

Redigerat av laxlaxlax
Postat

Menar du att du har svårt att göra ansiktsdragen och ansiktsformen i samma storleksproprtion?

Nja ja, men inte bara. Som jag sa, att ansiktsformen blir för bred men rätt i höjd typ. Så om jag ska behålla rätt form på ansiktsdragen blir det döyta ut mot ansiktskanterna.

Postat

Ja, jo, men det är inte bara det. Så som jag gör nu när jag ritar är att först ritar jag konturerna från ungefär hälften av ansiktet i höjd och neråt (ovanför brukar det vara hår som skymmer), alltså ungefär i höjd med ögonen. Sen ritar jag munnen, sen näsan, sen ögonen. Och då brukar det bli att ytterkanten av ögonen (högerögats högerkant och vänsterögats vänsterkant) hamnar för långt från kanten av huvudet om de ska bli i rätt storlek i förhållande till allt annat. Så huvudet är för brett.

EDIT: nu pratar jag alltså om rakt framifrån-bilder

Ja alltså då skulle du kunna göra små skisspunkter eller tunna blyertsstreck ( de kan suddas ut även ovanpå kulspetspennan ) för hur långt till kanten ögat är, munnen är, ögonbrynen är, och sedan rita dom i skarpt läge. Så du ser att du har alla avstånd - vänsterögats vänsterkant till tinningen, underkanten av munnen till hakan osv, innan du sätter dit dom exakt. Så kan du justera lite fram och tillbaka först.

Postat

Nja ja, men inte bara. Som jag sa, att ansiktsformen blir för bred men rätt i höjd typ. Så om jag ska behålla rätt form på ansiktsdragen blir det döyta ut mot ansiktskanterna.

Lägg upp bilden och originalet så kanske jag kan kommentera.

Postat

Ja alltså då skulle du kunna göra små skisspunkter eller tunna blyertsstreck ( de kan suddas ut även ovanpå kulspetspennan ) för hur långt till kanten ögat är, munnen är, ögonbrynen är, och sedan rita dom i skarpt läge. Så du ser att du har alla avstånd - vänsterögats vänsterkant till tinningen, underkanten av munnen till hakan osv, innan du sätter dit dom exakt. Så kan du justera lite fram och tillbaka först.

När skulle jag göra det, menar du? I vilket skede?

Postat

När du börjar rita bilden. Det kallas för att skissa. No pun intended.

Meh 😛 Ja men vad hjälper det, jag fattar inte. För när konturerna väl sitter så sitter de ju. Eller menar du att jag gör konturerna i blyerts så jag kan ändra dem om jag märker att de blir fel?

Det SKA fan gå att göra med bara bläck!

Postat

Lägg upp bilden och originalet så kanske jag kan kommentera.

Då skulle jag skämmas för dant...

kan det ha att göra med att jag felbedömer vinklar kanske... bara pyttelite, men att felen ackumuleras.

Postat

Meh 😛 Ja men vad hjälper det, jag fattar inte. För när konturerna väl sitter så sitter de ju. Eller menar du att jag gör konturerna i blyerts så jag kan ändra dem om jag märker att de blir fel?

Det SKA fan gå att göra med bara bläck!

Nej alltså jag menar att du gör små millimetermarkeringar, Bläck går bra, som inte är hårda konturer. Som gör att du kan skapa dig en mental bild av ansiktet. Och att du i det skedet kan märka och mäta om något är fel. Och är det det, gör en minimal markering intill den förra. Nu kanske det inte passar din stil men för att lära sig är det nog bra.

Postat

Nej alltså jag menar att du gör små millimetermarkeringar, Bläck går bra, som inte är hårda konturer. Som gör att du kan skapa dig en mental bild av ansiktet. Och att du i det skedet kan märka och mäta om något är fel. Och är det det, gör en minimal markering intill den förra. Nu kanske det inte passar din stil men för att lära sig är det nog bra.

Innan jag ens har börjat rita alls? Jag fattar ingenting 😲 Så innan jag har börjat rita konturerna gör jag små prickar som ska markera var vissa punkter på strecken ska hamna?

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.