Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Vid större vulkanutbrott (som det på Krakatau 18...någonting) såg man gröna solnedgångar i London i flera veckor efteråt. Askan skymde solen hårt och askpartiklarna i stratosfären gjorde att solljuset bröts på ett helt galet sätt.

När man har smoggtillstånd blir dom röda. Det var det jag tänkte på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan ju bli alldeles kolsvart oxå.

mjo, men det känns lite overkill att flyga upp varan från helsingborg... och lastbilar får man väl fortfarande köra genom askmoln?

Link to comment
Dela på andra sajter

mjo, men det känns lite overkill att flyga upp varan från helsingborg... och lastbilar får man väl fortfarande köra genom askmoln?

Vore det inte mer overkill att flyga den från vänersborg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dödstaxiskivan är väl lite småtråkig sådär...

Spoila inte! Har inte lyssnat än. På onsdag (1 juni) när jag har haft min tenta ska jag lägga mig i soffan, ta på mig lurarna och bara njuta av skivan. Oavsett om den är kass eller den bästa någonsn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spoila inte! Har inte lyssnat än. På onsdag (1 juni) när jag har haft min tenta ska jag lägga mig i soffan, ta på mig lurarna och bara njuta av skivan. Oavsett om den är kass eller den bästa någonsn.

Jäkligt bra set & setting, skulle svampätarna sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är askmolnet ovanför Malmö. Påtaglig skillnad på luften - det ser disigt gult ut i solnedgången fastän himlen bakom bitvis är blå. Och det går att se djupet mellan molnlagrena. En del är svarta.

Du borde ta ditt staffli och dina färger och gå ut och dokumentera. Kan bli en ny genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nja, snarare riktigt klassiskt. Här är en från 1840:

cole1843-Mt-Aetna-from-Taormina-Sicily1.jpg

Krakatau? Mt Pelé? Vesuvius?

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är askmolnet ovanför Malmö. Påtaglig skillnad på luften - det ser disigt gult ut i solnedgången fastän himlen bakom bitvis är blå. Och det går att se djupet mellan molnlagrena. En del är svarta.

Samtidigt koolt och lycksbådande.. HEEEEYYY

Dingbats & Laxen: DÄr har ni ordet jag letat efter ang. omslaget "olycksbådande".

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Saxat...

Krakatau är mest känt för sitt våldsamma och kraftiga utbrott år 1883. Ön hade visat en del seismisk aktivitet i ett par år, som kulminerade i ett jättelikt utbrott i slutet av augusti 1883. Explosionsljudet hördes 4 800 km bort, och den efterföljande tsunamin nådde en våghöjd på 35-40 meter. Klippblock som var på vulkanen innan slungades 50 km upp i luften. Två tredjedelar av Krakataus yta förstördes vid utbrottet. Mängden stoft i atmosfären var så stor att jordens temperatur sjönk under de närmaste åren.

Där pratar vi vulkanutbrott. Världsomfattande temperatursänkning, liksom... Däääämn!

Konstnärer målade av (London)himlen och den vart typ grön(aktig) i ett halvår efter utbrott.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...