Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Annons

Joachime: blev det några bilder från Carmen?

Jag varnade alla att det skulle bli gruppstryk (jag mot alla) om dom inte la upp sina bilder. Var säker på att det hade effekt så jag plockade inte ens upp min instamatic jag hade i axelremsväskan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pfft! Känner du inte igen en terry-pratchett-referens när den serveras med neonskylt. Stick och lägg dig!

Äuhm.. Är det inte en skuld-uggla på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Främst är jag likgiltig, jag har redan haft min arga tid på konstvärlden och det formade mig till realist. Efter det är jag kritisk till kulturen - tycker det bildar ett cyniskt och oromantiskt kulturklimat när uttrycken spelar på positionering & statusjakt, som i den kontexten som Vilks beskriver som konstvärlden. Angående verken rent visuellt.. jag gillar jag när ett verk lever på sin egen uppenbarelse och inte personmyt, idé eller kult bakom, så på det viset är jag också kritisk. Och sen tycker jag det många gånger är fult hantverksmässigt. Formskum och tejp och märkpenna på en vit vägg, liksom.

Konstskolorna har jag ingen åsikt om.. jo förresten. Det är ett alldeles för sensationslystet klimat. Det nya, det nya, det nya. Bara det som syns och hörs finns. Tycker det urvattnar och stressar.

Jag kan inte riktigt säga emot eller hålla med, för jag är för dåligt insatt i konstvärlden och konstskolorna. Men rent allmänt kan jag ju hålla med i att det är negativt när sensationerna ska prioriteras före att göra konst som ger intryck, eller på något sätt känns meningsfull. Det är klart att sensationer ger intryck, men det blir ett lite banalt sätt att göra det på.

Vad gäller din beskrivning av formskum och märkpennor känns det ganska mycket som en halmgubbe, men visst är inte all konceptkonst visuellt vacker. Men det måste finnas (gott om) plats för konst vars behållning inte ligger i utseendet.

Sen är ett visst mått av prestige oundvikligt och kanske till och med önskvärt. Det vore tråkigt annars. Men att låta statusjakt bli en viktigare drivkraft än att säga någonting med sina verk är ju knappast särskilt produktivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kan du skicka en zip? Jag har inget rar-program här.

Too late... 🙁

Jag kan kirra det men då lär du få vänta ett slag till, m'kay?

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...