Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Det är den första som är skissen och den andra som är originalet antar jag?

Vad ska det stå på den? Tar gärna emot en högupplöst bild så jag kan leka lite och se om det blir nåt!

Yep'r.

Se nedanför elelr ovanför eller hur det nu blir, men jag tar det en gång till för säkerhets skull:

Atomvinter

Andreas Elfwingson.

Tyvärr är det här de enda bilderna jag har kvar 🙁 De är gamla som gatan (nästan lika gamla som mig). Går de att jobba med ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men "konceptkonst och fokus på idéer osv" är väl ett ganska vitt område? [/Quote]

Det kan man säga, på samma sätt som tavelmåleri är ett vitt område. Sen finns det undergrupper: relationell konst ( de som t.ex bjuder in fem olika personer till en middag, filmar det och ställer ut som videoverk på konsthall - Rasmus West ) eller performancekonst. Eller bara konstverk som man inte förstår om man vet sambandet - en klocka som stannat på klockslaget tre betyder inte mycket. Men om man säger att den kommer från estonia laddas den med känslor. Verket kräver idén. Eller konst som lever på "konstvärlden" själv, som så jag just beskrivit den. Att skapa buzz i konstvärlden kan vara vissa konstverks intentioner. Lars Vilks har skrivit en bok "Hur man blir samtidskonstnär på tre dagar" som tar upp just de sakerna. Rätt bra bok. Damien Hirst är en annan som är bra på det.

Du menar att skillnaden mellan konstvärlden och kulturvärlden är att den förra är inflytelserik och prestigefylld, men inte den senare?

Exakt så. En picassotavla kan ju fortfarande vara prestigefull men inte på samma sätt. Här har du en sida med creddiga utställningar:

http://www.artfacts.net/en/exhibitions/index.html

Även om det finns mycket måleri förklaras inte bildens intention innanför ramarna utan tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Yep'r.

Se nedanför elelr ovanför eller hur det nu blir, men jag tar det en gång till för säkerhets skull:

Atomvinter

Andreas Elfwingson.

Tyvärr är det här de enda bilderna jag har kvar 🙁 De är gamla som gatan (nästan lika gamla som mig). Går de att jobba med ändå?

Klart! Allt går att jobba med.

Skicka med typsnittet också och väldigt gärna några exempel på skivomslag / övriga bilder du gillar. Din stil. Behöver inte alls ha med den här CD:n att göra.

EDIT: Det vore ju bättre med högupplöst - de här är 800 x 700 nåt så den kommer bli lite pixlig om man skriver ut den rätt o slätt. Men det går nog att hitta nåt liknande stock photo nånstans om det är viktigt för dig.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Laxen och Dingbats: PM:a era emailadresser så ska jag se om jag kan sätta ihop ett Atomvinter-paket (bilder, font, låtar) till er senare ikväll.

Fan, jag blir ju asglad att ni öht tar er tid 🥰 Det här är inte blodigt allvar men såklart är det ju kul om det blir bra. Jag har ju jobbat med den här EP:n sedan 2008 och det är viktigt att det blir ett koncept, liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. skickade ett PM till K9 den 14:e och han har fortarande inte läst meddelandet. Hoppas inget hänt.. sist han var här lät det ju lite jobbigt.

🙁 Um, han mådde "sådär" va? Jag tolkade som om att han var i riskzonen för typ II-diabetes. Sedan var det ngt annat också... Nåja, hoppas att han är ok ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan man säga, på samma sätt som tavelmåleri är ett vitt område. Sen finns det undergrupper: relationell konst ( de som t.ex bjuder in fem olika personer till en middag, filmar det och ställer ut som videoverk på konsthall - Rasmus West ) eller performancekonst. Eller bara konstverk som man inte förstår om man vet sambandet - en klocka som stannat på klockslaget tre betyder inte mycket. Men om man säger att den kommer från estonia laddas den med känslor. Verket kräver idén. Eller konst som lever på "konstvärlden" själv, som så jag just beskrivit den. Att skapa buzz i konstvärlden kan vara vissa konstverks intentioner. Lars Vilks har skrivit en bok "Hur man blir samtidskonstnär på tre dagar" som tar upp just de sakerna. Rätt bra bok. Damien Hirst är en annan som är bra på det.

Ja jo. Men jag blir inte klok på vad din ståndpunkt är, om du hade någon. Menar du att konstskolorna ska satsa mer på andra former av konst än de du beskriver här? För här beskriver du ju bara hur samtidskonsten ser ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad pungar du ut för det och hur kom du i kontakt med mänskan?

Man ska inte prata pengar när det gäller musik...*host* 1250 host*.

Ja, som Killis sa så är han ju forumit och jag ahr följt hans pluggblogg ett bra tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in här: //forum.studio.se/index.php/topic/62111-yllets-pluggblogg-uppdaterad-2011-05-22/

Du känner nog igen namnet när du ser det i kombination med avataren.

Hmm, kan inte säga med säkerhet att jag gör det faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska inte prata pengar när det gäller musik...*host* 1250 host*.

Ja, som Killis sa så är han ju forumit och jag ahr följt hans pluggblogg ett bra tag.

Det var ju inte så farligt, hade man vetat det...

så hade man ändå vart för snål, men ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju inte så farligt, hade man vetat det...

så hade man ändå vart för snål, men ändå!

Mm, riktig bra pris tycker jag. Har lyssnat på hans ref.material och det är ju kanonbra.

Jag har ju lyssnat sönder låtarna till förbannelse och jag känner att jag inte har energi att greja masteringen själv (dåligt rum etc). Sedan ska det bli skönt att släppa det här projektet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, riktig bra pris tycker jag. Har lyssnat på hans ref.material och det är ju kanonbra.

Jag har ju lyssnat sönder låtarna till förbannelse och jag känner att jag inte har energi att greja masteringen själv (dåligt rum etc). Sedan ska det bli skönt att släppa det här projektet.

Ja, absolut. Det är skönt att bara låta någon annan ta ansvaret till slut.

Det enda jag skulle vara tveksam till är att låta någon annan vara den som sitter och petar i hur långa avstånd det ska vara mellan låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, absolut. Det är skönt att bara låta någon annan ta ansvaret till slut.

Det enda jag skulle vara tveksam till är att låta någon annan vara den som sitter och petar i hur långa avstånd det ska vara mellan låtarna.

Är det inte 2 sek som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte 2 sek som gäller?

Alltså det är ju pausen på själva CD:n. Men den går ju att välja bort också, och det tycker jag är att föredra, för då blir avstånden mellan låtarna lika när man lyssnar från CD:n som när man rippar den.

Men oavsett den pausen finns det ju ett avstånd mellan låtarna i hur tidigt eller sent man väljer att klippa utklingningen av varje låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså det är ju pausen på själva CD:n. Men den går ju att välja bort också, och det tycker jag är att föredra, för då blir avstånden mellan låtarna lika när man lyssnar från CD:n som när man rippar den.

Men oavsett den pausen finns det ju ett avstånd mellan låtarna i hur tidigt eller sent man väljer att klippa utklingningen av varje låt.

Jo det är ju klart... Men vad är problemet där menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man vill ha full kontroll över det själv.

Ah. Jag förstår precis vad du menar och jag håller med men å andra sidan; det är nyttigt att släppa kontrollen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jo. Men jag blir inte klok på vad din ståndpunkt är, om du hade någon. Menar du att konstskolorna ska satsa mer på andra former av konst än de du beskriver här? För här beskriver du ju bara hur samtidskonsten ser ut.

Ja! Det var bara min avsikt att beskriva. Men om du vill ha min åsikt..

Främst är jag likgiltig, jag har redan haft min arga tid på konstvärlden och det formade mig till realist. Efter det är jag kritisk till kulturen - tycker det bildar ett cyniskt och oromantiskt kulturklimat när uttrycken spelar på positionering & statusjakt, som i den kontexten som Vilks beskriver som konstvärlden. Angående verken rent visuellt.. jag gillar jag när ett verk lever på sin egen uppenbarelse och inte personmyt, idé eller kult bakom, så på det viset är jag också kritisk. Och sen tycker jag det många gånger är fult hantverksmässigt. Formskum och tejp och märkpenna på en vit vägg, liksom.

Konstskolorna har jag ingen åsikt om.. jo förresten. Det är ett alldeles för sensationslystet klimat. Det nya, det nya, det nya. Bara det som syns och hörs finns. Tycker det urvattnar och stressar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...