Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Tufft!

Hon ser cool ut.

Rätt så. Men alldeles för sensationslysten för att hon och jag skulle gå bra ihop. Hon matade änderna i parken med bröd doppat i sprit och filmade med nattkamera när de rultade runt och ramlade/attackerade/parade sig med varandra. Säkert roligt idéässigt men grymt. Hennes ansökningsverk till konstfack har jag för mig förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Typ efter man gått på 25 utställningar med sprayfärgat fogskum. 😄

skämt åsido. Det behöver ju inte vara svart eller vitt som du säger men tyvärr är det så på konstskolorna. De som tas in studenter är de som söker med diskursiva videoverk och installationskonst osv. Och de utställningar som konstvärlden säljer och gillar är detsamma - notera, konstvärlden, inte kulturvärlden. Det är en rätt liten sjö och de bestämmer vad som funkar och inte - det är det "stället" som den där målarskolan vill slåss om företrädet till.

Vad skulle du säga är skillnaden mellan konst- och kulturvärldarna då? Den ena är kommersiell (konsthandlare osv), den andra är kulturskribenter och sånt?

Om man bortser från vissa elevers attityder tycker jag bara det är bra att det finns en sån skola också. Ju mer konst desto bättre. Eller menar du att de skulle konkurrera ut "viktigare" konst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle du säga är skillnaden mellan konst- och kulturvärldarna då? Den ena är kommersiell (konsthandlare osv), den andra är kulturskribenter och sånt?

Om man bortser från vissa elevers attityder tycker jag bara det är bra att det finns en sån skola också. Ju mer konst desto bättre. Eller menar du att de skulle konkurrera ut "viktigare" konst?

All konst är viktig!

Sådeså.

Ja jävlar...

Tarajdatteratterajdaaaa....

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt så. Men alldeles för sensationslysten för att hon och jag skulle gå bra ihop. Hon matade änderna i parken med bröd doppat i sprit och filmade med nattkamera när de rultade runt och ramlade/attackerade/parade sig med varandra. Säkert roligt idéässigt men grymt. Hennes ansökningsverk till konstfack har jag för mig förresten.

Vad var syftet med det projektet vill jag gärna veta. Men det är sånt man kommer in på konstfack då alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

“Mamma. jag vill inte ha fiskbullar idag igen”

“Va? Byt ut ‘fiskbullar’ mot ‘in en massa svartskallar’ och ‘idag, igen’ mot ‘i det här landet’, så får vi se hur fräscht det låter! Jävla rasist!”

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, såhär är det: jag har tjutit om den här EP:n ett slag nu. Jag har även tjutit över att jag inte kan teckna/måla/rita för fem öre. Dessutom har jag inte tiden/intresset/tålamodet att "lära" mig PS. Ni, vänner av pensel, krita och tuschpenna och digitala ditos, har någon utav Er lust att greja ett omslag till ovan nämnda EP? Jag har ett (tämligen brusig) foto som jag har redigerat skiten ur men fått fram en skiss av hur jag skulle vilja ha omslaget.

Frågan lyyyyydeeee': känner någon här inne för att fortsätta skissen (med orginalfotot) och göra någonting som kan fixas till "1500 x 1500 pixlar i JPG och i 300 DPI" (ja, jag saxade ur specarna hos MusicBase ☺️ )

Givetvis får den som tar på sig det här betalt.

 

Mmm, vi säger så.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, såhär är det: jag har tjutit om den här EP:n ett slag nu. Jag har även tjutit över att jag inte kan teckna/måla/rita för fem öre. Dessutom har jag inte tiden/intresset/tålamodet att "lära" mig PS. Ni, vänner av pensel, krita och tuschpenna och digitala ditos, har någon utav Er lust att greja ett omslag till ovan nämnda EP? Jag har ett (tämligen brusig) foto som jag har redigerat skiten ur men fått fram en skiss av hur jag skulle vilja ha omslaget.

Frågan lyyyyydeeee': känner någon här inne för att fortsätta skissen (med orginalfotot) och göra någonting som kan fixas till "1500 x 1500 pixlar i JPG och i 300 DPI" (ja, jag saxade ur specarna hos MusicBase ☺️ )

Givetvis får den som tar på sig det här betalt.

 

Mmm, vi säger så.

Skicka mig bilden så ska jag se om jag kan göra nåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle du säga är skillnaden mellan konst- och kulturvärldarna då? Den ena är kommersiell (konsthandlare osv), den andra är kulturskribenter och sånt?

Om man bortser från vissa elevers attityder tycker jag bara det är bra att det finns en sån skola också. Ju mer konst desto bättre. Eller menar du att de skulle konkurrera ut "viktigare" konst?

"konstvärlden" menar jag en stor grupp som bär på en samling åsikter. Vad som är bra, fräscht och rätt. Det är ju inte något som nån bestämmer men det blir ju trender och snackisar osv. Det är status med vissa typer av personer, konst och sammanhang.. Finns t.ex vissa utställningar och ställen som bär på jäkligt mycket auktoritet, och de som ställer ut där har värde och erkännande. Typ konstbiennalen i kassel, dokumenta, tate modern..

Alla sådana ställen tror jag påverkar vad konstvärlden ser som bra, hippt, coolt. Konstfack i Stockholm är jäkligt trendkänsliga på det sättet att de tar in det som är "nu". Liksom här i Malmö. "Nu" betyder konceptkonst och fokus på idéer osv. Sysslar man med annat är man "då". Och jag tror det finns många som kämpar över att vara "nu" och få definera VAD det är som ska vara konstvärlden. Proffsen, de översta i hierkin, som även är en "rebellisk" och undergroundgrupp. Här är en av dom:

http://www.vilks.net/

Kulturvärlden. Ja alltså om jag åker till ett museum i Köpenhamn finns det ju en konstvärld men den bär inte på någon auktoritet i samma bemärkelse som konstvärlden. Den är inte med och skapar det som ska bli, det nya samhället osv.

Did it make sence? yes/No?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, såhär är det: jag har tjutit om den här EP:n ett slag nu. Jag har även tjutit över att jag inte kan teckna/måla/rita för fem öre. Dessutom har jag inte tiden/intresset/tålamodet att "lära" mig PS. Ni, vänner av pensel, krita och tuschpenna och digitala ditos, har någon utav Er lust att greja ett omslag till ovan nämnda EP? Jag har ett (tämligen brusig) foto som jag har redigerat skiten ur men fått fram en skiss av hur jag skulle vilja ha omslaget.

Frågan lyyyyydeeee': känner någon här inne för att fortsätta skissen (med orginalfotot) och göra någonting som kan fixas till "1500 x 1500 pixlar i JPG och i 300 DPI" (ja, jag saxade ur specarna hos MusicBase ☺️ )

Givetvis får den som tar på sig det här betalt.

 

Mmm, vi säger så.

Gärna! Lägg upp skissen.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Nu" betyder konceptkonst och fokus på idéer osv. Sysslar man med annat är man "då".

Men "konceptkonst och fokus på idéer osv" är väl ett ganska vitt område? Det är klart att det är begränsande och skitnödigt om alla måste mata änder med sprit och spreja tunnelbanevagnar för att få läsa på Konstfack, men så kan det ju inte heller vara, att alla gör såna extrema grejer.

Och jag tror det finns många som kämpar över att vara "nu" och få definera VAD det är som ska vara konstvärlden.

Och det är det ju inget fel i.

Kulturvärlden. Ja alltså om jag åker till ett museum i Köpenhamn finns det ju en konstvärld men den bär inte på någon auktoritet i samma bemärkelse som konstvärlden. Den är inte med och skapar det som ska bli, det nya samhället osv.

Did it make sence? yes/No?

Du menar att skillnaden mellan konstvärlden och kulturvärlden är att den förra är inflytelserik och prestigefylld, men inte den senare?

Link to comment
Dela på andra sajter

CHAE: Vore också bra om du bifogade bilder på omslag / bilder du tycker är snygga. Och typ stil och typsnitt du gillar samt nåt med färger o så. Inte superseriöst men en grundidé. Det som Grafiska designers kallar moodboard.

Så man slipper skicka fram och tillbaka / göra om färre gånger & du blir snabbare nöjd. Eftersom jag antar att det du vill ha nåt du vill va nöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka mig bilden så ska jag se om jag kan göra nåt!

Gärna! Lägg upp skissen.

Wow, vilken respons bara sådär! Fan, vad glad jag blir 🙂

Här kommer bilderna; dels det brusiga originalet och min "skiss".

pic011421.jpgpic01142.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, "elektrotango"! Det låter det.

Lyssnar du någonting på såna hära samplingselektrosnubbar som typ Gold Panda, Flying Lotus och sånt? Gränsar till hiphop typ J Dilla och Madvillain ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar du någonting på såna hära samplingselektrosnubbar som typ Gold Panda, Flying Lotus och sånt? Gränsar till hiphop typ J Dilla och Madvillain ibland.

Nepp inte alls. Bra? Det är inte så mycket ett aktivt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, vilken respons bara sådär! Fan, vad glad jag blir 🙂

Här kommer bilderna; dels det brusiga originalet och min "skiss".

Det är den första som är skissen och den andra som är originalet antar jag?

Vad ska det stå på den? Tar gärna emot en högupplöst bild så jag kan leka lite och se om det blir nåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

CHAE: Vore också bra om du bifogade bilder på omslag / bilder du tycker är snygga. Och typ stil och typsnitt du gillar samt nåt med färger o så. Inte superseriöst men en grundidé. Det som Grafiska designers kallar moodboard.

Så man slipper skicka fram och tillbaka / göra om färre gånger & du blir snabbare nöjd. Eftersom jag antar att det du vill ha nåt du vill va nöjd med.

OK, har en font som jag gillar. Kan skicka den separat om du vill?

Vad det gäller bilden så är min skiss inget som är hugget i sten. Det var mest en grej jag gillade (vad det gäller färgerna och så).

Både Dingbats och Laxen: vill ni ha smakprov på låtarna så kan jag ordna ett par fulmasters a s a p. Jag tänkte mest för inspirationens skull, liksom 😕

EP:s namn: Atomvinter

Artisten (är jag själv d v s) Andreas Elfwingson

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, har en font som jag gillar. Kan skicka den separat om du vill?

Vad det gäller bilden så är min skiss inget som är hugget i sten. Det var mest en grej jag gillade (vad det gäller färgerna och så).

Både Dingbats och Laxen: vill ni ha smakprov på låtarna så kan jag ordna ett par fulmasters a s a p. Jag tänkte mest för inspirationens skull, liksom 😕

Kör på! Hör gärna lite så man vet vilken riktning man ska tänka i. Och teckensnittet.

Lovar absolut ingenting för sånt här gör jag på ren hobbynivå när jag gör det (men det gör jag å andra sidan med allt jag gör).

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...