Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Ingen aning! Bara fått en muntlig inbjudan om sci-fi-tema + teckningskväll genom en polare som ska stå modell. Men de som anordnar brukar vara ambitiösa så det kommer nog bli bra.

Hårt med Tenta. Håll ut.

Ah, okej. Du gärna visa nått sen om du har lust. 🙂

Kom på att jag har en bild på den tavlan som jag och hon började på tillsammans. Inte helt klar än, grenar skall göras och blomfältet slutföras. (Klockhyacinter, liknande blåklockor)

Jag har gjort de gröna lövgrenarna och buskarna, en del av de blåa fälten. Resten har hon gjort. ☺️

DSC004192.jpg

Gick inte att komma åt orginalbilden nu men såhär ser det ut ungefär.

star2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Fan så härlig bakgrund. Diggar verkligen de skiftande gröntonerna mellan löven och på grenarna. Härlig trädstam, också. Jag är impad!

Romantiskt motiv ni valt. 🙂

🙂

Va roligt att höra, tack! Var ju jättekul att måla verkligen, oerhört avkopplande. Ja, trädstammen blev väldigt bra, levande på nått sätt. Hon gick måleri på gymnasiet så kan en del ändå.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Dingis: lägg upp nåt så vi får se? Med förlaga?

teckning.jpgDSC_0043-1.jpg

Alltså det är ju inte så noga ritat och så, men jag kan ju faktiskt titta på teckningen och se att det ser ut som hon, så det är ju bra det.

Det måste väl vara bra att öva sig på att rita porträttlikt först? Sen när man kan det kan man väl gå vidare till mer stiliserade och förenklade grejer.

EDIT: ser nu att ögat är lite för långt bak

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Snyggt förresten, Memphis! Målar hon mycket annars?

Tack din med ju! Du kan nog bli duktig, kör på.

Hon målar sällan nuförtiden, så hon tyckte det var väldig roligt att måla igen.

@Dingbats & Memph: FAAAN vad ni är grymma! 🥰

hehe 😄

🥰

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Var på konstmuseum idag och fick se den här gamle godingen. Va lustigt att den spridit sig! Var verkligen en folkmassa runtomkring den.

edrfdr.jpg

😄

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

teckning.jpgDSC_0043-1.jpg

Alltså det är ju inte så noga ritat och så, men jag kan ju faktiskt titta på teckningen och se att det ser ut som hon, så det är ju bra det.

Det måste väl vara bra att öva sig på att rita porträttlikt först? Sen när man kan det kan man väl gå vidare till mer stiliserade och förenklade grejer.

EDIT: ser nu att ögat är lite för långt bak

Nice! Den är ju asagrym.

Ja för fan, det är bra att rita avbildande för att få in ögat för hur linjer lutar sig och avståndsbedömning och sånt. Det kommer du ha nytta av när du ritar fritt från huvudet sen. Om du redan ritat läppar i profil på en snygg tjej kommer du ha det i medvetandet hur man gör det i fortsättningen osv.

Angående stilisering skulle jag kalla din bild ( och hennes foto från början ) en stilisering. Det är ju t.ex knappt några valörer* i huden.

Valörer = skillnader mellan mörkare och ljusa partier. T.ex grått - mörkgrått - svart. Tre olika valörer

Kulörer = skillnader mellan olika färger, t.ex grönt, ljusgrönt, blågrönt. Tre olika kulörer

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående stilisering skulle jag kalla din bild ( och hennes foto från början ) en stilisering. Det är ju t.ex knappt några valörer* i huden.

Valörer = skillnader mellan mörkare och ljusa partier. T.ex grått - mörkgrått - svart. Tre olika valörer

Kulörer = skillnader mellan olika färger, t.ex grönt, ljusgrönt, blågrönt. Tre olika kulörer

Jo, det är sant! Men det är väl mest egentligen streckteckningar jag är intresserad av att lära mig, inte så mycket typ blyertsteckningar med massa skuggor och så. Så med stiliserat tänkte jag typ på:

DSC_0004-9.jpg

Lite mer orealistiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, det märks att du har öga & hand för det, Dingbats.

Bara köra vidare så det sätter sig.

Tack! Det ska ta tio tusen timmar att bli bra på vad som helst, så jag har lite jobb kvar. Men ett gäng av de timmarna har jag väl förbrukat redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är sant! Men det är väl mest egentligen streckteckningar jag är intresserad av att lära mig, inte så mycket typ blyertsteckningar med massa skuggor och så. Så med stiliserat tänkte jag typ på:

Lite mer orealistiskt.

Aha. Ja för att få ihop sådana teckningar så är det bara att skaffa sig lite koll på grundläggande anatomi: bla: lägg märke till i vilken höjd ovan-och underkanten av örat är i förhållande till näsan, i vilken vinkel en hals står i avslappnat läge, hur långt ner på kroppen armarna räcker och massa sådana saker. Men det kan man ju ta under tiden om man märker att något inte ser rätt ut.

Gött att kunna massa sådana saker, som man kan laborera med sedan. Alltså hur kroppsdelar och avstånd och annat förhåller sig till varandra. T.ex har vi ju redan kommit fram till vad som händer om pannan blir för låg = neandertalarkänsla. Finns massa sådana små detaljer i hur man tecknar ett ansikte som man instinktivt reagerar på och läser in vissa saker i. Bara att leta runt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Är det opassande att ha ett par mellanblåa jeans, "modernt trasiga" ni vet, till en fin blå skjorta, när man ska titta på bal? Har svårt att avgöra.

Man vill ju inte heller klä upp sig för fint, för att låta balfolket skina och hade ju varit jobbigt att bli tagen för en baldeltagare. 😛

Känner mig som dig Dingis som överanalyserar. hehe

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha. Ja för att få ihop sådana teckningar så är det bara att skaffa sig lite koll på grundläggande anatomi: bla: lägg märke till i vilken höjd ovan-och underkanten av örat är i förhållande till näsan, i vilken vinkel en hals står i avslappnat läge, hur långt ner på kroppen armarna räcker och massa sådana saker. Men det kan man ju ta under tiden om man märker att något inte ser rätt ut.

Gött att kunna massa sådana saker, som man kan laborera med sedan. Alltså hur kroppsdelar och avstånd och annat förhåller sig till varandra. T.ex har vi ju redan kommit fram till vad som händer om pannan blir för låg = neandertalarkänsla. Finns massa sådana små detaljer i hur man tecknar ett ansikte som man instinktivt reagerar på och läser in vissa saker i. Bara att leta runt.

Men tror du inte lite att det sätter sig automatiskt om man bara håller på och ritar porträttlikt? Utan att man behöver tänka på det medvetet.

Armar är ju för övrigt ett helvete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det opassande att ha ett par mellanblåa jeans, "modernt trasiga" ni vet, till en fin blå skjorta, när man ska titta på bal? Har svårt att avgöra.

Man vill ju inte heller klä upp sig för fint, för att låta balfolket skina, hade ju varit jobbigt att bli tagen för en baldeltagare. 😛

Det tycker jag inte låter konstigt alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det opassande att ha ett bar mellanblåa jeans, "modernt trasiga" ni vet, till en fin blå skjorta, när man ska titta på bal? Har svårt att avgöra.

Man vill ju inte heller klä upp sig för fint, för att låta balfolket skina, hade ju varit jobbigt att bli tagen för en baldeltagare. 😛

Jag skulle känna mig underklädd, man vill ju inte sabba glamorstämningen genom att komma vardagsklädd.

Är inte baldeltagare rejält många mer pinnhåll uppklädda än så? På min tid var det typ galaklänning och mörk kavaj/smoking som gällde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle känna mig underklädd, man vill ju inte sabba glamorstämningen genom att komma vardagsklädd.

Är inte baldeltagare rejält många mer pinnhåll uppklädda än så? På min tid var det typ galaklänning och mörk kavaj/smoking som gällde.

Okej. Jo, visst är de väldigt finklädda, kostym, klänning osv, men ja.. Kändes så bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tror du inte lite att det sätter sig automatiskt om man bara håller på och ritar porträttlikt? Utan att man behöver tänka på det medvetet.

Jag tror det går snabbare om man tänker medvetet i början.

Armar är ett helvete tills man fattar grejjen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det går snabbare om man tänker medvetet i början.

Armar är ett helvete tills man fattar grejjen.

Men hur ska man tänka medvetet då? Titta på planscher över människans anatomi och sånt?

Fast ja, jag gillar ju musikteori så varför inte bildteori.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är balklänning för brudarna som gäller. Smoking el. frack för killarna (mörk eller ljus spelar ingen roll så länge man synkar någon färg mot sin bordsdams klänning). Jag hade givetvis en vit smoking 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

eeehhhh. kavaj också, meh, hade jag inte tänkt. Har du varit på någons bal? Varit på bal själv?

Kavaj fungerar inte alls. Inte på bal iaf. Det ska vara mer uppklätt än så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...