Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

När jag läste Välfärd utan tillväxt var det iaf en himla massa formler och grejer överallt. Jättejobbigt.

Alltså jag säger ju inte att det är matematik, för det är det ju. Men just det jag sa förut var inte kopplat till ekonomi.

Men ja det är mycket formler och grejer. Det är dock inte så mycket räkna ut exakt och sånt utan mer att man ställer upp till exempel:

300cll5.png

som säger att nettoexporten är lika med export minus import och sen också vad dom beror på. Just nu räknar vi aldrig mer än så i makrokursen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså jag säger ju inte att det är matematik, för det är det ju. Men just det jag sa förut var inte kopplat till ekonomi.

Men ja det är mycket formler och grejer. Det är dock inte så mycket räkna ut exakt och sånt utan mer att man ställer upp till exempel:

300cll5.png

som säger att nettoexporten är lika med export minus import och sen också vad dom beror på. Just nu räknar vi aldrig mer än så i makrokursen.

Men såna där långa haranger är ju ganska rejält avtändande, oavsett vad man ska ha dem till. Blärg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men såna där långa haranger är ju ganska rejält avtändande, oavsett vad man ska ha dem till. Blärg.

Gissningsvis är det väl intressantare om man vet vad det står för. Precis som typ massa fonetiktjafs är rätt avtändande för en annan som inte känner till vad det står för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gissningsvis är det väl intressantare om man vet vad det står för. Precis som typ massa fonetiktjafs är rätt avtändande för en annan som inte känner till vad det står för.

Nej SÅ kan det INTE vara ALLS

Link to comment
Dela på andra sajter

Men såna där långa haranger är ju ganska rejält avtändande, oavsett vad man ska ha dem till. Blärg.

Själv tycker jag de förenklar modeller för annars rätt komplicerade grejjer. Och typ förklarar samband. Att om man förlorar export i exemplet ovan utan att också sänka importen, kommer man få negativ nettoexport.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag de förenklar modeller för annars rätt komplicerade grejjer. Och typ förklarar samband. Att om man förlorar export i exemplet ovan utan att också sänka importen, kommer man få negativ nettoexport.

Det är väl mer ett faktum än en åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har faktiskt allt det du sa utom socker. Och matlagningsyoghurt istället för freche.

Balsamvinäger då? Kan tänka mig att man behöver nåt sött/syrligt för att parera makrillsmaken.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Och var ett pro och koka tomatsåsen länge. Desto längre desto bättre. Sedan lägger du i makrillen.

Men jag är ju hungrig nu. Tänk om det blir dåligt då? Då får du komma hit och laga nått annat åt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag är ju hungrig nu.

När du blir lite äldre så kan du komma på att du kan börja laga mat innan du blir hungrig. Tills dess får du väl käka blaskiga tomaträtter.

Ja jag har ingen aning hur makrill funkar som sagt. Men googla vetja:

http://www.google.se/search?q=makrill+i+tomats%C3%A5s&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a

Link to comment
Dela på andra sajter

Makrill i tomatsås kan man äta som dom e som smörgåspålägg. Funkar bra är gott.. om man tycker att det är gott. Om man inte tycker det så är det inte gott men annars äre de! ☺️

Såatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Makrill i tomatsås kan man äta som dom e som smörgåspålägg. Funkar bra är gott.. om man tycker att det är gott. Om man inte tycker det så är det inte gott men annars äre de! ☺️

Såatt

Lika klargörande som vanligt. 😆

För egen del hade jag satsat på potatis till det där smörgåspålägget som makrill i tomatsås är, Overkill.

Då blir du mätt.

Det finns inga Durbin-Watson-anhängare i klassen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag de förenklar modeller för annars rätt komplicerade grejjer. Och typ förklarar samband. Att om man förlorar export i exemplet ovan utan att också sänka importen, kommer man få negativ nettoexport.

Ja, det var därför vi hade en lärare på Grund- och Fortsättningsnivån som alltid sa "ceteris paribus", dvs. "allt annat lika" eller oförändrat.

Man får faktiskt negativ nettoexport i exemplet ovan.

Det allra lustigaste i nationalekonomin är nog ändå när man räknar med alternativkostnader, vilket man i princip alltid gör, t.ex. i kommuner.

När man ska bygga ett badhus så räknar man inte ut vad det kostar, utan vad det kostar att inte bygga badhuset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...