Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Annons

Det där inlägget var förvillande likt ett blogginlägg, förresten. Du borde ha en laxblogg.

Åh, det vill jag inte. Men tycker det är kul att dela med sig av grejjer här där det är lite ge och ta..

Men köpenhamn är fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

hvad laver du selv?

Funderar på detsamma. Just nu ligger jag i soffan och lyssnar på manowar.. men det ska väl inte vara hela kvällsplanen. Ska väl ta tag i något projekt strax.

Tänkte förresten på en grej du sa under tågfärden innan idag. Om de där små grejjerna vuxna säger som du tycker är trivialt och meningslöst. De kan ju bära på underlyggande betydelser och tecken. "Så gott det är att äta." Kan ju vara betyda att man vill säga till den andre att man uppskattar sällskapet eller maten. Tror det kan vara skillnad på att vara ung och vuxen där. Som ung kanske det inte finns lika många konventioner man behöver bry sig om och upprätthålla socialt? Och vuxna generellt kanske är mer uppmärksamma på de. En sak som är säker är att tonåringar inte är det iaf. well well..

Projekten i bakhuvudet är för tillfället: Tavlan med porträttet, skriva klart en bröloppslåt och lerbysten. De två första börjar bli lite akuta. Så ska antagligen lägga krut på något av de ikväll.

Vad skriver du för text, dingbats? Skolarbete? Musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte förresten på en grej du sa under tågfärden innan idag. Om de där små grejjerna vuxna säger som du tycker är trivialt och meningslöst. De kan ju bära på underlyggande betydelser och tecken. "Så gott det är att äta." Kan ju vara betyda att man vill säga till den andre att man uppskattar sällskapet eller maten. Tror det kan vara skillnad på att vara ung och vuxen där. Som ung kanske det inte finns lika många konventioner man behöver bry sig om och upprätthålla socialt? Och vuxna generellt kanske är mer uppmärksamma på de. En sak som är säker är att tonåringar inte är det iaf. well well..

Okej om man bara drar av det lite snabbt, som en hälsningsfras eller vad som helst som inte betyder så mycket, men de ska ju stanna vid ämnet i en minut minst. "Visst ÄR det gott med MAT?" "Jaaaa" "Är det inte KONSTIGT att man kan tycka det VARJE gång man äter att det är så GOTT med MAT" "jo" "Att MAT kan vara så GOTT" "Ja vad GOTT det är" "Ja MAT" "GOTT"

Har man inget att säga ska man hålla käft, som Wittgenstein sa.

Projekten i bakhuvudet är för tillfället: Tavlan med porträttet, skriva klart en bröloppslåt och lerbysten. De två första börjar bli lite akuta. Så ska antagligen lägga krut på något av de ikväll.

Hur akut? Jobbigt med tidspress på såna grejer.

Vad skriver du för text, dingbats? Skolarbete? Musik?

Till Pontus.

Link to comment
Dela på andra sajter

En gammal vän gifter sig om två veckor. Men det är nog lugnt, har skrivit på låten rätt så länge. Det var angående den som jag mailade Magdalena Ribbing på DN's etikett-sida om. hehe

Porträttet ska bli klart ungefär inom samma tidsrymd. Ska bli en inflyttningspresent åt en snubbe jag bar flyttlass åt igår. Väntar bara på att han ska utlysa inflyttningsfest.

Link to comment
Dela på andra sajter

😕 Undrar vem som snott med sig den där Aristoteles? 😕

Frågade en anställd.. språket var ett problem men jag drog med honom och pekade på hålet i hyllan och skylten "aristoteles". Han såg brydd ut men kunde inte hjälpa. Fick ett visitkort till museeintendenten så jag får väl maila och fråga.

Annars får jag väl dra till Wien..

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej om man bara drar av det lite snabbt, som en hälsningsfras eller vad som helst som inte betyder så mycket, men de ska ju stanna vid ämnet i en minut minst. "Visst ÄR det gott med MAT?" "Jaaaa" "Är det inte KONSTIGT att man kan tycka det VARJE gång man äter att det är så GOTT med MAT" "jo" "Att MAT kan vara så GOTT" "Ja vad GOTT det är" "Ja MAT" "GOTT"

Har man inget att säga ska man hålla käft, som Wittgenstein sa.

Ok, det är en sån där människa som tycker det är pinsamt med tystnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

En gammal vän gifter sig om två veckor. Men det är nog lugnt, har skrivit på låten rätt så länge. Det var angående den som jag mailade Magdalena Ribbing på DN's etikett-sida om. hehe

Vänta, har du nämnt det tidigare? Jag har för mig jag läste det i DN.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska designa en experimentell studie i psykolingvistik (hjärnan och nerver och sånt). Först hade typ ingen idé rätt länge, sen fick vi någon idé som handledaren gillade, men som var så krånglig så vi inte fattade den själva.

Läser ni om inlärning i samband med språk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaka från Köpenhamn. Tillbaka från uppdraget att finna bysten på Aristoteles av Lysippos, eftersom det inte finns någon bra förlaga på nätet som visar profilen. Peppat en hel vecka på denna resa.

Stället var alltså totalt proppfullt, fyra våningar, med gipsavgjutningar från de senaste 3000 åren av västerländsk konsthistoria:

Här står jag bredvid Athena. Det är hon med ugglan. Precis nyfrälst efter att ha hittat stället och sett massa härliga statyer. Nike precis till höger av fottot.

På den fjärde våningen började mitt hjärta bulta snabbare när jag lade märke till en välkänd helfigursstaty av sokrates. Därefter hittade jag denna hylla! Bara filosofer, diktare och annat. Ni kan se Platon uppe till vänster, sokrates i mitten av bilden. Homer just out of shot nere till vänster. Och ett litet hål. vi zoomar närme.

Och närmre.. den jäveln är väck! På hela utställningen, Mer än 5000 statyer, är den som är försvunnen, den som jag korsat sundet för att titta på. Helvetes jävla skit:

Sen drog vi och drack pilsner och lullade tillbaka till tåget.

Alltså, helt sjukt att just den saknades! Låter som något taget från en film eller novell. Den unge mannen korsade de sju haven för att finna den sista avbildningen av den store Aristoteles men när han äntligen anlände till den plats han hoppades finna den så var den till hans besvikelse inte att finna. I tungt vemod återvände han hem, mer tomhänt än när han kom. Hans hopp var borta. En inre röst sade dock att han inte skulle ge upp...

☺️

Lät som en kul resa ändå, men jättetrist att den inte fanns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser ni om inlärning i samband med språk?

Menar du språkinlärning? Isåfall barns eller vuxnas? Eller något annat?

Barns språkinlärning har vi haft en del om. Men kursen handlar om hur språket processas i hjärnan i allmänhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nämnt tidigare. Vore väl lite konstig fråga om de tog med den i papperstidningen. Inte särskilt allmängiltig.

Men jag har verkligen ett minne av att ha läst det... men det är väl fabricerat då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju alltid samma sammanhang. En måltid.

Det kanske är en passiv Hare Krishna-medlem som vill välsigna och offra maten,

men som inte vill det i skolsammanhanget för att inte framstå som en kuf.

Har hon stora bröst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är en passiv Hare Krishna-medlem som vill välsigna och offra maten,

men som inte vill det i skolsammanhanget för att inte framstå som en kuf.

Har hon stora bröst?

Jag misstänker att dina hypoteser inte stämmer. Inga anmärkningsvärda bröst, nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du språkinlärning? Isåfall barns eller vuxnas? Eller något annat?

Tänkte inte på språkinlärning. Menade mer hur inlärning av begrepp och abstrakta förhållningssätt kopplas till termer. Abstrakta som typ ordet "tecken".. som inte har någon världslig motsvarighet utan bara är ett förklaringsord, en mental handling.

Händer ju ofta att man som lärare ska försöka få ungdomar att förstå nya begrepp. Finns inlärningsforskare som enligt min tolkning menar att kunskap om ett ämne samlas runt ordet. Tycker det är spännande hur inlärning funkar på så vis. Som t.ex ordet "fotosyntes". Att andra språkliga minnen sammankopplas till ordminnet av fotosyntes, som exempel "Koldioxid, vatten, syre" osv.

Men jag fattar inte allt där. Tänkte om ni har läst sånt och du kunde ge nån input?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte inte på språkinlärning. Menade mer hur inlärning av begrepp och abstrakta förhållningssätt kopplas till termer. Abstrakta som typ ordet "tecken".. som inte har någon världslig motsvarighet utan bara är ett förklaringsord, en mental handling.

Händer ju ofta att man som lärare ska försöka få ungdomar att förstå nya begrepp. Finns inlärningsforskare som enligt min tolkning menar att kunskap om ett ämne samlas runt ordet. Tycker det är spännande hur inlärning funkar på så vis. Som t.ex ordet "fotosyntes". Att andra språkliga minnen sammankopplas till ordminnet av fotosyntes, som exempel "Koldioxid, vatten, syre" osv.

Men jag fattar inte allt där. Tänkte om ni har läst sånt och du kunde ge nån input?

Du känns väldigt diffus. Vi har pratat en del om semantiska nätverksmodeller, kan väl vara något liknande. Men ärligt talat känner jag mig inte så jättehaj på det vi tar upp på den här kursen, och inte så himla intresserad heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...