Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Och hur drar du gränsen mellan döma och bedöma då? Hur drog du slutsatsen att mitt utlåtande av flerbarnsmamman var ett dömande och inte ett bedömande? Hon är ganska trevlig som person - förmodligen ingen jag skulle vilja umgås med till vardags, för vi verkar inte ha så mycket kulturellt gemensamt - men hon har fula kläder.

Sen är det ofrånkomligt att man drar slutsatser om folk utifrån det man vet om dem, och allt som oftast är det ytan som man har bäst koll på. Man kan inte se till att lära känna varenda människa man träffar på djupet.

Klart man drar slutsatser om folk. Vad man rimligtvis kan ha gemensamt, vilken bakgrund de har och vilken musik de lyssnar på, vilka saker man kan tänkas knyta an till varandra med osv. Sånt syns ju. Om någon har en nystruken skjorta, istoppad och slips ser den människan antagligen vissa värden i livet som en med håliga jeans och dreadlocks inte gör. Men det säger antagligen inte allt heller om den personen. Och även om man får ha sina skiljda åsikter om saker tror jag man kan missa saker som är intressanta om man låter sin uppfattning om personen stanna där och bestämma till 100% att man tänker skjuta bort han/henne.

Klart man ofrånkomligt drar slutsatser. Och det är bra och så människor funkar osv. Men jag tycker inte den slutsatsen ska vara avgörande för hur man bemöter denne. Och om man märker att man dömer någon, tänker en andra gång. Jag har iallafall märkt att jag haft fel uppfattningar om mänskor, rätt också såklart, men det är inte snällt mot den personen att låta sitt gamla sätt att bemöta liknande personer, färga hur man bemöter den nya personen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det var lite min poäng. Du har dina preferenser, att du reder ut dem och får koll på ditt läge är alldeles kalasbra. Samma läge behöver dock inte vara något som gäller kvinnan i fråga, något du i och för sig själv verkar vara inne på.

Nej, uppenbarligen gäller inte samma för henne som för mig. Hon tycker ju jättemycket om det. Men samtidigt som det är fascinerande är det skrämmande. Och inte lockande alls.

Och så måste man hålla barnhavandet skilt från övriga egenskaper. Man kan ju såklart ha barn och inte vara tråksvennig för det. Men det är nog svårare än om man inte har barn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon har en nystruken skjorta, istoppad och slips ser den människan antagligen vissa värden i livet som en med håliga jeans och dreadlocks inte gör. Men det säger antagligen inte allt heller om den personen.

En del säger att jag har schizofrena kläder.

Ena stunden punk, två timmar senare klädd som en president.

Kläder säger ingenting om en människa förutom ekonomi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara. Floskler ger mig rysningar.

"Nåt annat som är gott och grilla är ju sån här halloumi... och så med lite lite citron på"

EDIT: Den värsta av alla: "Det är så gott med mat" när man sitter och äter tillsammans.

Kan du läsa det här inlägget igen om typ sju-åtta år, pls?

Vet att jag tänkte likadant men nuförtiden så ser jag det mer som nåt att säga. Heh.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man drar slutsatser om folk. Vad man rimligtvis kan ha gemensamt, vilken bakgrund de har och vilken musik de lyssnar på, vilka saker man kan tänkas knyta an till varandra med osv. Sånt syns ju. Om någon har en nystruken skjorta, istoppad och slips ser den människan antagligen vissa värden i livet som en med håliga jeans och dreadlocks inte gör. Men det säger antagligen inte allt heller om den personen. Och även om man får ha sina skiljda åsikter om saker tror jag man kan missa saker som är intressanta om man låter sin uppfattning om personen stanna där och bestämma till 100% att man tänker skjuta bort han/henne.

Klart man ofrånkomligt drar slutsatser. Och det är bra och så människor funkar osv. Men jag tycker inte den slutsatsen ska vara avgörande för hur man bemöter denne. Och om man märker att man dömer någon, tänker en andra gång. Jag har iallafall märkt att jag haft fel uppfattningar om mänskor, rätt också såklart, men det är inte snällt mot den personen att låta sitt gamla sätt att bemöta liknande personer, färga hur man bemöter den nya personen.

Men likväl tänker jag inte lägga ner mer jobb än vad som känns meningsfullt på att lära känna någon djupare som inte ger ett intressant intryck. Naturligtvis kan alla ha en massa bra egenskaper som de inte visar, men man kan inte klandra någon för att i första hand lägga sin tid på att lära känna de som verkar intressanta.

Sen har jag inte på något sätt bemött henne illa. Vi jobbar i samma grupp på en kurs, och hon är aktiv i arbetet så jag diskuterar mycket med henne och hon har bra poänger och så vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

En del säger att jag har schizofrena kläder.

Ena stunden punk, två timmar senare klädd som en president.

Kläder säger ingenting om en människa förutom ekonomi.

Du kanske inte är representativ för ett sådant påstående då. Däremot verkar ju de som kallar din klädstil schizofren tycka att påståendet stämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du läsa det här inlägget igen om typ sju-åtta år, pls?

Vet att jag tänkte likadant men nuförtiden så ser jag det mer som nåt att säga. Heh.

"halloumi" har jag aldrig hört, så det är inget överanvänt ord i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du läsa det här inlägget igen om typ sju-åtta år, pls?

Vet att jag tänkte likadant men nuförtiden så ser jag det mer som nåt att säga. Heh.

Något annat otroligt är hur folk blir mer och mer fascinerande för varje år de blir äldre av årstidsväxlingarna. Man kunde ju tänka sig annars att man lär sig att det är något som sker relativt regelbundet.

Nej fy helvete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske inte är representativ för ett sådant påstående då. Däremot verkar ju de som kallar din klädstil schizofren tycka att påståendet stämmer.

Och påståendet är att "kläder säger allt om en person" eller vadå?! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Men likväl tänker jag inte lägga ner mer jobb än vad som känns meningsfullt på att lära känna någon djupare som inte ger ett intressant intryck. Naturligtvis kan alla ha en massa bra egenskaper som de inte visar, men man kan inte klandra någon för att i första hand lägga sin tid på att lära känna de som verkar intressanta.

Sen har jag inte på något sätt bemött henne illa. Vi jobbar i samma grupp på en kurs, och hon är aktiv i arbetet så jag diskuterar mycket med henne och hon har bra poänger och så vidare.

Ah. säger du så så ställs saker och ting i ny dager. Trodde du ogillade henne när du summerade hennes person i några korta, dömande meningar. Fel av mig då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något annat otroligt är hur folk blir mer och mer fascinerande för varje år de blir äldre av årstidsväxlingarna. Man kunde ju tänka sig annars att man lär sig att det är något som sker relativt regelbundet.

Nej fy helvete.

Ja faktiskt!

Eller hur man lär sig känna igen detaljerna, skulle jag snarare säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah. säger du så så ställs saker och ting i ny dager. Trodde du ogillade henne när du summerade hennes person i några korta, dömande meningar. Fel av mig då.

Nej, jag ogillar henne inte som person, av det hon visar när vi är i skolan. Men jag har svårt att förstå hennes livsval.

Korta, BEdömande meningar, tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

En del säger att jag har schizofrena kläder.

Ena stunden punk, två timmar senare klädd som en president.

Kläder säger ingenting om en människa förutom ekonomi.

Många missförstår även ordet schizofreni. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det var mitt intryck av dig. Det får du inte ändra på utan att först övertyga mig.

Det vet jag inte hur jag skulle bära mig åt för att göra, och är inte tillräckligt intresserad av heller.

Folk får uppfatta mig som de har lust.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något annat otroligt är hur folk blir mer och mer fascinerande för varje år de blir äldre av årstidsväxlingarna. Man kunde ju tänka sig annars att man lär sig att det är något som sker relativt regelbundet.

Nej fy helvete.

Du brukar ju säga att du lider av tristess och att inget händer och att du ska gå och dra något över dig och att du bara får hoppas och jag vet inte allt... men jag kan försäkra dig om att det bara blir värre. Tids nog.

Det är därför som "äldre" blir mer fascinerade över årstidernas växlingar när de blir äldre. När de var yngre så hade de fullt upp med att registrera annat nämligen.

Och när man blir ännu äldre är man överlycklig om man får två dagar per månad med någotsånär jämn avföring.

Då blir det månadens händelse och höjdpunkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du brukar ju säga att du lider av tristess och att inget händer och att du ska gå och dra något över dig och att du bara får hoppas och jag vet inte allt... men jag kan försäkra dig om att det bara blir värre. Tids nog.

Det är därför som "äldre" blir mer fascinerade över årstidernas växlingar när de blir äldre. När de var yngre så hade de fullt upp med att registrera annat nämligen.

Och när man blir ännu äldre är man överlycklig om man får två dagar per månad med någotsånär jämn avföring.

Då blir det månadens händelse och höjdpunkt!

Då tänker jag bli undantaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har överseende med det kommer jag ha överseende med att folk använder "superlativ" i betydelsen "positivt utlåtande".

Jag ville vara lite informativ men kanske hade lyckats bättre om jag även länkat till wiki eller något. Om debatt uppfattade mig som dryg så ber jag honom om förlåtelse. Det var alls inte min mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...