Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Annons

Förstår inte hur det skulle rättfärdiga att någon därefter dömer den personens yttre pga kläder.

Den som gör så kanske anser att kläderna är det som sitter ytterst på personen,

vilket är helt felaktigt för det är ju bara tyg och sånt och det och det sitter ju

utanför personen. Det är bättre att bedöma personens yttre genom att se denna naken.

Men det gör man ju inte med gemene man, så normalt sett kan man aldrig någonsin

bedöma någons yttre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag skiter helt i vad som är rättfärdigat och inte.

Ah. Var går gränsen? Är det okej att godtyckligt förolämpa någon? Att tycka nån är sämre för de inte har fräscha kläder? Att tortera smådjur? Mörda nån?

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah. Var går gränsen? Är det okej att godtyckligt förolämpa någon? Att tycka nån är sämre för de inte har fräscha kläder? Att tortera smådjur? Mörda nån?

Måste du alltid gå igång på minsta grej som inte är helt 100% enligt Den Stora Moralboken?

Det mesta är okej i måttliga mängder. Det är inget fel i att vara lite ytlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Läskiga ugglor. Tur att ugglor är coola.

Lyssnade på din skogslåt Lax, men blev så rädd när jag kom att tänka på att ugglor bor i skogen så jag hade svårt att fokusera.

Men den rockade såklart iallafall!

och.

Jag tycker att man skall vara snälla.

Redigerat av Lejnoss
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste du alltid gå igång på minsta grej som inte är helt 100% enligt Den Stora Moralboken?

Det mesta är okej i måttliga mängder. Det är inget fel i att vara lite ytlig.

Gick mest igång för jag inte har någon aning var du ligger. Och jo, jag tycker det är lite sorgligt med sånt där vardagligt dömande av det yttre. Smakar lite elitistiskt i min mun.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick mest igång för jag inte har någon aning var du ligger. Och jo, jag tycker det är lite sorgligt med sånt där vardagligt dömande av det yttre. Smakar lite elitistiskt i min mun.

Jag tycker det vore väldigt tråkigt om det yttre aldrig fick spela någon roll alls.

Dessutom är inte elitism något endelat dåligt i mina ögon. Inte när det vänds mot mig heller. Då har man något att sträva efter. Fy vilken tråkig värld om alla ska gå runt och älska varandra för den de är hela tiden, det håller ju inte. Har jag bara ytan att gå på ska fan inte det hindra mig från att bedöma någon.

Jag tror inte ens du klarar av att upprätthålla dina höga principer hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det vore väldigt tråkigt om det yttre aldrig fick spela någon roll alls.

Dessutom är inte elitism något endelat dåligt i mina ögon. Inte när det vänds mot mig heller. Då har man något att sträva efter. Fy vilken tråkig värld om alla ska gå runt och älska varandra för den de är hela tiden, det håller ju inte. Har jag bara ytan att gå på ska fan inte det hindra mig från att bedöma någon.

Jag tror inte ens du klarar av att upprätthålla dina höga principer hela tiden.

Nä, fan. Klart jag inte klarar att upprätthålla. Jag ogillar ju sotarmösse-hipsters. Hindrar mig inte från att rejva lite på dig för det som jag tycker är rätt & redigt.

Menar elitism i det negativt värdeladdade ordet. Klart man ska hylla nån för det den gör gott. Och det är skillnad på att bedöma respektive döma någon pga det yttre, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, fan. Klart jag inte klarar att upprätthålla. Jag ogillar ju sotarmösse-hipsters. Hindrar mig inte från att rejva lite på dig för det som jag tycker är rätt & redigt.

Menar elitism i det negativt värdeladdade ordet. Klart man ska hylla nån för det den gör gott. Och det är skillnad på att bedöma respektive döma någon pga det yttre, tror jag.

Och hur drar du gränsen mellan döma och bedöma då? Hur drog du slutsatsen att mitt utlåtande av flerbarnsmamman var ett dömande och inte ett bedömande? Hon är ganska trevlig som person - förmodligen ingen jag skulle vilja umgås med till vardags, för vi verkar inte ha så mycket kulturellt gemensamt - men hon har fula kläder.

Sen är det ofrånkomligt att man drar slutsatser om folk utifrån det man vet om dem, och allt som oftast är det ytan som man har bäst koll på. Man kan inte se till att lära känna varenda människa man träffar på djupet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär ja, nu tog jag beslutet som jag inte ville ta... Att det "friska" knät var svullet och rött nu i morse efter ett par vilodagar gjorde det hela lite enklare ändå. Inget gbg-varv för mig.

Får köra en lång uppbyggnadsperiod i år helt enkelt, typ bara styrketräning och korta löprundor. Plus att jag ska försöka ta reda på varför knäna beter sig som de gör, om det är något fel på dem eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad gäller mamman reagerar jag mest för att hon är så pass ung, men ändå redan har gjort stora oåterkalleliga livsval. Hon måste ha varit typ 22 när hon fick sitt första barn. Inget fel i det om hon vill det, men jag blir lite förskräckt för min egen skull. Att gå miste om halva ungdomen för ett svennigt liv med man, barn, beiga kläder och avsaknad av avsky för floskelkonversationer.

EDIT: Det är väl någon sorts blandad fascination och äckel.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller mamman reagerar jag mest för att hon är så pass ung, men ändå redan har gjort stora oåterkalleliga livsval. Hon måste ha varit typ 22 när hon fick sitt första barn. Inget fel i det om hon vill det, men jag blir lite förskräckt för min egen skull. Att gå miste om halva ungdomen för ett svennigt liv med man, barn, beiga kläder och avsaknad av avsky för floskelkonversationer.

lol det blir väl vad man gör det till. skulle nog vara rätt gött att få barn nu, jag är 22 nu så. 😉

ha en liten assistent i studion som patchar kablar och brygger kaffe. fan inga fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller mamman reagerar jag mest för att hon är så pass ung, men ändå redan har gjort stora oåterkalleliga livsval. Hon måste ha varit typ 22 när hon fick sitt första barn. Inget fel i det om hon vill det, men jag blir lite förskräckt för min egen skull. Att gå miste om halva ungdomen för ett svennigt liv med man, barn, beiga kläder och avsaknad av avsky för floskelkonversationer.

EDIT: Det är väl någon sorts blandad fascination och äckel.

Huvudsaken är att man själv inte lägger in egna fördomar i vad man tycker sig se.

Link to comment
Dela på andra sajter

lol det blir väl vad man gör det till. skulle nog vara rätt gött att få barn nu, jag är 22 nu så. 😉

ha en liten assistent i studion som patchar kablar och brygger kaffe. fan inga fel.

Den där assistenten har du först om tio femton år. Fram till dess, och ett antal år därefter, har du hela tillvaron uppstyrd till x antal procent och måste göra avkall på massvis av grejer som du gärna skulle vilja göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att gå miste om halva ungdomen för ett svennigt liv med man, barn, beiga kläder och avsaknad av avsky för floskelkonversationer.

Det är nog detta som färgat ditt intryck mest.

Kan också tillägga att jag och brorsan nog är de enda i vår släkt som inte varit gifta och haft barn vid 20...

Link to comment
Dela på andra sajter

Huvudsaken är att man själv inte lägger in egna fördomar i vad man tycker sig se.

Nej, det tycker jag inte. Det är ju de fördomarna som får mig att inse ännu mer hur lite jag vill ha barn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är nog detta som färgat ditt intryck mest.

Kan vara. Floskler ger mig rysningar.

"Nåt annat som är gott och grilla är ju sån här halloumi... och så med lite lite citron på"

EDIT: Den värsta av alla: "Det är så gott med mat" när man sitter och äter tillsammans.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Den där assistenten har du först om tio femton år. Fram till dess, och ett antal år därefter, har du hela tillvaron uppstyrd till x antal procent och måste göra avkall på massvis av grejer som du gärna skulle vilja göra.

5 år med min ryska disciplin.

nej men fatta gött att det kommer vara helt okej att leka och fjanta sig när som,

utan att ens behöva komma med ursäkter som att man var full eller liknande.

kom igen nu, skaffa en liten knodd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara. Floskler ger mig rysningar.

"Nåt annat som är gott och grilla är ju sån här halloumi... och så med lite lite citron på"

EDIT: Den värsta av alla: "Det är så gott med mat" när man sitter och äter tillsammans.

Vad är halloumi? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kan vara. Floskler ger mig rysningar.

"Nåt annat som är gott och grilla är ju sån här halloumi... och så med lite lite citron på"

EDIT: Den värsta av alla: "Det är så gott med mat" när man sitter och äter tillsammans.

Japp, människor som använder dessa och liknande utryck är ovärdiga en plats på denna jord.

Ska man käka tillsammans skall fötterna vara på bordet och en kall flaska starkglögg halsas.

Helst skall man skråla till en visa av Alice Tegnér.

Redigerat av Lejnoss
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

5 år med min ryska disciplin.

nej men fatta gött att det kommer vara helt okej att leka och fjanta sig när som,

utan att ens behöva komma med ursäkter som att man var full eller liknande.

kom igen nu, skaffa en liten knodd!

Samma argument kan man ju använda för att skaffa en schimpans. Men jag vill inte ha någon schimpans.

Och vill jag leka och fjanta mig så gör jag det, oavsett barn.

Nej, jag är alldeles för upptagen med mitt eget för att ha någon liten jobbig unge att ta hand om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det tycker jag inte. Det är ju de fördomarna som får mig att inse ännu mer hur lite jag vill ha barn.

Det var lite min poäng. Du har dina preferenser, att du reder ut dem och får koll på ditt läge är alldeles kalasbra. Samma läge behöver dock inte vara något som gäller kvinnan i fråga, något du i och för sig själv verkar vara inne på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...