Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Annons

Nu är det high action potential time. Måste svara på facebooksvar och det är fan inte lätt att klämma ihop det här rätt. Förslag mottages av den som av någon anledning bryr sig långt mer än den borde.

EDIT: Ordväxlingen i sin helhet

hon, förra torsdag kväll: du är saknad

jag, en kvart senare (som kommentar): du också. du skulle ha läst vidare! (även om det är lite tråkigt nu iofs) vad gör du nu för tiden?

jag, igår eftermiddag (i en ny publikation): vad har du för dig egentligen nu för tiden?

hon, för en timme sen (som kommentar): tjänar små pengar. hur är det med dig?

intressant va nej

Spänningen är olidlig... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Spänningen är olidlig... ☺️

Säg säg säg snälla vad jag ska säga....! Krav:

1) Det ska låta vänligt, får inte kunna tolkas som lite drygt

2) Det ska inbjuda till ett nytt svar

3) Det ska antingen

3.1) smidigt leda till att jag kan be henne komma på festen

3.2) eller helt sonika vara en inbjudan till festen

3.2 kräver dock en otrolig formuleringskonstnär för att klara av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen expert tyvärr. Det ser konstigt ut. Vad ska det betyda?

det normala är galet. De har det som titel för sitt projektarbete. Jag ska ju inte vara språkpolis, det är ett bildarbete, men alltid kul att känna till.

Link to comment
Dela på andra sajter

det normala är galet. De har det som titel för sitt projektarbete. Jag ska ju inte vara språkpolis, det är ett bildarbete, men alltid kul att känna till.

"Le normal est fou" skulle jag säga, utan garantier för någonting. "Normale" är femininum och "fou" är maskulinum, och dessutom är jag rätt säker på att man måste ha med artikeln där. Sen ska jag inte svära på att "fou" är det bästa ordvalet heller, men det ska jag inte säga något om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Säg säg säg snälla vad jag ska säga....! Krav:

1) Det ska låta vänligt, får inte kunna tolkas som lite drygt

2) Det ska inbjuda till ett nytt svar

3) Det ska antingen

3.1) smidigt leda till att jag kan be henne komma på festen

3.2) eller helt sonika vara en inbjudan till festen

3.2 kräver dock en otrolig formuleringskonstnär för att klara av.

Typ: "Förresten.. vill du komma på en releasefest för mitt bands nya skiva? Det är den 25:e blabla på kvällen. Det kommer bli en rätt stor fest så ta gärna med dig nån mer om du vill. Vore kul att ses igen!"

EDIT: Kastade om lite. Lade uppmaningen och det vänliga utropet och positiva klangen sist så det är den känslan som avslutar meningen. Lade till att hon kunde ta med sig nån så hon kan vara bekväm med att komma till ett ställe hon kanske inte känner nån 100%. La till "om du vill" för att hon inte ska känna sig tvungen om hon inte har nån att bjuda med. La till datumet så hon kan kolla om hon kan, en mening som leder till mental handling på hennes part. Och antagligen bär uttrycket "releasefest för skiva" på rätt mycket positiva mentala företällningar så det är bra att droppa den. Och meningen "stor fest". Och "vore kul att ses igen!" betyder att du tycker hon är speciell. Och hon förstår i meningen att du är speciell för att du är med i bandet som håller festen. Så hon tänker att hon kommer vara speciell på festen. Att börja med "Förresten..." är förminskande av ditt eget intresse men vägs upp av ditt intresse att hon kommer i slutet. Varken desperat eller för drygt.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Typ: "Förresten.. vill du komma på en releasefest för mitt bands nya skiva? Det kommer bli en rätt stor fest och det vore kul att ses igen! Det är den 25:e blabla på kvällen. "

Men... men... det är ju den 28:e!

Tack så mycket! Nu har jag något att utgå från! 🙂

Måste ändå svara på hennes fråga också, så nåt i stil med hmm

"jovars. inlämningarna är snart slut. men du, om du vill råda bot på den där saknaden du nämnde så kom på mitt bands releasefest om två veckor! det vore roligt."

Det blev ju inte ens likt... kanske ska tänka om där... kanske lite magstarkt att referera till hennes "du är saknad", det kanske hon har glömt att hon skrev, det lär bara ha varit på impuls och inte särskilt djupt förankrat. Men vill ändå knyta fast inbjudan vid någonting, så det inte blir helt apropå ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ: "Förresten.. vill du komma på en releasefest för mitt bands nya skiva? Det är den 25:e blabla på kvällen. Det kommer bli en rätt stor fest så ta gärna med dig nån mer om du vill. Vore kul att ses igen!"

EDIT: Kastade om lite. Lade uppmaningen och det vänliga utropet och positiva klangen sist så det är den känslan som avslutar meningen. Lade till att hon kunde ta med sig nån så hon kan vara bekväm med att komma till ett ställe hon kanske inte känner nån 100%. La till "om du vill" för att hon inte ska känna sig tvungen om hon inte har nån att bjuda med. La till datumet så hon kan kolla om hon kan, en mening som leder till mental handling på hennes part.

Och så redigerar du såklart. Nu ska vi se.

Smart tanke där med datumet, det kan vara en bra grej. Men jag är rädd att det blir för "formell inbjudan" över det, jag vill helst att det ska vara bara att jag säger att hon kan komma, inte ett inbjudningskort. Så jag vill inte skriva för mycket heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och antagligen bär uttrycket "releasefest för skiva" på rätt mycket positiva mentala företällningar så det är bra att droppa den. Och meningen "stor fest". Och "vore kul att ses igen!" betyder att du tycker hon är speciell. Och hon förstår i meningen att du är speciell för att du är med i bandet som håller festen. Så hon tänker att hon kommer vara speciell på festen.

Du gör då allt för att inte öka inläggsräknaren!

Ja, absolut måste jag säga att det är en releasefest, annars är det ju bara en fest, och då krävs det betydligt starkare skäl att bjuda någon man aldrig har träffat utanför skolan förut. Eller jo, stötte på på gatan en gång i december.

"Stor fest" är väl bra på så sätt att det tar bort rädslan för att det skulle vara jag och hon och tre mexikanska stoners, men känns lite smått... banalt, eller barnsligt.

"Vore kul att ses igen!"... kan inte det få vara underförstått... det känns lite VÄL att dra till med det bara sådär, vi har ju knappt "setts" ens tidigare, bara i skolan. Och jag vet inte hur speciell hon behöver vara, räcker det inte med att hon kommer dit...

Link to comment
Dela på andra sajter

"jovars. inlämningarna är snart slut. men du, om du vill råda bot på den där saknaden du nämnde så kom på mitt bands releasefest om två veckor! det vore roligt."

Alltså angående ditt förslag: jag tycker du ska säga vad du känner för. Jag har antagligen inte koll på hur folk i din ålder och kultur funkar till hundra så kör på vad du tycker känns bra.

Men det där underförstådda är jag själv inte mycket för. Vill jag ses och träffa nån och ser fram emot det så skriver jag det. Och visar för den andre vad jag tycker om den. Blir så jäkla krångligt annars. Tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså angående ditt förslag: jag tycker du ska säga vad du känner för. Jag har antagligen inte koll på hur folk i din ålder och kultur funkar till hundra så kör på vad du tycker känns bra.

Men det där underförstådda är jag själv inte mycket för. Vill jag ses och träffa nån och ser fram emot det så skriver jag det. Och visar för den andre vad jag tycker om den. Blir så jäkla krångligt annars. Tycker jag.

Ack, ständigt detta problem att ingen annan har hela bilden. Men jag tror inte mitt utkast är perfekt. Särskilt osäker på det där med saknaden, och vad man kan ersätta det med som är lite svagare men ändå starkt nog. Sen kanske jag är lite för feg, kanske borde ha ett utropstecken till. Men jag är rädd för att verka som att jag har fått helt fel uppfattning om allting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag är rädd att det blir för "formell inbjudan" över det, jag vill helst att det ska vara bara att jag säger att hon kan komma, inte ett inbjudningskort. Så jag vill inte skriva för mycket heller.

Så formellt är det väl ändå inte? Det här är formellt:

"Releasefest för my enhanced little rhubarbs nya skiva. Den 25:e april kl 20:30. plats: blablabla. "

Link to comment
Dela på andra sajter

Så formellt är det väl ändå inte? Det här är formellt:

"Releasefest för my enhanced little rhubarbs nya skiva. Den 25:e april kl 20:30. plats: blablabla. "

Nej det är klart! Men att det blir ett gäng mer eller mindre standardformuleringar som måste klämmas in för sakens skull, och inte bara som om man stötte på varann på konsum och jag nämnde till henne att hon får komma, sådär nu när vi ändå råkade på varann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ack, ständigt detta problem att ingen annan har hela bilden. Men jag tror inte mitt utkast är perfekt. Särskilt osäker på det där med saknaden, och vad man kan ersätta det med som är lite svagare men ändå starkt nog. Sen kanske jag är lite för feg, kanske borde ha ett utropstecken till. Men jag är rädd för att verka som att jag har fått helt fel uppfattning om allting.

Saknaden tycker jag inte du behöver kommentera. Bara bjud henne vetja.

Och du.. för tusende gången.. lita på din egen uppfattning tills dess den blir motbevisad. Du börjar i fel ände.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saknaden tycker jag inte du behöver kommentera. Bara bjud henne vetja.

Och du.. för tusende gången.. lita på din egen uppfattning tills dess den blir motbevisad. Du börjar i fel ände.

Okej, jag struntar i saknaden. Men vad har jag då för egentligt skäl att bjuda henne nu helt plötsligt, om jag inte har någon liten fras som syftar bak till att hon faktiskt tog kontakt med mig först.

Jag litar gärna på min egen uppfattning, men jag har inte råd att bli motbevisad! Jag har en chans, och den måste jag bannemig sätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men alltså.. jag tänker såhär: skicka henne en inbjudan. Om hon vill komma så kommer hon. Om hon inte vill komma kommer hon inte. Du kommer inte förlora något på att visa att du är intresserad av henne och bli nobbad, om det är vad du är rädd för.

Det som jag däremot tycker är synd är att den rädslan ( om jag inte fattat fel ) gör så att hon kan bli osäker på vad du vill för att du blir så jäkla vag och förminskar ditt intresse.

Men jag är väl mer en straight shooter. Men kör din stil, du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...