Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 2


Fidden

Recommended Posts

Nej alltså det var ju tänkt som sådär dolda kameran-aktigt. Alltså inte som skådis (askass) utan som liksom en vanlig person som väntar på hissen. Men sjukt svårt låtsas bli förvånad när man vet om det.

Man måste rentav nästan va skådis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Då var det 1562 spelningar på knappt två veckor, men bara 11 nedladdningar. Så då är det troligtvis någon som embeddat den på nån blog eller sajt eller så. Nu är det alltså 0 spelningar men 30 nedladdningar från Nigeria (på en annan låt).

Vilken sida är det ni har det på, soundcloud? Tycker den ser så rörig ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det 1562 spelningar på knappt två veckor, men bara 11 nedladdningar. Så då är det troligtvis någon som embeddat den på nån blog eller sajt eller så. Nu är det alltså 0 spelningar men 30 nedladdningar från Nigeria (på en annan låt).

Så det finns alltså såpass mycket människor som är intresserade av att rentav betala för att få någon som gör om redan existerande låtar, s.k. remixar. Skulle du säga att remixes är ett mer framgångsrikt koncept än covers nuförtiden??

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken sida är det ni har det på, soundcloud? Tycker den ser så rörig ut.

Yes. Tycker du? Personligen tycker jag den är alldeles utmärkt. Man ser låtarna och kan tydligare navigera i dom. Är väl kanske mest användbart i elektronisk musik (och är väl mestadels för det som det används).

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det finns alltså såpass mycket människor som är intresserade av att rentav betala för att få någon som gör om redan existerande låtar, s.k. remixar. Skulle du säga att remixes är ett mer framgångsrikt koncept än covers nuförtiden??

Nej det skulle jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att anlita en privatdetektiv för att leta reda på debatt. Annars lär väl identiteten komma fram när skivorna släpps, någon gång om tvåhundra år.

Kan tänka mej att betala hälften, under förutsättning att jag får adressen till den där bloggen oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes. Tycker du? Personligen tycker jag den är alldeles utmärkt. Man ser låtarna och kan tydligare navigera i dom. Är väl kanske mest användbart i elektronisk musik (och är väl mestadels för det som det används).

Ja, navigera i låtar har jag aldrig känt något behov av. Och så tar varje låt så stor plats. Jag gillar Bandcamp, men det är ju albumorienterat och passar väl inte så bra för remixar direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att anlita en privatdetektiv för att leta reda på debatt. Annars lär väl identiteten komma fram när skivorna släpps, någon gång om tvåhundra år.

Du förväntar dig alltså att debatt kommer att röja sin identitet? Det tror jag knappast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du förväntar dig alltså att debatt kommer att röja sin identitet? Det tror jag knappast.

Nej, inte jag heller, men om man släpper en skiva lär man väl inte komma ifrån att man släpper ut lite ledtrådar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska göra en t-shirt som det står "jag vill inte ha cancer" på och gå runt med den när alla ligger och solar. Tycker det är rätt töntigt med bli brun-hets.

Jag har inte märkt av någon sån hets faktiskt. Jag blev solbränd i Köpenhamn, det känns lite pinigt, men det börjar försvinna nu. Alltså helt röd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, en grej har jag aldrig fattar. Hur fan får typ artister och kändisar mejl från helt okända personer? Hur i hela friden hittar man deras mejladresser? Läste nu t.ex: "Nu får [Patrik Sjöberg] mejl från killar med liknande erfarenheter, som hamnat snett i livet." Det är ju inte så det står på jag vet inte eniro.se till exempel. Det är ju ofta det står att man får fanmejl, och givet att man menar e-post (och inte engelskans "fan mail") så är det ju rätt märkligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, en grej har jag aldrig fattar. Hur fan får typ artister och kändisar mejl från helt okända personer? Hur i hela friden hittar man deras mejladresser? Läste nu t.ex: "Nu får [Patrik Sjöberg] mejl från killar med liknande erfarenheter, som hamnat snett i livet." Det är ju inte så det står på jag vet inte eniro.se till exempel. Det är ju ofta det står att man får fanmejl, och givet att man menar e-post (och inte engelskans "fan mail") så är det ju rätt märkligt.

http://www.patriksjoberg.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska göra en t-shirt som det står "jag vill inte ha cancer" på och gå runt med den när alla ligger och solar. Tycker det är rätt töntigt med bli brun-hets.

Glöm inte att smörja in ansiktet och armarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur lägger ni egentligen upp arbetet när ni gör en remix? Jag vill helst alltid mixa allt helt själv.

Det varierar en del. Först får man stemsen, kollar igenom lite vad man vill använda. Brukar bli att någon av oss börjar med trummor och sen lägger man in sången och så känner man vad man vill ha för något, testar en del olika grejer. Sen så fortsätter man att prova sig fram tills det är klart ungefär. Jag brukar ofta bara leka lite för att göra nån variant på slinga/vocals som kan vara snygg att ha (t.ex massa effekter på sången eller att man ändrar lite rytm i melodin eller nått sånt). Då kan man hitta något eget man kan bygga det runt också.

Vi mixar sällan uttryckligen eller vad man ska säga. Gör det under arbetets gång. Är kicken för hög eller för tunn så fixar man det direkt, passar inte ett ljud så modulerar man det så det gör det. Och så vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det varierar en del. Först får man stemsen, kollar igenom lite vad man vill använda. Brukar bli att någon av oss börjar med trummor och sen lägger man in sången och så känner man vad man vill ha för något, testar en del olika grejer. Sen så fortsätter man att prova sig fram tills det är klart ungefär. Jag brukar ofta bara leka lite för att göra nån variant på slinga/vocals som kan vara snygg att ha (t.ex massa effekter på sången eller att man ändrar lite rytm i melodin eller nått sånt). Då kan man hitta något eget man kan bygga det runt också.

Vi mixar sällan uttryckligen eller vad man ska säga. Gör det under arbetets gång. Är kicken för hög eller för tunn så fixar man det direkt, passar inte ett ljud så modulerar man det så det gör det. Och så vidare.

Ja nej, jag brukar inte heller mixa som en separat process liksom. Det gör man vartefter. Men överhuvudtaget att sitta och pilla med ljuden tycker jag är jättesvårt att samsas om, man har alltid lite olika åsikter. Särskilt när den andra gör någon liten smådetaljgrej som man tycker borde ändras, men det känns drygt att gå in och dra i det som att man alltid vet bäst.

Ni fick precis två nedladdningar till från Sverige (skulle strömma men den ville inte).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nej, jag brukar inte heller mixa som en separat process liksom. Det gör man vartefter. Men överhuvudtaget att sitta och pilla med ljuden tycker jag är jättesvårt att samsas om, man har alltid lite olika åsikter. Särskilt när den andra gör någon liten smådetaljgrej som man tycker borde ändras, men det känns drygt att gå in och dra i det som att man alltid vet bäst.

Ni fick precis två nedladdningar till från Sverige (skulle strömma men den ville inte).

Jaha. Vi gör ganska sällan musik tillsammans. Alltså fysiskt tillsammans. Vi har en dropboxmapp med alla reason- och abletonfiler så kan man jobba enskilt och så gör man nått så kan den andre lyssna sen och säga om det ska vara kvar eller tas bort eller ändras eller så. Men håller med, när man grejar vill man ju själv pilla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha. Vi gör ganska sällan musik tillsammans. Alltså fysiskt tillsammans. Vi har en dropboxmapp med alla reason- och abletonfiler så kan man jobba enskilt och så gör man nått så kan den andre lyssna sen och säga om det ska vara kvar eller tas bort eller ändras eller så. Men håller med, när man grejar vill man ju själv pilla.

Jaha, då förstår jag. Då kan man ju rätt smidigt göra småändringar utan att den andra märker också. Men tänkte att eftersom ni bor tillsammans så gör ni musiken tillsammans men atte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska göra en t-shirt som det står "jag vill inte ha cancer" på och gå runt med den när alla ligger och solar. Tycker det är rätt töntigt med bli brun-hets.

Då skulle du ha varit med på 80talet när folk låg och tryckte på solarium när det inte var tillräckligt varmt och soligt ute. Vid 30 bast såg dom ut som russin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du förväntar dig alltså att debatt kommer att röja sin identitet? Det tror jag knappast.

Fel faktiskt. Väntar på detaljbesked om boken från tre förlag som alla kraftigt fördröjt granskningen.

Vet bara att de är intresserade. Inte så mycket jag kan säga heller förresten. Jag vet ju inte när den

kommer ut eller vad den kostar eller nåt. Inte ens vilken titeln eller författarnamnet blir. Det är inte

bestämt. Det är en novellsamling som de tycker är mycket bra, men som är rätt svår att förstå om man bara

ska plöja den på samma sätt som den skvallerpresslitteratur som blivit populär på senare år ...

Är folket moget för att "varje mening" har ett budskap? Är spänd på, under förutsättning att de får tummen

ur, de kompromisser som antagligen måste göras.

Skivan är en helt annan grej. Det är ju mer typ hobby. Även om jag blivit inbjuden till festivaler av någon anledning.

Och det finns artister som vill samarbeta med mig. Känns nästan spooky.

Nu har jag iaf äntligen fått fina vitsord från mitt gamla jobb, som jag väntat på i 6-7 veckor.

Så det är läge att eventuellt söka jobb innan jag får pröjs för det konstnärliga.

All denna väntan tär. Inte minst på mig.

På ett sätt kan jag tycka att det gränsar till besatthet. Är det sättet jag skriver på?

För egentligen är jag en ganska icke-extrem person på alla sätt, nästan ointressant.

Jag vet inte ett skit om någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...