Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Hur ser eran ekonomi ut Killis/Pazo? Memphis med. Hur mycket studiemedel får ni i månan, hur mycket övriga inkomster, hur mycket fasta utgifter varje månad? För kollar på csn.se hur mycket jag kan få av dem om jag läser i Lund nästa vår, 8676 kr i månan. Med en hyra på kanske 3000-4000, kan man leva på det månntro...

Postat

Bostadsbidrag finns ju också ja... vet inte hur stor övertalningsförmåga man måste ha för att lyckas få det.

Postat

Följande hyror gäller på Kalmargården:

Korridorrum 2 945:-/10mån

Trapphusrum 3 295:-/10mån

Lgh 1 rok 4 445:-/10mån

Lgh 1,5 rok 5 125:-/10mån

Lgh 2 rok 5 620:-/10mån

Skojar de eller, eller har de bara skrivit dumt? De kan väl fan inte seriöst mena att man får ett korridorrum för 300 spänn i månan??? Det måste ju vara priserna där gånger tio om man räknar på tio månader.

Postat

Hur ser eran ekonomi ut Killis/Pazo? Memphis med. Hur mycket studiemedel får ni i månan, hur mycket övriga inkomster, hur mycket fasta utgifter varje månad? För kollar på csn.se hur mycket jag kan få av dem om jag läser i Lund nästa vår, 8676 kr i månan. Med en hyra på kanske 3000-4000, kan man leva på det månntro...

Vi har hyra på 3350 +/- lite beroende på vattenkonsumtion. El tillkommer på typ 150 kronor i månaden. Har maxat från CSN (8140 är det väl då typ) och bostadsbidrag, men bostadsbidraget sparar jag varje månad för att täcka sommarhyran. Jag klarar mig galant, sparar undan en del pengar samtidigt. Får 500 kronor av mamma varje månad men dom går till ett sparkonto och dom behövs aldrig direkt. Sen är jag framförallt kanske ganska smart (läs: sparsam/snål) vad gäller mat och sånt och där kan man spara en del pengar. Annars för de flesta studenter läggs nog det mesta på alkohol och fest typ. Men det går om man vill och om man är lite medveten när man handlar.

Postat

Följande hyror gäller på Kalmargården:

Korridorrum 2 945:-/10mån

Trapphusrum 3 295:-/10mån

Lgh 1 rok 4 445:-/10mån

Lgh 1,5 rok 5 125:-/10mån

Lgh 2 rok 5 620:-/10mån

Skojar de eller, eller har de bara skrivit dumt? De kan väl fan inte seriöst mena att man får ett korridorrum för 300 spänn i månan??? Det måste ju vara priserna där gånger tio om man räknar på tio månader.

Det är tiomånadershyra då. Man får ju bara csn tio månader om året. Vi har 3350*12=40200 vilket med tiomånadershyra skulle ge 4020 i månadshyra. Ganska skönt att slippa betala på sommaren.

Postat

Vi har hyra på 3350 +/- lite beroende på vattenkonsumtion. El tillkommer på typ 150 kronor i månaden. Har maxat från CSN (8140 är det väl då typ) och bostadsbidrag, men bostadsbidraget sparar jag varje månad för att täcka sommarhyran. Jag klarar mig galant, sparar undan en del pengar samtidigt. Får 500 kronor av mamma varje månad men dom går till ett sparkonto och dom behövs aldrig direkt. Sen är jag framförallt kanske ganska smart (läs: sparsam/snål) vad gäller mat och sånt och där kan man spara en del pengar. Annars för de flesta studenter läggs nog det mesta på alkohol och fest typ. Men det går om man vill och om man är lite medveten när man handlar.

Puh. Soft. Jag är också snål av mig. Om man inte är rädd för att maxa CSN borde det ju vara chill då. Vad har du i bostadsbidrag?

Få bostad via nation verkar som det bara går om man har pluggat där ett tag, inte om man är ny. Men tror inte det är omöjligt att få tag på en bostad om man bara är ute i god tid och beredd att acceptera vad fan som helst, hellre inneboende med någon pundare i en nedgången städskrubb än att sitta hemma och uggla hela livet liksom.

Då var det bara åtta månaders transportsträcka kvar då!

Postat

Nu glömde jag säga det men KUL att du kollar på det! Att flytta var nog det bästa som hänt mig.

Jag tror det blir roligt! Så jävla glad att jag åkte iväg till Isabella, det fick mig verkligen att tänka till.

Fast jag räknar inte med att det blir den pangsuccé som det blivit för dig. Vi må ha samma Meyer-Briggs-typ men jag känner mig verkligen inte som en sån som kan komma in i gemenskaper sådär smidigt. Men man får väl göra vad man kan för att trotsa sina instinkter att bara sitta i sitt studentrum och ha tråkigt där istället för här, som det är risk för. Hur bra man nu lyckas med det. Kommer ju heller inte känna någon där så som du kände Pazo liksom. Eller Isabella då kanske då, men kommer ju inte kunna klänga mig fast vid henne bara för att jag inte har någon annan att ty mig till.

Postat

Puh. Soft. Jag är också snål av mig. Om man inte är rädd för att maxa CSN borde det ju vara chill då. Vad har du i bostadsbidrag?

Få bostad via nation verkar som det bara går om man har pluggat där ett tag, inte om man är ny. Men tror inte det är omöjligt att få tag på en bostad om man bara är ute i god tid och beredd att acceptera vad fan som helst, hellre inneboende med någon pundare i en nedgången städskrubb än att sitta hemma och uggla hela livet liksom.

Då var det bara åtta månaders transportsträcka kvar då!

1000! Inga inkomster och (relativt) hög hyra = max bostadsbidrag.

Jo, så är det här också. Men är man ute i god tid borde det nog gå att hitta andrahandskontrakt och sånt. Annars finns det säkert något studentområde några kilometer utanför stan med korridorer där det är hög ruljans. Så var det för mig i alla fall, typiskt förstaboende för det är så lätt att få och inte många som stannar länge.

Men flyttar du i så fall för att du vill flytta eller för att du vill vara nära grizabella?

Postat
1000! Inga inkomster och (relativt) hög hyra = max bostadsbidrag.

Det är ju mer pengar än som finns i hela väääääääääääääääärlden

Jo, så är det här också. Men är man ute i god tid borde det nog gå att hitta andrahandskontrakt och sånt. Annars finns det säkert något studentområde några kilometer utanför stan med korridorer där det är hög ruljans. Så var det för mig i alla fall, typiskt förstaboende för det är så lätt att få och inte många som stannar länge.

Men flyttar du i så fall för att du vill flytta eller för att du vill vara nära grizabella?

Jag flyttar för att jag vill flytta, men till Lund för att hon gör det. Då har jag ju iaf någon liten koppling till någon, börjar inte helt 100% från scratch. Eller Uppsala finns ju du och Pazo då, men känns lite för nära... typ pendlingsavstånd ju (om man krystar lite), det är inte lika rejält.

Sen är väl planen bara att bo där en termin, till att börja med i alla fall. Sen får jag se vad jag känner för.

Fin facebookstalkning förresten.

Postat

Jag tror det blir roligt! Så jävla glad att jag åkte iväg till Isabella, det fick mig verkligen att tänka till.

Fast jag räknar inte med att det blir den pangsuccé som det blivit för dig. Vi må ha samma Meyer-Briggs-typ men jag känner mig verkligen inte som en sån som kan komma in i gemenskaper sådär smidigt. Men man får väl göra vad man kan för att trotsa sina instinkter att bara sitta i sitt studentrum och ha tråkigt där istället för här, som det är risk för. Hur bra man nu lyckas med det. Kommer ju heller inte känna någon där så som du kände Pazo liksom. Eller Isabella då kanske då, men kommer ju inte kunna klänga mig fast vid henne bara för att jag inte har någon annan att ty mig till.

Mm, möjligt. Men för mig är det mest så att jag alltid hänger med samma människor så även om det låter som man gör mycket är det inte med så mycket folk. Är ju sällan den som tar initiativ eller går runt på förfesterna och pratar med folk. Garanterat kommer du ju dock bli bättre på det! Man är liksom tvungen att bli det.

k9 (oregistrerad)
Postat

Så då var det därför du var så törstig.

Japp de tror det. Det var kanske därför som jag hade en så dålig dag ända tills jag satte i mig lite socker med. Är så stressad att jag får för mycket adrenaliner istället för blodsocker tydligen...

Låter skumt jag tror det var så sköterskan sa. Jag hörde bara diabetes sedan så vart det bla bla bla i mina öron... för jag var tvungen att ringa tio samtal till, skynda mig till huset, gå och handla hundmat, betställa de prylar jag behöver för att kunna jobba med min nya låt, tvätta kläder och göra en massa småsaker till..

Och ja, vi har diabetes i familjen med... tror att jag missade att svara på den frågan förut.

k9 (oregistrerad)
Postat

k9 - den varianten kan du bli av med!

i övrigt: man vänder ryggen till ett knappt dygn och med ens sätter konflikterna igång i en tråd.

Japp!

och

Jasså?

Postat

Det är ju mer pengar än som finns i hela väääääääääääääääärlden

Jag flyttar för att jag vill flytta, men till Lund för att hon gör det. Då har jag ju iaf någon liten koppling till någon, börjar inte helt 100% från scratch. Eller Uppsala finns ju du och Pazo då, men känns lite för nära... typ pendlingsavstånd ju (om man krystar lite), det är inte lika rejält.

Sen är väl planen bara att bo där en termin, till att börja med i alla fall. Sen får jag se vad jag känner för.

Fin facebookstalkning förresten.

Ja, jag förstår dig. Tror det kan bli bra. Bästa vore korridorsrum eftersom du då får massa bekanta automatiskt. Var med på alla grejer för nya studenter med så får man också ett litet kontaktnät. Sen rullar det förmodligen på.

Postat

Mm, möjligt. Men för mig är det mest så att jag alltid hänger med samma människor så även om det låter som man gör mycket är det inte med så mycket folk. Är ju sällan den som tar initiativ eller går runt på förfesterna och pratar med folk. Garanterat kommer du ju dock bli bättre på det! Man är liksom tvungen att bli det.

Tvungen och tvungen, jag överlever ju utan vänner och gemenskap här nu, så det skulle jag ju göra där då också. Det är ju egentligen inte mer tvunget än det redan är. Det här är ju också skittrist. Det är lite det som jag är rädd för, att jag får för mig när jag kommer dit att "det är lugnt, så jävla tråkigt hade jag inte hemma heller, och här får man ju ändå lite miljöombyte, blabla" och börja rationalisera fegheten att inte skaffa något umgänge.

Men det kanske blir en lite annan känsla att fega ur på aktiviteter och sånt om man vet att ett nej innebär att man kommer sitta helt ensam på sitt rum och läsa flashback. Till skillnad från här, när ett nej betyder att jag kan åka hem till min familj och ändå få lite mänsklig kontakt. Hoppas det.

Postat

Ja, jag förstår dig. Tror det kan bli bra. Bästa vore korridorsrum eftersom du då får massa bekanta automatiskt. Var med på alla grejer för nya studenter med så får man också ett litet kontaktnät. Sen rullar det förmodligen på.

Och laxen sa att korridor inte var för mig. Jag väljer att lita mer på dig här! Ska man köra ska man köra ordentligt. När jag ändå är igång och rusar i full kareta i min förändringsovilliga personlighets enträgna motvind kanske jag ska ta och färga håret och byta klädstil också, eller något annat drastiskt.

k9 (oregistrerad)
Postat

Ja plugga allt ni bara kan. Önskar att jag kunde och fick plugga nu jag med. Men med de nya reglerna som regeringen satt upp så får jag inte det om jag vill ha kvar min förtidspension. iofs så skulle jag inte klara av att plugga mer än en kurs i taget med tanke på hur min vardag ser ut just nu.. 😠

(Själv pluggar jag helst brunetter men det är ju en smaksak) 😐

k9 (oregistrerad)
Postat

Ja det var samma sak för mig när jag pluggade på Finsta naturbruks gymnasium. Som ju var ett internat. Skaffar man bara vanan att delta i olika saker, så lär man sig gilla så mycket mer saker man kan göra. Och ju roligare man har desto större chans har man att vara rolig att vara med.

Så länge det inte bara blir supa och festa med dem man hänger med iofs... 😏 eller det kan kanske funka i mottlig skala det 😑 med..

k9 (oregistrerad)
Postat

Vad nu då!!! Har en öppnad öl i handen, vart tusan kom den ifrån???!!!?!? ? 😳😳

k9 (oregistrerad)
Postat

Sen vilka kurser jag ska läsa är sekundärt.

Vilka är du sugen på?

Postat

Vilka är du sugen på?

Helst vill jag läsa något som går att tillgodoräkna sig i kandidatexamen, så lingvistikkurser, men jag är osäker på om det finns några jag kan läsa som funkar så. Annars kan jag väl läsa lite vafan som helst. Franska kanske vore trevligt. Helst nånting som inte är totalt bortkastat iaf.

k9 (oregistrerad)
Postat

Helst vill jag läsa något som går att tillgodoräkna sig i kandidatexamen, så lingvistikkurser, men jag är osäker på om det finns några jag kan läsa som funkar så. Annars kan jag väl läsa lite vafan som helst. Franska kanske vore trevligt. Helst nånting som inte är totalt bortkastat iaf.

Låter faktiskt intressant, men jag skulle läsa finska istället och det vore kanske mera bortkastat iofs.

Postat

Men det kanske blir en lite annan känsla att fega ur på aktiviteter och sånt om man vet att ett nej innebär att man kommer sitta helt ensam på sitt rum och läsa flashback. Till skillnad från här, när ett nej betyder att jag kan åka hem till min familj och ändå få lite mänsklig kontakt. Hoppas det.

Tror det ligger en del i det här.

Hoppas hoppas att jag kan sluta leva på hoppet när jag väl installerat mig där.

k9 (oregistrerad)
Postat

I regel så blir det lättare att lära känna fler ju fler man lärt känna. Så det kanske är dax att ta första steget och umgås med obekanta som har ett liknande intresse eller av olika skäl vistas i din närhet ofta. Då är ju en skola en bra miljö att vara i.

k9 (oregistrerad)
Postat

Ska sova nu... höres!

k9 (oregistrerad)
Postat

Ska sova nu... höres!

k9 (oregistrerad)
Postat

Ska sova nu... höres!

Postat

Verkar som det är lättare att få bostad på våren också! Lär väl inte vara lika många som börjar plugga då.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.