Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

... eller också har det att göra med hur mycket nytta man har av sitt synsinne. Jag kan inte ens klä på mig i mörker.

Har för mej att man nån gång på senare tid, alltså de senaste 30 åren, har ändrat något på i vilken ordning tangenterna sitter. Har jag fel?

Postat

Det ser så sjukt mustasch-tyskt ut med massa ü:n överallt! Snackar du nån tüska med folk då?

Bara när man köpte/beställda grejer liksom. Men prata är ju det absolut svåraste. Läsa är ju enklast sen lyssna sen skriva sen prata. Ibland är ju lyssna svårare än skriva men det varierar ju. Men har läst typ 100 sidor i harry potter nu och rätt mycket kommer tillbaka rätt fort faktiskt. Många ord man känner igen, sen funderar man lite på vad det betyder och sen kommer man på det. Många konstiga ord kan jag räkna ut eftersom jag läst boken innan (t.ex Kobolde som är goblin). Men jag tycker tyskan har riktigt fin meningsuppbyggnad med hur man radar upp orden. Blir lite som att man rabblar upp ord och sen avslutar man med ett oböjt verb och så är det sista pusselbiten på något sätt.

Postat

Bara när man köpte/beställda grejer liksom. Men prata är ju det absolut svåraste. Läsa är ju enklast sen lyssna sen skriva sen prata. Ibland är ju lyssna svårare än skriva men det varierar ju. Men har läst typ 100 sidor i harry potter nu och rätt mycket kommer tillbaka rätt fort faktiskt. Många ord man känner igen, sen funderar man lite på vad det betyder och sen kommer man på det. Många konstiga ord kan jag räkna ut eftersom jag läst boken innan (t.ex Kobolde som är goblin). Men jag tycker tyskan har riktigt fin meningsuppbyggnad med hur man radar upp orden. Blir lite som att man rabblar upp ord och sen avslutar man med ett oböjt verb och så är det sista pusselbiten på något sätt.

Ja, det är läckert faktiskt. Jag borde ta tag mer i franskan så jag kan gripa an tyskan sen. Finns ju mycket bra tysk film också tror jag.

Fast lite irriterande att alla substantiv ska ha stor bokstav, blir rätt rörigt.

Postat

Kul att ha dig tillbaka, Killis 🙂 Och så har du inte ont längre? Good stuff all around.

Postat

Ja, det är läckert faktiskt. Jag borde ta tag mer i franskan så jag kan gripa an tyskan sen. Finns ju mycket bra tysk film också tror jag.

Fast lite irriterande att alla substantiv ska ha stor bokstav, blir rätt rörigt.

Ska läsa ut harry potter-serien sen ge mig på "riktig" tysk litteratur. Hade suttit najs med nån typ grammatikbok med för att pigga upp lite. Så jävla mycket böjningsformer att man lätt blandar ihop det.

Postat

Ska läsa ut harry potter-serien sen ge mig på "riktig" tysk litteratur. Hade suttit najs med nån typ grammatikbok med för att pigga upp lite. Så jävla mycket böjningsformer att man lätt blandar ihop det.

Wikipedia

Läs Das Kapital i original, helst förstaupplaga.

Postat

Wikipedia är ju rätt bra ja! Alltså Memphis så säger man:

Du bist einen glücklichen (istället för glücklich) Junge.

Weak, mixed and strong inflection är det som ställer till det lite.

Postat

Alltså Memphis så säger man:

Du bist einen glücklichen (istället för glücklich) Junge.

Okeej 😄

Postat

Herta Müller ska vara bra har jag hört.

Är du ironisk nu?

Man är ju lite trött på andra världskriget osv men kanske ändå läsa nån biografi om nån nazisnubbe man inte kan så mycket om.

Postat

Saker jag förresten insett att jag inte riktigt kan greppa hur mycket jag än försöker:

1. hur folk kan ha andra språk som modersmål
  2. hur folk kan vara uppväxta på andra ställen
  3. hur folk kan ha andra liv

Har verkligen skitsvårt att verkligen förstå att så som svenskan är för mig så är t.ex tyska för en del andra. Kan bara tänka att tyska i så fall är deras andraspråk och att dom inte har ett förstaspråk. Lite samma grej med när man ser typ småungar i nån liten park i Berlin, kan liksom inte riktigt förstå att den ungen kanske bor i Berlin. 🤪

Postat

Kul att ha dig tillbaka, Killis 🙂 Och så har du inte ont längre? Good stuff all around.

Tack tack! Nej, inte alls som förut. Känner av det lite i vissa positioner men annars är det bra nu!

Postat

Saker jag förresten insett att jag inte riktigt kan greppa hur mycket jag än försöker:

1. hur folk kan ha andra språk som modersmål
  2. hur folk kan vara uppväxta på andra ställen
  3. hur folk kan ha andra liv

Har verkligen skitsvårt att verkligen förstå att så som svenskan är för mig så är t.ex tyska för en del andra. Kan bara tänka att tyska i så fall är deras andraspråk och att dom inte har ett förstaspråk. Lite samma grej med när man ser typ småungar i nån liten park i Berlin, kan liksom inte riktigt förstå att den ungen kanske bor i Berlin. 🤪

Jag vet, det är lite sjukt! Kanske framför allt med språket. Att man kan bo någon annanstans har man ju ändå ganska bra erfarenhet av att träffat folk som har gjort. Men att inte ens kunna förstå svenska om man ens försöker känns helt absurt!

Jag vet ingenting om Herta Müller, minns bara att de sa att hon var bra då 2009 när hon fick nobelpriset, men det brukar de väl säga om de flesta pristagare. Nån anledning ska det väl finnas att de får det.

Postat

Jag vet, det är lite sjukt! Kanske framför allt med språket. Att man kan bo någon annanstans har man ju ändå ganska bra erfarenhet av att träffat folk som har gjort. Men att inte ens kunna förstå svenska om man ens försöker känns helt absurt!

Jag vet ingenting om Herta Müller, minns bara att de sa att hon var bra då 2009 när hon fick nobelpriset, men det brukar de väl säga om de flesta pristagare. Nån anledning ska det väl finnas att de får det.

Mm, men sen inte heller bara att dom pratar ett annat språk, utan också hur småbarn pratar och sånt där. Framförallt kanske dialekter också är svårt att tänka sig motsvarigheter på. En annan grej som stör mig lite som är svår att greppa är det här med namn och att typ Ola-Conny är ett kul namn och Claes-Göran som min farfar heter är ett gubbnamn och att typ många inom överklassen heter si och många i arbetarklassen heter så. Lite så har man ju på engelska med typiska namn för afro-amerikaner jämfört med vita och klassiska namn på strippor som amber och sånt. Men ändå.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.