laxlaxlax Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Förresten, är det fler här som skriver låtar på svenska? Eller är jag jävligt ensam om det? Jag också. Memphis på engelska. Pico har jag aldrig hört något av. Liksom ej heller sadam och debban.
SadamJR Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Det passade bara inte in i min bild av dig, så jag blev förvånad. Du har ju nämnt din arbetarklassbakgrund och mest nämnt rätt, ursäkta mig, gubbiga band som steely dan mfl. Avslappningsmusik förknippar jag mer med andliga o lite annorlunda mänskor. Helt rätt. Det är bara flum rakt igenom, men med tanke på mina små handikapp verkar det va den typ av musik som skulle va enklast att göra. Har hört en del i skolan, där vissa gillar att köra sånt på lektionerna, och det mesta låter som komplicerade syntpresets där man håller in ett ackord eller kör nåt automatiskt arpeggio eller liknande.
CHAE Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Nä, det var debatt. Hur fan kom du ihåg det?!? Det var ju skitlänge sedan! Jag spelade in en avslappningsspeaker en gång. Det var fan så soft. Jag höll på att somna. Sedan kom fingercymbalerna igång och då vaknade jag igen.
laxlaxlax Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 1) Typ? Ibland är kanske de mest abstrakta (kanske de mest överarbetade metaforerna) som gör mest intryck? 2) Är det typ de som deltar i poetry slam och sådant? (poetry slam har jag varit på 2 ggr i Norrköping och det kändes jääävligt skitnödigt) 2. Poesi är text i en bok. Estradpoesi är poesi uppläst inför folk. Typ poetry slam.. tänkte mest på Bob Hansson o dylikt. Det är synd att det är så jäkla kasst i sverige på den fronten.. har sett jäkligt många försöka men aldrig nån lyckas.
SadamJR Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Han är som ett Kinderägg; full av överraskningar. Har för mig att det är SadamJR som berättade att han spontanstrechat vid ett element etc på en fest. Det var debatt. Själv är jag som en öppen bok.
Dingbats Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 2. Poesi är text i en bok. Estradpoesi är poesi uppläst inför folk. Typ poetry slam.. tänkte mest på Bob Hansson o dylikt. Det är synd att det är så jäkla kasst i sverige på den fronten.. har sett jäkligt många försöka men aldrig nån lyckas. Fast Bob Hansson är rätt bra ibland. Jag tycker det är synd om poesi nödvändigtvis måste stå i en bok. Ibland kan man inte få ner på papper hur man vill att det ska fraseras och betonas och allt vad det är.
laxlaxlax Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Helt rätt. Det är bara flum rakt igenom, men med tanke på mina små handikapp verkar det va den typ av musik som skulle va enklast att göra. Har hört en del i skolan, där vissa gillar att köra sånt på lektionerna, och det mesta låter som komplicerade syntpresets där man håller in ett ackord eller kör nåt automatiskt arpeggio eller liknande. Vänta nu, hur gör du när du skriver här? Jag tänker att du borde klara det mesta i ett DAW eftersom du fixar det?
CHAE Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Fast det är ju "egentligen" lika töntigt på engelska. Men det hör man inte. Mina låtar har ganska töntiga texter men det är jag ganska så skön med. Mycket eftersom att de spelar så jävla stor roll för mig personligen. Förr i världen hade jag skitsvårt att ta dåligt textkritik eftersom att texterna i sig var så jävla viktiga. Sa då någon "fan, vilken lam text" så vart jag asförbannad/ledsen och lade ner skrivandet i typ 2-3 veckor. Jag är äldre nu och kan faktiskt ta mina egna texter med en klackspark. De är iofs inte mindre viktiga för det.
SadamJR Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Menar bara att det är tekniskt enklare att skriva på engelska eftersom orden generellt sett har färre stavelser, och det finns fler synonymer.
laxlaxlax Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Fast Bob Hansson är rätt bra ibland. Jag tycker det är synd om poesi nödvändigtvis måste stå i en bok. Ibland kan man inte få ner på papper hur man vill att det ska fraseras och betonas och allt vad det är. Njae.. de skulle ju kunna skriva typ "Gör en patetisk gest" eller "säg med överteatralisk röst som inte går att ta på allvar" i marginalen.
CHAE Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 2. Poesi är text i en bok. Estradpoesi är poesi uppläst inför folk. Typ poetry slam.. tänkte mest på Bob Hansson o dylikt. Det är synd att det är så jäkla kasst i sverige på den fronten.. har sett jäkligt många försöka men aldrig nån lyckas. En tanke som slog mig när jag var på poetry slam var "jevvlar och jag som tyckte att jag var pretto".
Dingbats Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Mina låtar har ganska töntiga texter men det är jag ganska så skön med. Mycket eftersom att de spelar så jävla stor roll för mig personligen. Förr i världen hade jag skitsvårt att ta dåligt textkritik eftersom att texterna i sig var så jävla viktiga. Sa då någon "fan, vilken lam text" så vart jag asförbannad/ledsen och lade ner skrivandet i typ 2-3 veckor. Jag är äldre nu och kan faktiskt ta mina egna texter med en klackspark. De är iofs inte mindre viktiga för det. Jag brukar försöka undvika att få någon kritik på texter överhuvudtaget. Jag är inte särskilt intresserad av det. Eller det är klart att det är kul om någon säger att det är bra liksom, men det är inget jag "tar till mig". När det gäller musiken har jag 100% självförtroende och skiter helt och fullt i vad folk tycker om det. Det är skönt.
Dingbats Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Njae.. de skulle ju kunna skriva typ "Gör en patetisk gest" eller "säg med överteatralisk röst som inte går att ta på allvar" i marginalen. Ja, men det är ju att göra en kullerbytta av hela problemet (improviserad metafor). Det är som att läsa ett manus istället för att se en film, klart att det GÅR, men det är ju inte alls samma upplevelse.
laxlaxlax Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 När det gäller musiken har jag 100% självförtroende och skiter helt och fullt i vad folk tycker om det. Det är skönt. Själv lyssnar jag bara på personer jag har respekt för låtskrivarmässigt.
CHAE Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 När det gäller musiken har jag 100% självförtroende och skiter helt och fullt i vad folk tycker om det. Det är skönt. Samma här. Men på vägen dit (viss inspelning och mix) är det viktigt för mig att låta folk komma med synpunkter/kritik. På det sättet har jag blivit bättre. Att låta folk lyssna och komma med synpunkter alltså.
SadamJR Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Vänta nu, hur gör du när du skriver här? Jag tänker att du borde klara det mesta i ett DAW eftersom du fixar det? Jag skriver med långfingrarna. Det blir lite svårt att åstadkomma nåt vettigt på ett piano eller en gitarr med långfingrarna, alltså måste jag hitta vägar runt detta vilket kan va loopar eller enfingersackord mm.
laxlaxlax Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Ja, men det är ju att göra en kullerbytta av hela problemet (improviserad metafor). Det är som att läsa ett manus istället för att se en film, klart att det GÅR, men det är ju inte alls samma upplevelse. Jaja. Jag ville bara raljera lite. Jack Keroac, William burroughs och till viss del Allen Ginsberg är tre poeter jag tycker läser jäkligt bra. Särskilt Howl med den siste.
CHAE Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Ja, men det är ju att göra en kullerbytta av hela problemet (improviserad metafor). Det är som att läsa ett manus istället för att se en film, klart att det GÅR, men det är ju inte alls samma upplevelse. Det beror på hur mycket...fantasi (i brist på andra ord) man har, tror jag. Kan man visualisera någonting så kan man nog läsa ett filmmanus på ett skönt sätt. Ser man däremot filmen efteråt så pajar ju hela illusionen. Det är lite som med det där att först läsa boken och sedan se filmen.
laxlaxlax Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Jag skriver med långfingrarna. Det blir lite svårt att åstadkomma nåt vettigt på ett piano eller en gitarr med långfingrarna, alltså måste jag hitta vägar runt detta vilket kan va loopar eller enfingersackord mm. Det tror jag inte på. Skulle kunna tejpa alla mina fingrar förutom långfingrarna i handflatan och nog få ihop en låt i vilken stil som helst. Man måste ju inte spela live utan kan programmera i sin DAW.
Dingbats Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Menar bara att det är tekniskt enklare att skriva på engelska eftersom orden generellt sett har färre stavelser, och det finns fler synonymer. Fast det är ju bullshit. För det första vill jag se källa på påståendet om stavelseantalen, och dessutom en bra anledning till varför färre stavelser per ord nödvändigtvis gör det lättare att skriva texter. "Fler synonymer" blaha, återigen, källa på det? Det är en sån där faktoid som folk dräller omkring med men aldrig bryr sig om att ta reda på om det stämmer. Oavsett hur många synonymer man kan hitta i Oxford English Dictionary gör ju det detsamma, om man inte behärskar dem själv när man ska skriva sin text. Och det gör man garanterat inte i närheten lika bra som de svenska orden som sitter i ryggmärgen. Jag ska inte pretta loss och citera mina egna texter, men jag vet att jag aldrig skulle kunna vara lika lekfull med språket på ett språk jag inte behärskar så väl som mitt modersmål.
CHAE Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Jaja. Jag ville bara raljera lite. Jack Keroac, William burroughs och till viss del Allen Ginsberg är tre poeter jag tycker läser jäkligt bra. Särskilt Howl med den siste. Trevlig läsning där, hörru. Finns Paul Auster på din lista också?
laxlaxlax Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Trevlig läsning där, hörru. Finns Paul Auster på din lista också? Nä, aldrig hört talas om. Vad är det för en tjomme?
Dingbats Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Själv lyssnar jag bara på personer jag har respekt för låtskrivarmässigt. Jo, då kan man ju lyssna lite extra. Men det förändrar sällan min åsikt om något är bra eller inte. Kanske kosmetiska saker i mixen och så, men jag skulle inte ändra ett ackord för att någon jag har respekt för tycker bättre om det så.
CHAE Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Nä, aldrig hört talas om. Vad är det för en tjomme? Paul A. Klart läsvärd. Rekommenderar N.Y-triologin till att börja med.
Dingbats Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 *kippar efter andan* Folk som skryter om att de har ätit god mat här och där och då och då på Facebook kan ju ta sin jävla gulasch och stoppa upp den i bajan.
SadamJR Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Jaja. Jag ville bara raljera lite. Jack Keroac, William burroughs och till viss del Allen Ginsberg är tre poeter jag tycker läser jäkligt bra. Särskilt Howl med den siste. Ser bruno k öijer på willys ibland.
laxlaxlax Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Paul A. Klart läsvärd. Rekommenderar N.Y-triologin till att börja med. Ah, den. Började läsa men tyckte den var för omständig.
CHAE Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 (redigerat) *kippar efter andan* Folk som skryter om att de har ätit god mat här och där och då och då på Facebook kan ju ta sin jävla gulasch och stoppa upp den i bajan. Finns en hel tråd med statusuppdateringar som gör dig på dåligt humör på Flashback. Ganska kul och underhållare läsning. För övrigt så vete fan om det går att stoppa upp gulash i röven. Då måste man ju göra någon form av reverserad bonkning och liksom suga upp soppan. Det känns som en jobbig grej. Redigerat 24 april 2011 av CHAE
CHAE Postat 24 april 2011 Postat 24 april 2011 Ah, den. Började läsa men tyckte den var för omständig. Lite som jag när jag skulle läsa Sagan om ringen...
Recommended Posts