Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej lax! Ledsen för mitt (2 dagar) sena svar, kan tänka mig att du legat sömnlös pga av denna gåta. 😛 Min bror kom på besök och vi ha umgåtts sedan dess.

Sorry, här kommer svaret iaf, lite trixgt ändå kanske.

Du var delvis inne på rätt spår där, differansen mellan talen minskar ju med ett för varje rad, och då torde ju differansen för sista raden vara noll, och inte minus ett.

Tittar man på talen i högra ledet och tänker på kvadratrötterna till talen:

64=82

49=72

25=52

4=22

Så ser man att skillnaden mellan dem ökar med 1 för varje rad. Då skall alltså differansen till nästa tal vara fyra:

(-2)2, alltså 4, så vi har nu det vänstra talet i sista raden. Och jag sade ovan att differansen mellan de två olika talen i sista raden skulle vara noll så måste det högra talet också vara 4.

HÄHÄ. 😄 Lite för trixigt kanske, får erkänna jag jag inte riktigt fick ihop den första gången. 😊☺️

Ah..såg inte kvadratroten. Ja den var rätt lurig!

Tyckte själv noll blev konstigt då han inte kunde både gilla och ogilla samma tal..

Här är en till dig: Petterssons har tre barn och de två äldsta är tvillingar. Barnens ålder uppgår tilsammans till 29 år. För 6 år sedan var Petterssons barns sammanlagda ålder 12 år. Hur gamla är de tre barnen nu?

EDIT: Inte alls lika klurig. Men jag tror den är klurig för en mattehjärna som vill lösa den genom funktion.

Redigerat av laxlaxlax
Annons
Postat

Tyckte själv noll blev konstigt då han inte kunde både gilla och ogilla samma tal..

Hehe, jag skulle anta att precis det är poängen med gåtan också, den paradoxala lösningen.

Här är en till dig: Petterssons har tre barn och de två äldsta är tvillingar. Barnens ålder uppgår tilsammans till 29 år. För 6 år sedan var Petterssons barns sammanlagda ålder 12 år. Hur gamla är de tre barnen nu?

hm...... får återkomma på den! =)

Postat

EDIT: Du får plus om du klarar det utan att ställa upp en funktion. 🙂

Doh! 😛 Okej, ska försöka.

Postat

Har haft två väldigt fina dagar och mycket kvalitetstid med min äldre bror. Har spelat musik, spelat laserdome me fler av bröderna, besökt min skola, samt riktigt nördat oss i mekaniska klockor 😄 och har även börjat designa ett eget armbandsur som vi skall försöka få tillverkat. Ska bli kul!

Det låter klockrent! Har du design på uret att visa? Skulle vara kul att få se. Men det kanske är hemligstämplat iofs.

Postat (redigerat)

fick samma svar, fidden.

Nästa:

Varje fält i en dominobricka innehåller mellan 0 och 6 prickar. I en vanlig dominouppsättning finns det 28 olika dominobrickor. Hur många dominobrickor finns det i en uppsättning där varje fält får ha mellan 0 och 9 prickar?

Redigerat av laxlaxlax
Postat

Kom också fram till det och började kalle-anka-räkna istället, och klarade den på andra gissningen.

det blir en tämligen enkel gissning att göra om man kopplar varför ekvationen inte stämde.

Postat (redigerat)

Det låter klockrent! Har du design på uret att visa? Skulle vara kul att få se. Men det kanske är hemligstämplat iofs.

hähä, "klock"rent. 😛

Jo, jag kan visa. Det är ett ur där istället för visare som rör sig så är det urtavlorna som rör sig och visaren är fixt. Timmar längs in, minuter i mitten och sekunder längst ut.

Man läser då av siffrorna som är innanför visarens ram, så här blir det alltså kvar över tolv. Urtavlorna är delvis skymda av en ovanliggande platta med utskuret "fönster", vad tror ni? 🙂 Kroppen i stål och armandet i mörkbrundbrunt läder.

[/img]

Redigerat av Memphis
Postat

Löste det.. ja du. Story of my life. Kan försöka dra det kort. *djupt andetag*

Jag.. i början tänkte jag väldigt mycket. Det var mycket att förstå sig på samtidigt. Jag hade blivit rätt hårt manipulerad och levt i rädsla i ett år eller mer och hela tiden utan att försöka möta känslan. Mycket handlade om .. om att försöka pussla ihop saker hon sagt. För jag trodde hon var den finaste i världen. Och när jag konfronterade henne med problem som jag tyckte var fundamentala fick hon det att vara mitt fel och jag kände skam över att jag skapat så mycket problem och ville göra allt för att fixa relationen. Ju mer närhet jag visade, desto mer avstånd tog hon. Och tvärtom, när jag gick eller det rann över så kom hon närmre. Extremt destruktivt. Men hursomhelst. I början efteråt var jag bara arg och förvirrad. Sen försökte jag återupprepa samtal där jag bara hade blivit omkullpratad av henne och ivägsvept av hennes övertygelse. Kom fram till både det ena och andra om både mig och henne. Var nog bra, var inte en kille som var van vid att förstå mig på mina egna känslor vid den tiden. Och var inte alls särskilt bekväm med att prata med andra om det heller. Så man kan säga att mitt ursprungsläge var rätt skört. Bröt isen någon gång och snackade med en vän, tack och lov för det, och pratade därefter med i stort sett alla om det, fanns ett enormt behov av att försöka förstå mig på henne och relationer. Tror de två mest grundläggande tankarna jag försökte sträcka mig till var.. att om jag ska ha någon i mitt liv måste det vara någon som är kär i mig. Och att hon inte var kär i mig. Trots att jag fortfarande djupt inuti undrar om hon ändå inte är det, men bara inte förstår det själv. Det är lite sjukt. Hon är ju inte här, liksom.

Men kortfattat. Det har hjälpt med vänner & mycket dagbok. Lägenhet och jobb löste sig på ren tur. Tack och lov för det.

Sorry för tiraden. Men kunde inte svara kortare än så.

EDIT: Just det. Det hjälpte mycket att radera allt som påminde om henne.. det var ju bara nån månad sen. Skrev om det i längsta. Tog bort alla låtar vi spelat in, alla filmer, alla mail, alla brev, foton.. det var gött som fan.

Intressant att höra vad du gått igenom lax. Man blir ofta starkare genom att ta sig igenom tuffa saker, så finns ofta något gott i det ändå.

Känner igen det där med att ta bort saker som påminner om något man inte vill kännas vid, var mycket så när jag flyttade hemifrån.

Postat (redigerat)

fett

EDIT: Ninja!

Najsnajs!

Coolt Memph! 😄

Thanks! 😄 Kan nog bli fett ja! Jag har ju tillgång till maskiner och skit på skolan så kan nog bli av, inte så überavancerat ändå, själva uret inuti skaffar man ju ett färdigt.

Redigerat av Memphis
Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.