Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Det känns ändå helt jävla irrelevant. Man ser ju inte på folk vad de har för gener. Däremot ser man på folk hur de ser ut. Precis som man ser att en labrador ser annorlunda ut än schäfer. Därmed inte sagt att man behöver använda samma terminologi om det upprör folk så dant; vi säger ju att djur parar sig men människor knullar/pökar/gökar/nuppar/osv.

Beror väl på ändå. Snackar man belägg för/emot raser så känns de rätt relevant iom att djurraser faktiskt har genetskt relevanta skillnader medan människor inte. Begreppet ras används "vetenskapligt" som den genetiska skillnaden.

Postat (redigerat)

Beror väl på ändå. Snackar man belägg för/emot raser så känns de rätt relevant iom att djurraser faktiskt har genetskt relevanta skillnader medan människor inte. Begreppet ras används "vetenskapligt" som den genetiska skillnaden.

Förtydling: Ras används vid en viss procentuell genetisk skillnad. Du och jag har ju också genetiska skillnader, men inte tillräckligt för att vi enligt biologiska mått ska vara av olika ras.

Där krockar också det vetenskapliga begreppet med vardagsbetydelsen. Man säger tillexempel hundras, fast den procentuella genetiska skillnaden inte är tillräckligt stor för det vetenskapliga begreppet. Schäfer och pudel är samma ras enligt vetenskapen. Så även alla människor på jorden.

Redigerat av laxlaxlax
Postat

Sedan är det ju så att folk konverterar från kristendom till islam t.ex.

Men inte fan ombildas ansiktets utseende bara för det.

Postat (redigerat)

Sedan är det ju så att folk konverterar från kristendom till islam t.ex.

Men inte fan ombildas ansiktets utseende bara för det.

Mmm håller med. Därför blir det idiotiskt. Väldigt få föreställningar om något är väl egentligen vattentäta. Men utan dom skulle världen bli jävligt svår att förstå sig på, tror jag. Generaliseringarna. Alltså draget till sin spets - att vi inte skulla ha några. alls

Redigerat av laxlaxlax
k9 (oregistrerad)
Postat

Eller biologiskt ursprung. Har man ett mellanöster-utseende är chansen stor att man kommer från en muslimsk tradition. Inte i betydelsen troende utan i betydelsen vilka seder och sätt att vara på man rör sig med. Precis som en svensk oftast vet vad julkalendern, påskkärringar, högerregeln, kösystem och brölopp innebär.

Ja precis. Chansen är stor, men inte större än att det ofta slår fel. Många afrikaner och asiater är ju muslimer, men har ett helt annat förhållande till Islam. Det finns ju många muslimska samhällen som lever mycket som vi kristna gör med.

Men det finns andra exempel som vi missar om vi utgår frön att islam bara hör till mellanöstern. Det är ju kanske inte helt lätt att skilja en turk från en grek. Mendans det är större chans att turken är muslim än att greken är det.

k9 (oregistrerad)
Postat

Man använder ju numera "etnicitet" där man tidigare talade om "ras".

k9 (oregistrerad)
Postat

Själv har jag heller ej aldrig gillat min röst, men tänker inte låta det hindra mig från att uttrycka saker.

Jaha! då förstår jag hur du menade.

Fast jag upplever att jag uttrycker mig i det jag skriver, snarare än i det jag sjunger. Ser mig inte som en artist alls utan snarare som en låtskrivare.

Och jag har väl inte varit rädd för att säga vad jag tycker heller?

Postat

Var det en fråga? Isåfall, hur ska nån annan än du själv kunna svara på den? 🙂

Postat

Att en del klär sig på ett visst sätt innebär ju inte att de är en ras bara för det...

Extrema muslimer, knuttar, punkare, nudister...

det handlar ju bara om kläder och attiraljer.

Apropå detta med ras. Folkgrupper som Lax skrev klingar bättre här.

k9 (oregistrerad)
Postat

Var det en fråga? Isåfall, hur ska nån annan än du själv kunna svara på den? 🙂

Haha! Den var retorisk iofs... men bra svar på en ickefråga 😆 Snudd på genial.. 🥰

Postat

Jaha! då förstår jag hur du menade.

Fast jag upplever att jag uttrycker mig i det jag skriver, snarare än i det jag sjunger. Ser mig inte som en artist alls utan snarare som en låtskrivare.

Var detta inte riktat till mig? 😕

Med att jag skrev att jag tyckte att du lät som att du var ung betydde bara att jag tyckte att du lät som om du var ung.

Jag är nog den ende i hela världen som aldrig tolkar vad folk skriver i onödan.

k9 (oregistrerad)
Postat

Förresten K9 det blir två covers från mitt håll på din låt. Pallar du vänta tills förkylningen släppt?

Självklart. Visa saker väntar man med spänning på. Som tex dina två covers eller en trasig elkabel...

k9 (oregistrerad)
Postat

Kaffedax!

Du jag har redan bryggt en kanna, så det räcker till dig med.

Eller var det försent?

k9 (oregistrerad)
Postat

Var detta inte riktat till mig? 😕

Med att jag skrev att jag tyckte att du lät som att du var ung betydde bara att jag tyckte att du lät som om du var ung.

Jag är nog den ende i hela världen som aldrig tolkar vad folk skriver i onödan.

Jaha! Trodde du visste hur gammal jag är, haha! Jag skrev ju det i tråden förut. Så jag undrade om du tyckte att jag var barnslig eller om jag inte lät så javlä gammal på rösten trots allt. 😛

Jag läste nog förmycket mellan raderna, men det var därför jag frågade för att få veta.. 😄

Postat

Självklart. Visa saker väntar man med spänning på. Som tex dina två covers eller en trasig elkabel...

Toppen. Då kan jag arbeta vidare utan motstånd med låten.

Postat

Du låter som om du är 22 år på rösten enligt mig, vilket betyder att jag tycker att du låter som om du är 22 år på rösten enligt mig.

Sedan kommer du med följdfrågor som jag själv aldrig ställt mig.

Ett mycket vanligt fenomen i denna värld.

😆

k9 (oregistrerad)
Postat

Du låter som om du är 22 år på rösten enligt mig, vilket betyder att jag tycker att du låter som om du är 22 år på rösten enligt mig.

Sedan kommer du med följdfrågor som jag själv aldrig ställt mig.

Ett mycket vanligt fenomen i denna värld.

😆

Vadå? Kommer jag ofta med följdfrågor??

Som när då?

Hoppas att jag inte förolämpat dig på något sätt. Har jag det?

Haha!

*Ironiskt inlägg*

k9 (oregistrerad)
Postat

Jaha! Trodde du visste hur gammal jag är, haha! Jag skrev ju det i tråden förut. Så jag undrade om du tyckte att jag var barnslig eller om jag inte lät så javlä gammal på rösten trots allt. 😛

Jag läste nog förmycket mellan raderna, men det var därför jag frågade för att få veta.. 😄

FAN K9! Du låter ju som ett fruntimmer när man läser det inlägget, haha!

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.