Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Världens dyraste gitarr såldes för 2.8 miljoner dollar. Och det var en fender standard stratocaster som var signerad av dessa herrar.

- Jimmy Page 

- Eric Clapton 

- Mick Jagger 

- Brian May 

- Liam Gallagher 

- Jeff Beck 

- Pete Townshend 

- Ray Davies 

- David Gilmour 

- Bryan Adams 

- Tony Iommi 

- Mark Knopfler 

- Angus Young 

- Malcolm Young 

- Keith Richards 

- Ronnie Wood 

- Paul McCartney 

- Sting 

- Noel Gallagher

Annons
Postat

Världens dyraste gitarr såldes för 2.8 miljoner dollar. Och det var en fender standard stratocaster som var signerad av dessa herrar.

- Jimmy Page 

- Eric Clapton 

- Mick Jagger 

- Brian May 

- Liam Gallagher 

- Jeff Beck 

- Pete Townshend 

- Ray Davies 

- David Gilmour 

- Bryan Adams 

- Tony Iommi 

- Mark Knopfler 

- Angus Young 

- Malcolm Young 

- Keith Richards 

- Ronnie Wood 

- Paul McCartney 

- Sting 

- Noel Gallagher

Då betalar man nog inte för instrumentet, utan för namnteckningarna... 😉

- eller så kan man kanske tolka det som att klassiska instrument är mycket mer värda än moderna. På klassiska behövs det ju inte ens någon namnteckning för att de ska få ett sanslöst högt värde... 5 miljoner EUR är ju omkring 46 miljoner svenska, medan 2,8 miljoner USD inte är mer än futtiga 18 mille... 😉

Postat

- eller så kan man kanske tolka det som att klassiska instrument är mycket mer värda än moderna. På klassiska behövs det ju inte ens någon namnteckning för att de ska få ett sanslöst högt värde... 5 miljoner EUR är ju omkring 46 miljoner svenska, medan 2,8 miljoner USD inte är mer än futtiga 18 mille... 😉

Den såldes på en auktion till förmån för tsunami offren 2004, så priset blev väl så högt tack vare det. Enligt vad jag hört så den som var den dyraste innan denna såldes ,var eric Clapton's $959,500.00 black strat

Men 5miljoner euro är hur mycket som helst. Ok man får ju en historisk gammal träbit 🙂

Mvh

Postat

Jag hade radion på i bilen när jag åkte till sthlm för snart 3 veckor sen. Där dom pratade om ljud. Nån tant hade fått takfönstersyndrom. Hon hörde precis allt i kroppen. Bromsade hon i bilen så var det jordbävning i huvet typ. Och programmet höll på i ett par timmar. Det ena gav det andra och så kom dom in på Stradivarius och hur dyra dom är.

Och så intervjuade dom en snubbe som tillverkar på precis samma sätt som Stradivarius (har jag för mig?) som skulle låta bättre än originalet. Och det visade sig efter ett blindtest med ett gäng "förstå-sig-påare" med yberöron osv. Lurade rejält och den moderna lät bättre! Finns säkert i nåt arkiv på SR. Nån mer än jag som hörde programmet?

Jag var mer inne i bilkörningen. Och slogs vid ett tillfälle att "-VA?! va fasen pratar dom om" Och höjde, missade säkert en massa!

Postat

Jo det finns ju dom som betalar mycket för gamla instrument, men är inte för att det är bättre ljud i dom eller att dom är mer exakt tillverkade än moderna instrument tvärt om dom är i regel mycket sämre än dom moderna, det handlar om samlare och historia och konst inget annat. man har ju testad ljud mellan gamla Stradivarius och moderna framtagna via datorns exakthet för under 10.000 kr i alla fallen under testerna var den nya bättre på alla punkter förutom samlarvärdet såklart. Att samla på gamla instrument är det samma som att samla på annan gammal konst en hobby och investering. Jag har själv haft en 1956 års modell av Gibson special inte fan var den ett bättre instrument en min 2004, den moderna tillverknings utvecklingen är alltid bättre än den gamla, jag har spelat på många gamla Gibson som varit 50 - 60 år gamla ingen kan jämföras med dom nya om man ska ha instrumentet som ett arbetsredskap. Tänk er själva att ta en bussresa till Spanien i en gammal SJ buss från 1954 ??? nja jag väljer nog åka med den moderna splitternya turistbussen istället, visserligen är det kanske skakigare och mer nostalgisk resa i den gamla SJ bussen men jag är övertygad om att den nya turistbussen är bekvämare. Nu vet jag att många blir galna på mig men är ju smällar jag får ta.Allt hänger ju på vad man ska ha grejerna till.

Postat

Men nu handlar det väl om tillgång till dessa Stradivarius lådder, det lär väl inte finnas så många av dessa gnissellådor.

Det brukar väl då trissa upp priset när alla vill äga/ha en sån, oavsett om den inte låter som ett mångmiljon

instrument. Det är bara en efterfrågan på ett hett eftertraktat instrument som drivit priset till absurdum.

Tillgången är ju absolut en faktor till det höga priset. Men det skulle inte vara så stor efterfrågan på en Stradivarius om det inte var en extremt bra fiol.

Om det bara varit vad som anses "världens näst bästa fiol" och det bara skulle funnits hälften så många så tror jag ändå att priset skulle vara betydligt lägre.

Jag tvivlar lite på att det där testet de gjort i musikministeriet är helt tillförlitligt. Om man vill ha ett visst resultat så kan man ju förstås få det genom att ändra vissa förhållanden så att det blir omöjligt att höra vilket instrument som spelas. För att utnyttja en Stradivarius fulla kapacitet krävs förmodligen en virtuos och därför finns det ingen anledning för en amatörmusiker, eller ens en professionell musiker som inte är framstående konsertviolinist att skaffa en sådan. Det kan ju också vara svårt att avgöra instrumentets kapacitet om akustiken är bedrövlig, om man spelar med en stråke som inte matchar fiolen eller om man inte spelar ut hela fiolens register. Det finns så klart massa andra faktorer.

Jag tror helt enkelt att de ville ha ett visst resultat i testet, och därför känns det inte helt tillförlitligt.

Postat

2,8 mill dollar för en Strata hahahahah ja då är man nog ganska galen, dom pengarna kan man förränta på ett mycket effektivare sätt, men ok killen som köpte den gillar säkert Fender.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.