Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag förstår inte riktigt vad som händer här, jag försökerfå min bass att sitta bra och det gör den medans den spelar i första tonläget. Men sen när den bytar upp så låter bass signalen starkare, (där är ingen förändring i db dock) och det som tidigare var ett tight samspel mellan bass och kick blev riktigt messy.

Jag försökte sätta på en limiter, men det hjälpte ej, även kompressor men inte det iheller.

har ni några förslag?

Sen en annan fråga, är det vanligt att man transponerar basstrumman till låtens tonart?

Tack på för hand

Annons
Postat

Stående vågor i rummet kanske? Har du samma problem om du lyssnar med hörlurar?

• Gilla 1
Postat

Hej

Prova med filter dvs att kolla i frekvensbandet och filtrera ner i de delar där du upplever att det blir starkt, kanske även kan köra lite automatisering i de partierna

kanske kan vara nåt?

Postat
har ni några förslag?

Flytta dom toner som inte funkar till en annan kanal och Eq den separat. Alla bastoner har inte samma volym utan skiftar beroende på arrangemanget och basen i sig.

Sen en annan fråga, är det vanligt att man transponerar basstrumman till låtens tonart?

Vanligt och vanligt men Ja , oftast bara elektroniska kickar dock

Postat

Jag förstår inte riktigt vad som händer här, jag försökerfå min bass att sitta bra och det gör den medans den spelar i första tonläget. Men sen när den bytar upp så låter bass signalen starkare, (där är ingen förändring i db dock) och det som tidigare var ett tight samspel mellan bass och kick blev riktigt messy.

Jag försökte sätta på en limiter, men det hjälpte ej, även kompressor men inte det iheller.

har ni några förslag?

Sök på "stående vågor".

Postat (redigerat)

TS:

Följ Hegobalds råd att kolla hur materialet beter sig i lurar innan du gör något annat. Risken är annars extremt stor att ditt rum "lurar" dig!

Redigerat av Gilbert

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.