Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Bara en tanke:

Jag försöker ibland ta små uppdrag bestående av podcasttvättar, smärre uppputsning och clarification of sound osv. Senast var det ett gäng olika klipp sammanfogade - alla filmade på olika geografiska platser utomhus med stark blåst, vattendrag osv.

Nu är jag by no means ett pro (ännu), mer en dedikerad hobbyist som vill ta upp det några snäpp. Är automatisering av olika brus/click/crackle-borttagare att föredra eller

t.o.m att rekommendera? Kan ju påverka tröskelparametern i olika omfattning under ett kortare klipp, men det är ett jävla jobb. Speciellt om man tar ett par tvättare i sekvens efter varandra.

Annons
Postat

Hallå där! Låter som ett kul projekt du håller på med🙂 Jag har själv hållit på med liknande produktioner under många år och jag skulle nog rekommendera att försöka undvika tvätt och automation så långt det går för att undvika fisseljud mm. Naturmiljöer är ju dynamiskt finlir och ett tips är att förutom eq jobba med maskeringsljud som "lurar" örat. Dessa ljud kan funka jättebra vid övergångar om du gör låååånga crossfades.

Lycka till! / Björn🙂

Postat

Hallå där! Låter som ett kul projekt du håller på med🙂 Jag har själv hållit på med liknande produktioner under många år och jag skulle nog rekommendera att försöka undvika tvätt och automation så långt det går för att undvika fisseljud mm. Naturmiljöer är ju dynamiskt finlir och ett tips är att förutom eq jobba med maskeringsljud som "lurar" örat. Dessa ljud kan funka jättebra vid övergångar om du gör låååånga crossfades.

Lycka till! / Björn🙂

Hej!

Tackar för input. Jag vet att det är vanskligt med reducerare av olika slag. Man vill ju givetvis hålla sig borta från rymd-/vattenljudet som kommer vid alltför starkt användande, och det låter onaturligt vid för stort pådrag. EQ med både highpass och lowpass lägger jag givetvis till för att få bort den värsta blåsten e.d. Vissa problemfrekvenser kan man dra ner osv. Hur tänker du kring maskeringsljud? Klippa ut brus och lägga lågt mellan respektive parti?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.