Jump to content
Annons

Den fysiska musiken är död, eller?


spaceman

Recommended Posts

Jag har ju sett att du lägger ner minimalt med tid på läsförståelse och maximalt med tid på att bitcha om oväsentligheter (typ interiör) genom dina övriga inlägg så det förvånar mig inte att du inte förstår var skillnaden ligger.

Utomordentligt! Du gör en hoppsan-jag-bet-mig-visst-i-svansen-groda inför tusentals läsare, och så vill du avleda den genom att böla om att Valle är en bitch!...

Jojo...

Lycka till med IKEA-studion!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns en del prylar/företeelser som faktiskt har nått sitt kompletta optimum, vad beträffar kvalite, design, användbarhet. Grejer som faktiskt inte går att förbättra. Det pågår ständiga försök, men det optimala exemplaret är liksom redan gjort. Exempel? Javisst: Den optimala violinen är byggd, för länge sedan. Den perfekta matskeden finns oxå därute, och har funnits där länge.

Ni hajjar; det finns liksom inget mer utvecklingsjobb att göra. Man kan försöka, och man kan göra bra grejjer, men topoftheline finns redan. Jobbet är gjort, skål. Och nej, jag säger inte detta i egenskap av gammal surstöt, det finns en hel massa prylar/branscher/nisher som verkligen behöver förädlas och förbättras (och som gör det för den delen); den energisnåla bilmotorn är väl det bästa exemplet. Och naturligtvis har inte digitalteknik nått sitt tak ännu. Materialutveckling på funktionskläder pågår oxå, goretex är bättre idag än för 10 år sen.

Närmar mig min poäng:

LP-skivan i vinyl är en sådan där perfekt produkt. Det absolut optimala formatet i kvalitet och design för avnjutning av musik hemma. Lagom stor, lagom gosig, utsökt ljud, kräver en dos ömsinthet, luktar gott, plats för bildkonst, hemtamt skrap... Helt enkelt perfekt. Skivkassar är dessutom snygga.

På samma sätt som Fenderstratan är den perfekta gitarren i sin genre; fast den egentligen är dålig. Risig sustain, risig mekanik, stämmer ur sig, tungspelad, taskiga mickar... Men ändå, det perfekta instrumentet.

CD-skivan däremot, är en tråkig passus i nutid. Nödvändig att passera, men ack så försumbar.

Ja, nu kommer pruttfrans och säger att dynamikblabla och brusoknasterblabla, 20 kilojävlahertzblabla, men nej, det är skitsamma. Vill man ha nånsorts kliniskt ljud, så kan man ju generera en ren sinuston på 800 Hz och lyssna på den. Ha så kul. Glöm inte filttofflorna bara, så att inte fottrampet mot mattan stör ljudintrycket!

Det här hade säkert med tråden att göra.

Tjong!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

På samma sätt som Fenderstratan är den perfekta gitarren i sin genre; fast den egentligen är dålig.

He he... Visst, ironi. Men icke desto mindre sant! 😄

Precis som Gibson (som Hellpigs guror) – snygga, men fan så knöliga!

Barasådäriallhast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...