Jump to content
Annons

Om temperaturens betydelse vid inspelning


debatt

Recommended Posts

Hmm.

I veckan så fick jag ett telefonsamtal som jag tog. Efter någon minut kom jag på att jag hade lagt upp Stracciatella-glass.

Så samtidigt som jag fortsatte samtalet började jag inmundiga denna verkligen iskalla glass.

Snart hört jag fniss i andra änden och frågan om jag blåst in en halv dos helium, såsom dumma människor i tv gör, för att skoja.

Mycket riktigt, min röst var pitchbendad som ett presetljud på en syntetisator.

Något måste ha hänt med stämbanden eller med de vävnader som håller dem på plats.

Har ni upplevt något liknande?

Vad kan ha hänt rent fysiologiskt?

Slutsats: Det får mig att påminna mig själv om temperaturens betydelse vid inspelning av akustiska instrument.

☺️

en mobil som stänger av sig själv//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Temperaturen påverkar hastigheten i mediet men inte lika mycket som t ex helium (då mediet bytts ut mot ett annat, åtminstone där ljudet uppstår)." Nej, det var nog därför hon sa "halv dos"... ☺️

Av länkens tabell "Effekten av temperatur" (nedan) framgår att luftens densitet och den akustiska impedansen

sjunker, medan ljudets hastighet ökar vid stigande temperaturer.

Temperature / Speed of sound / Density of air / Acoustic impedance

in °C c in m·s−1 ρ in kg·m−3 Z in N·s·m−3

__________________________________________________________________

+35 351.96 1.1455 403.2

+30 349.08 1.1644 406.5

+25 346.18 1.1839 409.4

+20 343.26 1.2041 413.3

+15 340.31 1.2250 416.9

+10 337.33 1.2466 420.5

+5 334.33 1.2690 424.3

±0 331.30 1.2920 428.0

-5 328.24 1.3163 432.1

-10 325.16 1.3413 436.1

-15 322.04 1.3673 440.3

-20 318.89 1.3943 444.6

-25 315.72 1.4224 449.1

Detta förutsätter allt annat givet/lika. Nu hade säkerligen kylan

i sig dessutom en sammandragande effekt på blodkärl och vävnader.

Inte minst då jag precis när det ringde avslutat en tugga varm pizzaslice.

Så det gick från varmt till isande kallt i vävnaderna.

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hade säkerligen kylan i sig dessutom en sammandragande effekt på blodkärl och vävnader.

Inte minst då jag precis när det ringde avslutat en tugga varm pizzaslice.

Så det gick från varmt till isande kallt i vävnaderna.

En troligare förklaring än temperaturförändring i mediet.

Link to comment
Dela på andra sajter

... det är ju liksom trots allt ingen större skillnad i "speed of sound" vid olika temperaturer enligt tabellen ovan.

Om man spänner en gitarrsträng ett varv så låter den ju mer annorlunda än om man går från att spela i 25+ inne till 10- ute.

Jag är övertygad om att sammandragningar i muskler etc har större betydelse i detta case.

Link to comment
Dela på andra sajter

... det är ju liksom trots allt ingen större skillnad i "speed of sound" vid olika temperaturer enligt tabellen ovan.

Om man spänner en gitarrsträng ett varv så låter den ju mer annorlunda än om man går från att spela i 25+ inne till 10- ute.

Jag är övertygad om att sammandragningar i muskler etc har större betydelse i detta case.

Det var väl det han sade också...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Debatt går på linjen att ljudpitchen uppkommer av en sammandragning av vävnad inkl stämbandens

fästen snarare än att ljudet ändrar karaktär bara för att det går genom den kylda strupen.

&

Gilbert tror mer på att då luftstrupen nu håller en lägre temperatur än

tidigare efter intagandet av den iskalla glassen, så låter det ljusare

när rösten därefter färdas genom denna strupe.

Debatt hänvisar bl.a. till den av Gilbert i länken presenterade tabellen. Vidhåller att det är rimligare att ljudet

påverkats av ändrade förhållanden i strupens vävnader mer än att luften i densamma är kallare.

Claes har inte fattat.

Inte hans brorsa heller.

😛😛😛😛😛😛😛

kabel//:debatt

🤪

https://www.studio.se/index.php/topic/84815-om-temperaturens-betydelse-vid-inspelning/page__view__findpost__p__1209666

Läs en gång till är du snäll!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Debatt: Tror nog att du läser är istället för än i mitt inlägg?

Förmodligen. Undrar just varför...

En intressant följdfråga blir hur det kan påverka stämbandsapparaten och rösten såpass mycket

med tanke på att det ligger i en annan strupe än matstrupen.

Gonatt!

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

En intressant följdfråga blir hur det kan påverka stämbandsapparaten och rösten såpass mycket

med tanke på att det ligger i en annan strupe än matstrupen.

Visst kan det det. Matstrupen och luftstrupen ligger som bekant väldigt nära varandra. Det är ju inte heller bra att dricka kallt medan man sjunger, eftersom det också kyler ner stämbanden och gör dem stelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

🤪

https://www.studio.se/index.php/topic/84815-om-temperaturens-betydelse-vid-inspelning/page__view__findpost__p__1209666

Läs en gång till är du snäll!

Haha, och HÄR läste jag rätt, tredje gången 🙂 Svåra ord här må jag säga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Haha, och HÄR läste jag rätt, tredje gången 🙂 Svåra ord här må jag säga!

Nja inte särskilt, men det stod "En troligare förklaring än temperaturförändring i mediet."

Jag hade skrivit "Ja, det stämmer, det är en troligare förklaring än en temperaturförändring i mediet."

I det korthuggna formatet utan uppenbart medhåll är det lätt hänt att man läser "är" istället för "än", om man läser alltför snabbt.

Inte minst då Gilbert annars inte sällan säger emot mig.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om ni kom fram till någon vettig förklaring, men borde det inte helt enkelt bero på att stämbanden blev nedkylda och därav stelare och hårdare och DÄRAV gav en högre ton? Samt att musklerna drar ihop sig mer av kylan?

Dock så tror jag inte att du hade märkt av det om du hade sjungit eftersom du då eftersträvar en viss ton och anpassar muskler och stämband efter de förhållanden som råder, när man pratar är det nog mycket enklare att vandra iväg från sitt naturliga tonläge utan att tänka på det.

Spånar lite bara... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om ni kom fram till någon vettig förklaring, men borde det inte helt enkelt bero på att stämbanden blev nedkylda och därav stelare och hårdare och DÄRAV gav en högre ton? Samt att musklerna drar ihop sig mer av kylan?

Jo, det var väl ungefär det vi kom fram till (till slut 😛 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...