Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Fick hem ett prenumerationserbjudande från studio, en shure sm-58 lce. Kopplade in den i ljudkortet via min behringer mik.förstärekare MIC200. Men ljudet blev mkt brusigt och lät inte bra alls. Nu undrar jag om man kanske skulle skippa mic.förstärkaren eller finns det ngt annat sätt?

Har någon samma problem?

mvh*

N

Annons
Postat

Jag skulle nog säga att det beror på micpreampen. Rör saker brusar ofta mycket om det inte är någon dyr sak.

Postat

Tack för svaren!

Saken är den att jag har kört med en Röde NT3a i flera år utan nämnvärda problem. Det kanske är så att man inte skall använda mickförstärkare till en dynamisk mikrofon!? Det blir mer brus ju mer gain jag drar på...

Märkligt det här..

Postat (redigerat)

Tack för svaren!

Saken är den att jag har kört med en Röde NT3a i flera år utan nämnvärda problem. Det kanske är så att man inte skall använda mickförstärkare till en dynamisk mikrofon!? Det blir mer brus ju mer gain jag drar på...

Märkligt det här..

Oavsett mikrofon så måste du ha en mikrofonförstärkare före AD-omvandlaren annars blir signalen väldigt låg och om du gainar efter inspelning så åker brusgolvet med upp.

Än viktigare med förstärkeriet är det om mikrofonen i fråga är mindre känslig (lägre output) som t ex dynamiska och bandmikrofoner.

Redigerat av Gilbert
Postat

Det är det varma ljudet från rör alltså. Det där som alla vill ha. ;-)

Skämt åt sido. Det behövs mer förstärkning än vad din mickstärkare kan ge utan att brusa. Funkar med konding för då räcker förstärkningen.

/ g

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.