Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Jag håller på att bygga ny studio och funderar på Blue Sky ProDesk 2.1 vad det gäller lyssningen. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa monitorer?

Tackar på förhand! / Björn

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej jag är lite osäker på om det var System One eller Prodesk jag har jobbat med.

Jag gillade Blue Sky för det var ett tajt ljud och även när man lyssnade svagt så hördes allt inklusive djupbas.

Det var så pass bra att jag lyssnade in mig på deras lillebror Mediadesk och jag hittade några beggade, mycket nöjd.

Nu var det ett tag sedan jag lyssnade på storebrorsystemet men jag har för mig att dom påminner om mina Mediadesk i det att det inte är en framträdande övremid.

Det jag gillar är att jag kan jobba länga utan att bli attackerad av högtalaren... 🙂

Du får nog lyssna dig fram om du gillar dom eller ej.

Själv är jag kanonnöjd med valet av Blue Sky.

Redigerat av drloop
Postat

Borde inte behöva säga det men ändå; Köp aldrig högtalare utan att ha lyssnat först, helst i det rum de skall användas i.

Jag tycker personligen inte om 2.1 system och heller inte Blue Sky ProDesk (som jag hört i två olika rum). Det är alltid svårt att integrera suben så det låter bra.

Postat (redigerat)

Hej jag är lite osäker på om det var System One eller Prodesk jag har jobbat med.

Jag gillade Blue Sky för det var ett tajt ljud och även när man lyssnade svagt så hördes allt inklusive djupbas.

Det var så pass bra att jag lyssnade in mig på deras lillebror Mediadesk och jag hittade några beggade, mycket nöjd.

Nu var det ett tag sedan jag lyssnade på storebrorsystemet men jag har för mig att dom påminner om mina Mediadesk i det att det inte är en framträdande övremid.

Det jag gillar är att jag kan jobba länga utan att bli attackerad av högtalaren... 🙂

Du får nog lyssna dig fram om du gillar dom eller ej.

Själv är jag kanonnöjd med valet av Blue Sky.

Tack snälla för feedback! Jag har lyssnat på dom som hastigast och jag upplevde ungefär som du beskriver. Såg precis en kommentar i en annan tråd där någon påpekade att delningen mellan sub / monitorer var för hög vilket gjorde att subben upplevdes "leva sitt eget liv" om jag förstod inlägget rätt. Jag fick inte riktigt den känslan. Är det något som du upplever?

Tack igen för din feedback! / Björn

Redigerat av wellness music
Postat (redigerat)

Såg precis en kommentar i en annan tråd där någon påpekade att delningen mellan sub / monitorer var för hög vilket gjorde att subben upplevdes "leva sitt eget liv" om jag förstod inlägget rätt.

Håller med om detta.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=47197

😛

Redigerat av Gilbert
Postat

Borde inte behöva säga det men ändå; Köp aldrig högtalare utan att ha lyssnat först, helst i det rum de skall användas i.

Jag tycker personligen inte om 2.1 system och heller inte Blue Sky ProDesk (som jag hört i två olika rum). Det är alltid svårt att integrera suben så det låter bra.

Tack Gilbert! Som vanligt kloka ord från dig.🙂

Jag kommer att testa monitorerna innan jag bestämmer mig eftersom jag inte påbörjat aksutikbehandlingen av kontrollrummet ännu. Egentligen har jag inte planerat för ett system med subbas men jag fick möjlighet att lyssna på detta system i går, dock i ett showroom, och spontant tyckte jag att dom kändes väldigt behagliga. Det är alltid intressant att få input från andra och speciellt efter en tids användning.

Hälsningar / Björn

drloop (oregistrerad)
Postat

Lever subben sitt eget liv så är inte inställningar och placering inte rätt gjord.

Man skall veta att Blue Sky monitorerna från början är byggda för att spela med subbas, det är inte fristående toppar och subbas.

Men men, jag kanske har en jädra tur med mina grejer som vanligt. 😉

Postat

Lever subben sitt eget liv så är inte inställningar och placering inte rätt gjord.

Man skall veta att Blue Sky monitorerna från början är byggda för att spela med subbas, det är inte fristående toppar och subbas.

Men men, jag kanske har en jädra tur med mina grejer som vanligt. 😉

Ett 2.1 system som delas så högt kommer alltid att lida av dessa bekymmer om inte rummet är väldigt litet (men då får man ju andra bekymmer så detta är inte en lösning heller).

drloop (oregistrerad)
Postat

Hur högt är högt?

Postat (redigerat)

Hur högt är högt?

120 Hz är högt men det beror på avstånd mellan element samt implementering i rummet. Ju lägre man kan dela desto bättre generellt (om man bortser från kvar på ljudtryck utan endast ser till återgivningskvalité vid "normala nivåer"). Optimalt så delar man vid ca 50-70 Hz men återigen, det beror på omständigheterna (och förutsatt stereomaterial).

Redigerat av Gilbert
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Och ProDesk delar vid?

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Och ProDesk delar vid?

120 Hz om jag minns rätt.

Nix, jag mindes fel, MediaDesk "delar" vid 110 Hz. ProDesk delar vid 80 Hz.

Redigerat av Gilbert
drloop (oregistrerad)
Postat

80hz

Mitt lilla system delar vid 110hz.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

I denna fråga delar sig mina och Gilberts åsikter 😉 (Nästan lite Oldsberg på den)

Annars brukar vi vara överrens.

Redigerat av drloop
Postat

kort input bara eftersom det mesta av köttkaraktär redan nämnts

själv hade jag inte valt dessa som första hands monitorer just för att dom inte levererar i tydlighetsregistret tillräckligt bra

men det hindrar inte att dom kan fungera mycket bra som alt (och framförallt mindre tröttande i längden) i dom fall man jobbar med arr eller komposition eller redigering där ljudkaraktären spelar mindre roll just då

Postat (redigerat)

I denna fråga delar sig mina och Gilberts åsikter 😉

ja nånstans vid 100Hz verkar det som 😉

Redigerat av Demonproducenten
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Fortfarande 80hz

Blue sky monitorer finns och har funnits i riktigt bra masteringsstudios så jag tror vi kan lämna det där med upplösningen där hän.

Smaksak precis som allt annat.

Redigerat av drloop
Postat

Fortfarande 80hz

fast vid hundra går era åsikter isär--- det var en ordvits--- delar sig blabla

trodde den skulle gå hem faktiskt 😐

drloop (oregistrerad)
Postat

fast vid hundra går era åsikter isär--- det var en ordvits--- delar sig blabla

trodde den skulle gå hem faktiskt 😐

Hundra var bättre. 😉

drloop (oregistrerad)
Postat

Nej inte alla system är 2.1 men dom jag sett och jobbat med har alla varit byggda för 2.1 eller 5.1 från början.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.