Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Köpte en frost snömachine mobile i höstas. Den levereras med windows 7 home premium 64 bit.

Jag har försökt köra PT 8.4 via min mbox pro. Problemen har varit överväldigande. Bara uppstarten tar så lång tid att jag hinner gå och ta en promenad.

När det väl kommit igång så är det fruktansvärt dålig respons i PT. Det är segt och laggigt. Och hänger sig ideligen så man blir tvungen att starta om datorn manuellt.

Jag använder identiska pluggar på min stationära dator med windows 7 och där funkar det klockrent. Jag har även följt Avids optimeringsguide till punkt och pricka.

När jag mailat Frost och bett om en förklaring så säger dom att i princip alla som har problem med sin frost dator använder Pro Tools. Pro Tools är enl dom inte speciellt kompatibelt med windows! Detta är stort sett deras respons på mina problem. Jag känner mig blåst på en "musikdator" som kostade drygt 15 papp.

Är det någon som har nån erfarenhet av att köra PT på en frost dator? Vore väldigt intressant att höra.

Annons
Postat

Det va inte alltför länge seda någon annan medlem hade samma problem med sin nyinköpta frost-dator. Att säga att det inte är kompatibelt med windows är ju skitsnack eftersom det funkar som du säger med din bärbara. Så det är ju något med Frost datorer och som de inte verkar kunna lösa eller bygga korrekt efter PT krav.

Förstår du känner dig blåst nu när det inte funkar. Har du möjlighet att lämna tillbaka den? eller har öppet köp gått ut? Jag skulle sedan ta dessa pengar och köpa en mac istället. NEJ inte för att jag tycker mac är bättre än pc osv så den diskussionen behöver inte komma upp, utan för att det är mer chans att det funkar om du kollar att du köper en kompatibel mac med rätt OSX osv då det är som avid själva säger, för mac-datorer kan man bygga programmet efter datorn eftersom alla är identiska av samma modell, på pc får man bygga datorn efter programmet då det är omöjligt för Avid att veta vilka komponenter osv som används.

MVH

Anders

Postat

Kör mpowered v8.04 på en ca 2 år gammal Frost själv. Vista 32-bit. Har ett problem att Pro Tools kan låsa sig ibland när jag byter (letar febrilt) ljud i exempelvis Xpand men har aldrig erfarat att den skulle ladda jätte segt eller att det laggar konstant som tur är.

Har problemet alltid varit så här?

Om inte, har du kört en fabriksåterställning?

Har du senaste uppdateringarna och drivrutiner? Version 8.05 finns ju nu t.ex. Tankar själv as we speak 🙂

Vet inte hur bra 64-bit Windows funkar med denna "gamla" version av Pro Tools men kolla in http://duc.avid.com/ och se om någon annan har haft samma problem och huruvida de löst dem.

Förstår att att du tycker att det är ett tråkigt problem men kontaka din återförsäljare och begär att du ska häva köpet om nu Frost inte är intresserade av att hjälpa till med att lösa problemet. Frost skriver ändå på sin sida att "Våra datorer är byggda för att fungera med de allra flesta professionella musikprogram och ljudkort på marknaden. Vi lämnar även funktionsgaranti på det." Jag hade kontaktat Frost och påpekat att de har en funktionsgaranti och vill se lite villighet att lösa problemet sen hade jag pratat med din återförsäljare och påtalat att du kommer kräva ett upphävande av köp om inte någon lösning kan ske.

Hoppas att du får ordning på din dator för även min lite äldre Frost rullar på utav satan! 🙂

Postat

hur var det nu.... hade vi inte en tråd för nåt år sen där just frost datorer å liknande framställdes som det enda vettiga alternativet om man skulle pyssla med musik på allvar?

det där med att köpa en dussindator på elgg sades ju kunna ge en massa problem å så....

framför allt får man ju support från frost - nåt som är ovärderligt OM det mot ALL förmodan skulle krångla med nåt

• Gilla 1
Postat

Pro Tools är enl dom inte speciellt kompatibelt med windows! Detta är stort sett deras respons på mina problem. Jag känner mig blåst på en "musikdator" som kostade drygt 15 papp.

Vilket snack! 😛

Hota med KO om de inte löser dina problem eller låter dig häva köpet (som du faktiskt har rätt till i detta fall förutsatt att allt är som du säger).

Postat

Kör mpowered v8.04 på en ca 2 år gammal Frost själv. Vista 32-bit. Har ett problem att Pro Tools kan låsa sig ibland när jag byter (letar febrilt) ljud i exempelvis Xpand men har aldrig erfarat att den skulle ladda jätte segt eller att det laggar konstant som tur är.

Har problemet alltid varit så här?

Om inte, har du kört en fabriksåterställning?

Har du senaste uppdateringarna och drivrutiner? Version 8.05 finns ju nu t.ex. Tankar själv as we speak 🙂

Vet inte hur bra 64-bit Windows funkar med denna "gamla" version av Pro Tools men kolla in http://duc.avid.com/ och se om någon annan har haft samma problem och huruvida de löst dem.

Förstår att att du tycker att det är ett tråkigt problem men kontaka din återförsäljare och begär att du ska häva köpet om nu Frost inte är intresserade av att hjälpa till med att lösa problemet. Frost skriver ändå på sin sida att "Våra datorer är byggda för att fungera med de allra flesta professionella musikprogram och ljudkort på marknaden. Vi lämnar även funktionsgaranti på det." Jag hade kontaktat Frost och påpekat att de har en funktionsgaranti och vill se lite villighet att lösa problemet sen hade jag pratat med din återförsäljare och påtalat att du kommer kräva ett upphävande av köp om inte någon lösning kan ske.

Hoppas att du får ordning på din dator för även min lite äldre Frost rullar på utav satan! 🙂

Jag gjorde en fabriksåterställning. Installerade sedan om PT 8.4 utan tredjeparts pluggarna och det rullar hjälpligt. Det verkar som det främst var problem med midi delen. När jag arbetade med easy drummer så hängde det sig lätt. Förstår ändå inte varför eftersom det rullar klockrent på min stationära med sämre prestanda.

Jag har inte testat 8.05 versionen än. Det skulle ju kunna vara att det är tredjeparts pluggarna som strular på frosten (alla är inte köpta). Men utan dom blir det ju meningslöst att göra musik plus att dom som sagt funkar utan minsta problem på min stationära.

Det har nog gått för lång tid för att häva köpet nu och jag använder datorn mest till layout program nu för tiden och dom funkar bra hittills. Det verkar just vara PT som den inte fixar. Ville ändå starta den här tråden för att se vilka erfarenheter som fanns.

Postat

Jag kör Windows 7 64bit proffesional med pro tools LE 8.04 och det funkar bra. vissa pluggar kan få programmet och hänga sig, men det har ju inte med pro tools att göra. (kör jag reaktor tex så hänger det sig lite då och då, både som plug-in och som stand-alone. Men när jag bara har använt pro tools egna grejer så har det aldrig hängt sig. Frågar du Avid själva så kommer även dom säga att det funkar fint med windows.

De enda som inte säger det verkar ju vara frost...

Postat (redigerat)

Generellt är jag skeptisk till 'skräddarsydda' PC's. Vem som helst kan bygga en PC av vanliga standardprylar och påstå att den skräddarsydd. I stort sett en bättre media-PC sett till prestanda med lite tystare kylsystem. När du säger att din äldre PC klarar PT bättre så tyder det bara på något är fel. Väldigt oseriöst skitsnack av Frost att påstå att PT inte är kompatibelt med PC, man kan ju vända på det och påstå att Frost inte klarar av att bygga en PC som matchar Avid's krav på hårdvara. Som jag inleder så är det inte särskilt svårt. Jag har byggt min egen 'musikburk' med vanliga standardprylar, Intel i5, 8gb minne och SSD-disk. PT rullar glatt på, även med många tunga pluggar.

Vore kul att veta lite mer om din Frost. Spec, prestanda. Performance score?

Edit : Såg nu först att det är en laptop. :rolleyes:

Avid är tydliga med att man ska ha separata hårddiskar. Om du har eSata så kan du lösa det problemet.

Redigerat av arha
Postat

Är den mer än tre år?

Nä den är köpt i Augusti 2010. Så då kanske det finns möjlighet fortfarande.

Generellt är jag skeptisk till 'skräddarsydda' PC's. Vem som helst kan bygga en PC av vanliga standardprylar och påstå att den skräddarsydd. I stort sett en bättre media-PC sett till prestanda med lite tystare kylsystem. När du säger att din äldre PC klarar PT bättre så tyder det bara på något är fel. Väldigt oseriöst skitsnack av Frost att påstå att PT inte är kompatibelt med PC, man kan ju vända på det och påstå att Frost inte klarar av att bygga en PC som matchar Avid's krav på hårdvara. Som jag inleder så är det inte särskilt svårt. Jag har byggt min egen 'musikburk' med vanliga standardprylar, Intel i5, 8gb minne och SSD-disk. PT rullar glatt på, även med många tunga pluggar. Vore kul att veta lite mer om din Frost. Spec, prestanda. Performance score? Edit : Såg nu först att det är en laptop. :rolleyes: Avid är tydliga med att man ska ha separata hårddiskar. Om du har eSata så kan du lösa det problemet.

Prestandan är ju relativt hög på den. intel core i7 720, 4 gig ram ddr3, 500 gb hårddisk 7200rpm.

Jag mailade frost just om det att Avid rekommenderar separata hårddiskar för inspelning och OS. Men Frost respons på det var att det är helt förlegat, saknar enl dom totalt relevans idag med dom nya typerna av hårddiskar. Men Avid skriver ju tydligt att dom rekommenderar separata diskar så det bör väl ligga nåt i det? Det finns eSata på den. Men det skulle ju innebära att man får lägga ut ett par tusen ytterligare på en extern disk när man redan pröjsat en massa pengar. Bärbara datorer har väl sällan flera hårddiskar el hur brukar det vara? Och brukar det vara nåt problem att använda samma hårddisk för inspelning och OS? Jag har inte upplevt några problem på min stationära.

Postat (redigerat)

Att PT kräver en separat audiodisk tyder antingen på att PT är dåligt skrivet då andra program funkar med en HD, eller att detta helt enkelt inte stämmer. Att det är en fördel med separat disk är en annan sak men det gäller samtliga DAWs.

Vad som inte är ok är att Frost sålt en dator som inte fungerar med ett av de tre anligaste musikprogrammen. Man har 3 års reklamationsrätt i Sverige (efter 1 april 2005).

Redigerat av Gilbert
Postat

På PC-sidan och Windows så finns det ju de där otrevliga s.k. "swap"-filerna, som windows, oavsätt ledigt minne eller ej, envisas med att fylla med så mycket det går. Det här skapar ju en hel del aktivitet på hårddisken.

Detta kan i alla fall vara en av anledningarna till att vilja köra musikfiler separerat från systemdisken, eller den disken där swapfilerna ligger och arbetar.

Personligen skulle jag aldrig någonsin spela in/upp musik på en systemdisk eller en disk som inte är tänkt för enbart musikinspelning.

Själv kör jag MAC och ProTools HD utan strul.

Vänligen

Mikey

Jag utökade nyligen till 8gb minne och det blev en väsentlig skillnad. ProTools klarar visserligen inte att adressera mer än 4gb men slipper nu 'slåss' med övriga processer i win 7. Har man så pass mycket minne används swapfilen marginellt eller inte alls. Men jag håller ändå med om att man ska ha separat hårddisk för inspelning. Att Frost påstår något annat är märkligt.

Möjligen kan det funka med en Caviar el. liknande som snurrar med 10000rpm.

Postat

Men jag håller ändå med om att man ska ha separat hårddisk för inspelning. Att Frost påstår något annat är märkligt.

Möjligen kan det funka med en Caviar el. liknande som snurrar med 10000rpm.

Vad har du att säga till alla de som faktiskt kör PT på en vanlig bärbar (d v s en HD)?

Postat (redigerat)

Att PT kräver en separat audiodisk tyder antingen på att PT är dåligt skrivet då andra program funkar med en HD, eller att detta helt enkelt inte stämmer. Att det är en fördel med separat disk är en annan sak men det gäller samtliga DAWs.

Vad som inte är ok är att Frost sålt en dator som inte fungerar med ett av de tre anligaste musikprogrammen. Man har 3 års reklamationsrätt i Sverige (efter 1 april 2005).

Det faktum att jag bara använder en disk till PT kan väl inte vara orsaken till allt strul? Eftersom de flesta jag känner använder en disk så skulle det vara märkligt. Det är ju uppenbarligen många parametrar som kan ställa till det men jag instämmer med dig. Att behöva sitta och felsöka en "musikdator" från Frost timme in och timme ut känns ju bara sjukt. Och sen deras respons att jag i princip får skylla mig själv för att kör PT... Som sagt ett av de största inspelningsprogrammen på marknaden. Då tycker man att dom får skriva det tydligt på deras hemsida - Ej kompatibel med Pro Tools el liknande så man slipper gå på den niten. Får se om jag går vidare med detta, jag är så innerligt trött på frost vid det här laget så jag orkar egentligen inte ha nåt mer med dom att göra.

Edit. Vill förtydliga lite. Snömachine mobile säljs/marknadsförs som en en BÄRBAR MUSIKDATOR, den kostar närmare 16 papp. Är det då meningen att man ska behöva gå och lägga ut ytterliggare x antal tusen för att det öht ska gå att spela in musik på den? Hade ju varit ytterliggare en sjuk grej.

Redigerat av jonte82
Postat

Jag kör Pro tools och inspelningar på min 7200 rpm disk. Visst programmet fungerar inte helt 100, men det verkar vara mer regel än undantag.

Tar lång tid att starta, och går inte att avbryta bouncar - that's about it.

Vilka jäkla stolpskott, de på Frost. Kläm åt dem!

Postat

Snömachine mobile säljs/marknadsförs som en en BÄRBAR MUSIKDATOR, den kostar närmare 16 papp. Är det då meningen att man ska behöva gå och lägga ut ytterliggare x antal tusen för att det öht ska gå att spela in musik på den? Hade ju varit ytterliggare en sjuk grej.

Jag kan bara hålla med övriga i tråden, kräv köpet hävt. Pengarna tillbaka. Du har köpt en "garanterat strulfri" dator, som uppenbarligen bara strular. 16000 är en jävla massa pengar. Allt ansvar på Frost.

tjing

Postat (redigerat)

Vad har du att säga till alla de som faktiskt kör PT på en vanlig bärbar (d v s en HD)?

Att de ska vara nöjda OM det verkligen fungerar helt utan avbrott under en dags arbete. Självfallet finns undantag, frågan är helt enkelt hur mycket strul man är beredd att ta.

Jag tror tvärtemot dig att Avid är tillräckligt kompetenta att både skriva programvara och instruktioner för customisering av hårdvara. Jag följer hellre deras råd istället för Frost som snarare är ointresserade att reklamera sin produkt.

Redigerat av arha

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.