enghell Postat 7 april 2011 Postat 7 april 2011 Jovisst är det så...Trent Reznor blåser ju ballarna av dom fullständigt! Trent Reznor, tillåt mej le för jag antar att du skojar? 😆
enghell Postat 7 april 2011 Postat 7 april 2011 Ett annat band som jag tycker gjorde snygga grejer var Dissection. Deras plattor står sig än i dag (kanske in produktionen dock), men musiken funkar. Det är inte heller ren black metal dock, men jag gillade att dom blandade in folkmusik-tongångar med det brutala. Idag vet jag inte om det finns några som går i deras fotspår alls? Ett dissection 2011 har jag diggat iaf. Dissection var ett riktigt bra band, även deras ofta bespottade "Reinkaos" tycker jag själv var en höjdare, även om den skiljde sej markant åt både "The Somberlain" och "Storm Of The Light's Bane". Det enda band som jag på rak arm kan säga går lite i deras fotspår är nog faktist Watain.
enghell Postat 7 april 2011 Postat 7 april 2011 De black metal-banden som jag har fastnat för upplevet jag har hittat sitt eget uttryck i genren. Har lyssnar mycket på Wolves in the throne room, Alcest, Altar of Plagues, Xasthur, Leviathan, Ulver m.fl. Knappast renodlat black metal något av dessa. Jag kan bli jäkligt trött på alla dussinband som egentligen bara blir en sämre kopia av något annat. Skall man lira ortodox black metal så får man göra det jävligt bra, se typ Teitanblood. 🙂 Nu lirar ju dock inte Teitanblood orthodox black metal utan mer blackened death alt. black/death metal (beroende på hur man vill säga/skriva det). Dock ett mycket bra band. 1
aROCKER Postat 7 april 2011 Postat 7 april 2011 Trent Reznor, tillåt mej le för jag antar att du skojar? 😆 Skiljer mil i produktionen...avsevärt mycket mer tryck, bara för att det vrålas om satan så är det inte tungt för det mannen!
Freddy Postat 7 april 2011 Postat 7 april 2011 Skiljer mil i produktionen...avsevärt mycket mer tryck, bara för att det vrålas om satan så är det inte tungt för det mannen! Du är verkligen inte den skarpaste kniven i lådan. 2
Freddy Postat 7 april 2011 Postat 7 april 2011 Dissection var ett riktigt bra band, även deras ofta bespottade "Reinkaos" tycker jag själv var en höjdare, även om den skiljde sej markant åt både "The Somberlain" och "Storm Of The Light's Bane". Det enda band som jag på rak arm kan säga går lite i deras fotspår är nog faktist Watain. Gillar också Reinkaos. Men som du säger så är det ett helt annat band. Watain gillar jag inte riktigt, lite för omelodiskt för min smak. Tycker dissection hade en helt annan nivå musikaliskt på sina grejer. Watain känns mer primalt 🙂
Die Hard (oregistrerad) Postat 7 april 2011 Postat 7 april 2011 Men vad krävs egentlige av erat tycke för att "sticka ut" i dagens samhälle.. Säg att du lirar black metal. Det är tillräckligt för att sticka ut. Nä allvarligt jag skämtar inte. När nån frågar vad du lirar så säger du rakt ut black metal och om någon frågar vad det är så är det bara säga som det är...ja brutalt med texter om Satan, demoner och ondska och sånt vet du. Corpsmålning, läder och blod. Riktigt blod? Ja självklart. Vissa kommer att tycka du är knäpp och garva åt dig som en tönt. Vissa kommer att tycka det är osmakligt och förfärligt och vissa kommer att bli rädda för dig. Säg att det är på fullt allvar om någon ifrågasätter det hela som tönteri. Lovar att de inte kommer att skratta dig föraktfullt i ansiktet i alla fall. I övrigt, det är bara att se dig omkring, läs och lär. Det finns många saker som är tabu och annat som är sub som inte är speciellt accepterat i samhället. Faktum är att det inte krävs så mycket för att sticka ut. Saker och ting som är det mest intressanta och allra oftast det mest genuina, det finner man inte i det accepterade. Konstlade ideal och hyllade företeelser, det är sånt man hittar i mainstream och bygger alltid på flockmentalitet och en okritiskt och icke-tänkande massa. Ös på!
enghell Postat 7 april 2011 Postat 7 april 2011 Skiljer mil i produktionen...avsevärt mycket mer tryck, bara för att det vrålas om satan så är det inte tungt för det mannen! Du har jävligt bra koll på vad black metal är och även dess produktion, eller hur? 😆 Bara för att popmusikproduktioner såsom t.ex. NIN och Marilyn Manson som Trent Reznor kan förknippas med är mer "slick" är det inte tungt för det, killen.
Die Hard (oregistrerad) Postat 7 april 2011 Postat 7 april 2011 Gillar man mycket melodier så är ju Dimmu Borgir riktigt bra. Den som säger att BM inte är tungt har aldrig lyssnat på en endaste BM-platta. För mig som var tonåring under 80-talet så var ju band som Venom riktigt tunga jämfört med allt annat på den tiden. Fick höra att det skulle låta som en motorsåg och fick en klasskompis att lira in första plattan Wellcome to Hell på kassett. Lät som någon stod och slog på hörlurarna när jag lyssnade i min Walkman. Man ville bara ha hårdare och tyngre av allt och det här kändes då som det ultimata. Mercyful Fate var ju BM det med men raka motsatsen med melodiös metal och falsettsång. Älskade båda två banden och de senare, deras två första plattor åker fram ibland än. Ruskigt bra. Lyssnar inte på några nya band idag i den genren men det jag gillar är energin i musiken. Inget som helst tillstymmelse av kommersiellt i musiken. Genuint rakt igenom. En frisk fläkt mot all usel genomkommersialiserad kastrerad radiohitsmusik. Dingbat och Arocker vet här inte ett dugg vad de snackar om när det gäller BM. Punkt.
enghell Postat 7 april 2011 Postat 7 april 2011 Gillar också Reinkaos. Men som du säger så är det ett helt annat band. Watain gillar jag inte riktigt, lite för omelodiskt för min smak. Tycker dissection hade en helt annan nivå musikaliskt på sina grejer. Watain känns mer primalt 🙂 Jepp, Reinkaos är farligt nära att rent musikaliskt låta för "In Flames'kt" (kan inte komma på nåt bättre ord/uttryck, men för mycket åt det hållet rent musikaliskt och soundmässigt då jag avskyr den typen av kommersiell skit) men själva innehållet, rent textmässigt är nattsvart, ockult och jävligt ondskefullt. Watain har på ett sätt blivit aningen för snällt och lite för melodiöst tycker jag utan det var mycket den primala ondskan som de levererade på "Go Fuck Your Jewish God" (där kan vi snacka "NO production"), "Rabid Death's Curse" och "Casus Luciferi" som jag personligen gillade bäst, nu är de nästan som sagt för melodiska och låter ganska lika Dissection, om än något råare kanske.
Astaroth218 Postat 7 april 2011 Trådstartare Postat 7 april 2011 Okej, inte för att vara den som dömmer (stavning) andra, men denna tråden är inte för att kasta skit på andra medlemmar här på forumet.. Det som jag startade tråden för var mest att veta VILKA band som skiljer sig från mängden och hur dom har lyckats. (inte för att det stod i trådstarten, men det var vad jag egentligen ville veta) Jag är själv ett stort fan av både Dissection (RIP Jon Nödtveidt) och Watain! älskar verkligen deras låtar, kan inte peka ut en enda låt som jag inte tycker om.. DE SOM INTE LYSSNAR ELLER GILLAR BLACK METAL SKA INTE ENS YTTRA SIG I DENNA TRÅDEN DÅ DET INTE ANGÅR DOM!!
enghell Postat 7 april 2011 Postat 7 april 2011 Okej, inte för att vara den som dömmer (stavning) andra, men denna tråden är inte för att kasta skit på andra medlemmar här på forumet.. Det som jag startade tråden för var mest att veta VILKA band som skiljer sig från mängden och hur dom har lyckats. (inte för att det stod i trådstarten, men det var vad jag egentligen ville veta) Jag är själv ett stort fan av både Dissection (RIP Jon Nödtveidt) och Watain! älskar verkligen deras låtar, kan inte peka ut en enda låt som jag inte tycker om.. DE SOM INTE LYSSNAR ELLER GILLAR BLACK METAL SKA INTE ENS YTTRA SIG I DENNA TRÅDEN DÅ DET INTE ANGÅR DOM!! Det är riktigt svårt att säga hur de har gjort för att lyckas och det beror väl även på hur du menar med att ha lyckats. Om det är att de har lyckats rent ekonomiskt och har en fan-base som sträcker sej utanför ramarna på black metal-fansen så är väl i så fall Cradle of Filth och Dimmu Borgir de två band det har gått bäst för på det viset, samtidigt är de väl båda de mest bespottade och hatade banden inom hela genren på grund av just nämnda orsaker (även om varken CoF elle DB kan räknas som black metal idag). Vi har ju ett band som Deathspell Omega som gått från att vara en tråkig Darkthrone-klon till att mer eller mindre gå i spetsen för orthodox black metal och har utvecklat sin musik med diverse progressiva inslag (inte tala om de djupa filosofiska och anti/religiösa texterna också) och är ganska unika på sitt sätt, så man kan nog säga att de har lyckats också. 😉
Astaroth218 Postat 7 april 2011 Trådstartare Postat 7 april 2011 okej.. det är rätt mycket jag undrar! Men först och främst: Hur lyckas man att nå ut med sådan musik i sverige/världen idag om man som alla band startar som "okänd"?
enghell Postat 7 april 2011 Postat 7 april 2011 Bara att köra på med det som känns som ditt/ert eget. Finns många många band inom underground black metal-världen och de allra flesta bra banden finns just där och det är inte illa att vara bland de banden. Är du/ni bara bra nog så når det ut till folk efterhand, det är väl lite frågan om hur långt man vill nå, på vilket sätt man vill bli sedd och vad man vill göra för att nå ut. Nu tror jag inte det är just för att bli "känd", för då är det fel genre, men just att försöka lite för mycket ses ju oftast inte som något bra inom just den här genren. Så det är lite en avvägning. 😉
Lejnoss Postat 7 april 2011 Postat 7 april 2011 Just Black Metal har ju en tendens att locka lyssnare att leta efter obskyra små band, så låter det bara genuint kommer säkert folk nappa. 1
aROCKER Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 Du är verkligen inte den skarpaste kniven i lådan. :lol:Tunga grabbar!
Demonproducenten Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 (redigerat) band som Venom hehehe Venom – Black Metal jävlar haha nuff said Redigerat 8 april 2011 av Demonproducenten
JJRockford Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 Jag tror du kan tillämpa ungefär samma principer som för att lyckas i vilken musikstil som helst. Spela det du själv känner för, det är nog det allra viktigaste. Att tidigt börja anpassa sin musik till vad man tror att andra gillar har nog sällan lett till någonting bra. Skulle tro att de flesta band i sådana här genres (och andra med) är väldigt dedikerade till det dom gör, och jobbar hårt och mycket. Spela in, promota, spela ute o s v. Lägg all tid du har på musiken helt enkelt, men fundera igenom varför du gör saker och vad det leder till, eller kan leda. Man ska aldrig säga aldrig, men att som black metal-kille ringa och försöka tjata sig till en spelning på nästa PRO-träff är nog ganska bortkastad tid. Ja, du förstår nog 🙂 Om du vill veta vad som gjort vissa band stora, börja med att fråga på deras hemforum. Fråga folk varför dom gillar banden, och vad det är dom gillar med dom. Och var beredd på att alla inte vill svara på det... Sen finns det ju inget självklart i varför vissa band blir större än andra. Ta Hammerfall t ex (kul jämförelse just här 🙂), deras genombrott berodde ju väldigt mycket på "helt" slumpartade händelser som råkade sammanfalla. Att vara först kan ofta vara mycket viktigare än att vara bäst.
enghell Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 Just Black Metal har ju en tendens att locka lyssnare att leta efter obskyra små band, så låter det bara genuint kommer säkert folk nappa. Exakt.
enghell Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 :lol:Tunga grabbar! Du har verkligen mycket att tillföra den här tråden...
aROCKER Postat 9 april 2011 Postat 9 april 2011 hehehe Venom – Black Metal jävlar haha nuff said Är det nån skillnad tror du!? Lite mera fängelsestraff och bättre produktion, fast sämre självdistans gör ju knappast dagens pajasar seriösare än Venom!😆
enghell Postat 9 april 2011 Postat 9 april 2011 Är det nån skillnad tror du!? Lite mera fängelsestraff och bättre produktion, fast sämre självdistans gör ju knappast dagens pajasar seriösare än Venom!😆 Ännu en gång bevisar du hur mycket du vet och förstår om den här genren, det vill säga inget.
Demonproducenten Postat 11 april 2011 Postat 11 april 2011 Ännu en gång bevisar du hur mycket du vet och förstår om den här genren, det vill säga inget. motivera gärna - om du nu ska påstå nåt
enghell Postat 11 april 2011 Postat 11 april 2011 motivera gärna - om du nu ska påstå nåt Du vill att jag ska motivera mitt svar till aROCKER, för dej? Om du läser igenom den killens briljanta inlägg i den här tråden, så förstår du nog.
LIIKET Postat 11 april 2011 Postat 11 april 2011 Det roliga med black metal är att det predikas individualism och skit hit och dit, men så fort någon tar ut svängarna och skaffar sig en hyffsad produktion, lägger till ett instrument eller skriver något som inte låter som alla andra så är det inte true. Då kan man brinna.
Demonproducenten Postat 11 april 2011 Postat 11 april 2011 Du vill att jag ska motivera mitt svar till aROCKER, för dej? Om du läser igenom den killens briljanta inlägg i den här tråden, så förstår du nog. det handlar inte om att "förstå" jag vill veta vad du bygger din ståndpunkt på - för du bygger den väl på nåt? vad är det som bevisar att han inget vet å hur är det egentligen? kör på
enghell Postat 11 april 2011 Postat 11 april 2011 Det roliga med black metal är att det predikas individualism och skit hit och dit, men så fort någon tar ut svängarna och skaffar sig en hyffsad produktion, lägger till ett instrument eller skriver något som inte låter som alla andra så är det inte true. Då kan man brinna. Nja, det stämmer bara delvis och tycker att det mest bara är bland wannabes som själva titulerar sej (med nåt av de dummaste uttrycken nånsin, d.v.s.) tr00 som det klagas så förbannat. Nu tycker jag själv att alldeles för clean och snygg produktion kanske inte hör hemma i black metal, utan det "ska" vara lite skitigt och rått för det är ju inte pop vi snackar om, utan musik som förmedlar en speciell känsla och oftast djupa och mörka budskap och då passar inte några rosa moln direkt. Nu behöver det inte låta Torgeist á la 1994, d.v.s. ganska jävligt, utan personligen gillar jag t.ex. Tore Stjernas grejor (Corpus Christii, Merrimack, Malign, Funeral Mist, Heresi, Ondskapt, Orcivus, Watain m.fl. kända band) det är tydliga och bra produktioner, med samtidigt en lagom råhet i soundet.
0sk4rb Postat 11 april 2011 Postat 11 april 2011 För att lyckas med den sortens band antar jag att man ska vara beredd att lägga en jävla massa tid, vara helt orädd för att få "konstig-stämpel" av andra folk och vara lite smått galen. Sen ska du ju kunna göra bra låtar också och ha en trummis som faktiskt KAN spela blast beats 210+ bpm osv...
enghell Postat 11 april 2011 Postat 11 april 2011 det handlar inte om att "förstå" jag vill veta vad du bygger din ståndpunkt på - för du bygger den väl på nåt? vad är det som bevisar att han inget vet å hur är det egentligen? kör på Klart att jag bygger den på något. Ännu en gång, läs inläggen som aROCKER gjort i den här tråden men jag tänker inte c/p inläggen åt dej din late fan. 😉 Inläggen visar ganska klart på en oförståelse för vad black metal är.
JJRockford Postat 11 april 2011 Postat 11 april 2011 Hur definierar man black metal? Det måste nog vara första steget i att förstå oförståelse för genren.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.