Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller troget fast vid XP och har än så länge vägrat gå över till något annat operativsystem eftersom det har fungerat bra för mig. Ändå kan jag inte låta bli att fundera över om jag går misste om något. Skulle min dator bli mer optimerad för studiobruk kanske om jag uppgraderade till Vista eller Windows 7. Skulle det sänka latencyn eller kanske höja den. Skulle jag få problem med alla mina pluggar och skulle jag fortfarande kunna starta mina projekt i Cubase.

Vilka är era erfarenheter?

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Windows 7 är bra mycket mer stabilt än XP.

Flytten från XP till W7 gick galant för mig, alla program jag kör funkade direkt i W7.

Kör W7 64 bitars.

Vista är inget jag skulle köra istället för XP eller W7, ett ondskefullt OS det där Vista.

Om latencyn blev högre? Nej inte för mig eftersom jag bytte dator samtidigt, den blev lägre. 🙂

Om du kör 32 bitars Cubase så blir det få problem med flytten. 64 bitars Cubase kan bli lite värre.

Postat (redigerat)

Jag hoppade direkt från XP till OS X 😛

XP var mycket tacksamt att optimera för musik, men vill man samtidigt ha datorn till annat kan man ju inte gå "hela vägen".

Vad gäller Vista och Win 7 kan jag tyvärr inte komma med egna erfarenheter. Jag har bara läst/sett att Vista inte är någon höjdar-OS för att köra musik och att Win 7 skall vara bättre.

Om XP har fungerat bra för dig, så har jag svårt att tro att enbart ett byte av operativsystemet skulle göra saker bättre i form av lägre latency etc.

Det mesta beror nog i slutändan på hårdvaran.

Edit: stavning

Redigerat av BluesBoy
Postat

Tack för svar! Läser på lite och ni har ju rätt om att Vista verkar gå fetbort. Steget för mig skulle alltså vara Win 7 (x64) med Cubase (32bit)? Verkar dock inte finnas någon riktig anledning ännu?

Postat (redigerat)

Dags att tända brasan. 😊

Att ljudkretsarna i en Mac har så låg latency beror inte på hårdvaran, det är samma kretsar som sitter i många PC-moderkort. ☺️

Det är operativsystemets betydelse. CoreAudio i OS X är mycket effektivare än Windows.

Det är därför samma Realtek-ljudkrets kan ha 2 ms latency i OS X (med tyngre projekt fick jag gå upp till 3 ms) och 35-50 ms latency i WinXP.

Trots ASIO4All gick det inte att komma ner till 10 ms utan problem.

Det är alltså inte de s.k. "interna ljudkretsarnas" fel att de har så hög latency i Windows. Det finns en värld bortom meck med ljudkort med äkta ASIO-drivrutiner och latencystrul. 🙂

PS. Jag höjer varningens finger för Vista, det är inget alternativ. Ska du hålla dig fast vid Windows är det Windows 7 som gäller.

Redigerat av Linus
  • Gilla 1
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag tror jag tillbringat gott och väl 2 dagar i snitt på mina tre senaste PC för att få dom att funka bra med audio.

Jag kommer att gå tillbaka till Mac igen, nästa bärbara blir en Macbook Pro.

Postat

Jag kommer att gå tillbaka till Mac igen, nästa bärbara blir en Macbook Pro.

Jaha, det finns de som gått åt andra hållet också? 😛

• Gilla 1
Postat

Dags att tända brasan. 😊

Att ljudkretsarna i en Mac har så låg latency beror inte på hårdvaran, det är samma kretsar som sitter i många PC-moderkort. ☺️

Det är operativsystemets betydelse. CoreAudio i OS X är mycket effektivare än Windows.

Det är därför samma Realtek-ljudkrets kan ha 2 ms latency i OS X (med tyngre projekt fick jag gå upp till 3 ms) och 35-50 ms latency i WinXP.

Trots ASIO4All gick det inte att komma ner till 10 ms utan problem.

Det är alltså inte de s.k. "interna ljudkretsarnas" fel att de har så hög latency i Windows. Det finns en värld bortom meck med ljudkort med äkta ASIO-drivrutiner och latencystrul. 🙂

PS. Jag höjer varningens finger för Vista, det är inget alternativ. Ska du hålla dig fast vid Windows är det Windows 7 som gäller.

Second that. Undvik Vista, win 7 däremot är mycket stabilt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.