Jump to content
Annons

Heltäckningsmatta vid truminspelning...


Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Matta: Visst, om inte annat p g a praktiska skäl.

Heltäckningsmatta: NEJ!

hmm.. hade det på känn faktiskt. om man inte vill riva ut den då? lägga ett par MDF-skivor under trumsetet vid inspelning?

edit: Såhär ser rummet ut idag:

7.jpg

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

edit: Såhär ser rummet ut idag:

7.jpg

Aj då ...

Får jag gissa att rummet är dött i diskanten och ev. övre mellanregister, men okontrollerat och skramligt i basen 😄:

https://www.studio.se/index.php/topic/79908-enkel-aukustik/page__view__findpost__p__1139856

https://www.studio.se/index.php/topic/83654-trummor-i-litet-rum/

https://www.studio.se/index.php/topic/83698-en-studio-blir-till/page__view__findpost__p__1194204

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Aj då ...

Får jag gissa att rummet är dött i diskanten och ev. övre mellanregister, men okontrollerat och skramligt i basen 😄:

https://www.studio.se/index.php/topic/79908-enkel-aukustik/page__view__findpost__p__1139856

nädå, rummet låter faktiskt bra, men jag saknar lite av slamret. jag visste väl egentligen svaret innan 😛

jag borde ha ställt frågan såhär; funkar det okej med att lägga in mdf-skivor under trumsetet eller är det mest

onödigt/opraktiskt/ställer det till det med massa andra problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att svara på utan att veta hur det låter och/eller vad du vill åstadkomma men generellt så undviker man tunna porösa absorbenter (då dessa absorberar ett begränsat område). Om jag var i din sits så skulle jag flytta ihop flera lager av det ni redan har och samla det på de ytor som annars ger tidiga reflexer tillbaka till mickarna.

Att du "saknar lite av slamret" kan bero på att ni nu absorberar bort för mycket av ett begränsat område (det övre) vilket innebär en ojämn decay-tid, troligtvis för kort i diskant/övre mellanregister men för lång i basen.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

hey jag bara såg bilden å fick en idé helt sådär spontant, vet inte exakt vilket trumljud ni är ute efter men jag ser att ni åtminstone har en vägg som är hård och obehandlad: utnyttja detta! Flytta in trumsetet längre in till mitten av rummet. Sätt två mickar vid den hårda väggen i A/B stereo riktat in mot väggen och använd dessa "rumsmickar" för att få lite slammer, komprimera valfritt mycket (läs sketamycket) Så skulle nog jag gjort i detta rummet, rent spontant sådär. Har ni rundupptagande mickar desto bättre.

...Och om det går så skulle jag ha matta endast under trumsetet, inte hela golvet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Använt det där en hel del med hårt trä under trummor för att öka slammret i mellanregistret.

Likaså tvärs om med matta om det blivit för vasst och spretigt.

Tror dock att MDF är för mjukt.

Pröva marinplyfa eller rent av trädgårdsplattor. Fast då kan det ju vara lättare att riva mattan ner till betongen.

Du verkar ju ha tillgång till stor yta i inspelningsrummet.

Nyttja den!

Ser dock med förfäran på den heltäckta väggen med skum...

...men du säger ju att det låter bra.

Hade det som dröm i mina tidiga år. Att få chansen att spela in i ett marmorrum stort nog för att ta ett trumset.

Hade inte gamla Polarstudion ett sånt rum!?

Vänligen.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Använt det där en hel del med hårt trä under trummor för att öka slammret i mellanregistret.

Likaså tvärs om med matta om det blivit för vasst och spretigt.

Tror dock att MDF är för mjukt.

Pröva marinplyfa eller rent av trädgårdsplattor. Fast då kan det ju vara lättare att riva mattan ner till betongen.

Du verkar ju ha tillgång till stor yta i inspelningsrummet.

Nyttja den!

Ser dock med förfäran på den heltäckta väggen med skum...

...men du säger ju att det låter bra.

Hade det som dröm i mina tidiga år. Att få chansen att spela in i ett marmorrum stort nog för att ta ett trumset.

Hade inte gamla Polarstudion ett sånt rum!?

Vänligen.

/Cruncharn'

Riva ner till golvet är det inte tal om då det är ett flytande rum 🙂

trädgårdsplattor säger du.. såna i betong 😛 njae.. lite overkill kanske, haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riva ner till golvet är det inte tal om då det är ett flytande rum 🙂

trädgårdsplattor säger du.. såna i betong 😛 njae.. lite overkill kanske, haha.

Är det flytande golv?

Varför i hela fridens dar la ni på en heltäckande matta för då?

Om ni ändå byggde golvet menar jag!?

Precis, sånna betongplattor! Overkill?

Hur menar du då?

Kostnadsmässigt?

Det svarar bra mot trummorna annars och om golvet klarar vikten så lär det bli en hel dröm att lira på kitet. Trumsetet kommer svara direkt i responsen för trumslagaren.

Hoppas ni kommer på nåt!

Piiiz!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det flytande golv?

Varför i hela fridens dar la ni på en heltäckande matta för då?

Om ni ändå byggde golvet menar jag!?

Precis, sånna betongplattor! Overkill?

Hur menar du då?

Kostnadsmässigt?

Det svarar bra mot trummorna annars och om golvet klarar vikten så lär det bli en hel dröm att lira på kitet. Trumsetet kommer svara direkt i responsen för trumslagaren.

Hoppas ni kommer på nåt!

Piiiz!

njae, jag menar mer viktmässigt 😄 om man ska kånka fram dom varje gång det är dags för truminspelning.

nu var det ju inte vi som byggde stället, utan har tagit över lokalerna, men jag antar att det sitter där

för att det var det soundet dom ville åt, dom verkade helt klart veta vad dom snackade om, har liksom

byggt upp alltihop från scratch i en tom källare. Ljudet är svinbra i alla rummen, men som sagt, jag skulle

vilja addera lite mer slammer för att göra feta jättecrashar rättvisa just härinne, dock utan att börja

bygga om/riva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger experterna på forat om detta?

hur låter det som det står nu?

du säger att rummet låter bra?

jag skulle säga att mattan är mindre ett problem än dom där skumväggarna om man vill ha slammer

sen är det skillnad på slammer å användbart slammer

Link to comment
Dela på andra sajter

hur låter det som det står nu?

du säger att rummet låter bra?

jag skulle säga att mattan är mindre ett problem än dom där skumväggarna om man vill ha slammer

sen är det skillnad på slammer å användbart slammer

ja, det blir nog enklast att prova sig fram helt enkelt.. jag tror att jag har lite, för det här

rummet, orealistiska idéer om trumljud. Det är kanske bättre att satsa på snygga reverb och riktigt

bra kompressorer än att börja jiddra med väggarna.

Eller vad säger ni? kan man få till detta i ett förhållandevis litet rum:

http://www.youtube.com/watch?v=uXU2pJ7L0BA

Link to comment
Dela på andra sajter

ska kolla om jag inte kan lägga ut lite ljudfiler sen.

gör gärna det

kan va intressant att höra hur det kan låta ur det rummet

jag tror det går att få det riktigt bra med ett bra set, bra mickar å bra mickning

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...