Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Någon som har tips på vilken midi-klaviatur jag ska välja.

Använder idag min Yamaha keyboard, men eftersom den saknar rattar och skjutreglage som är midi kompatibla, så är det lite omständigt

om man vill vrida på lite "filter rattar" i mjukvarusyntarna. Har tröttnat på att använda musen med den totala okänsla som det innebär.

Har kollat lite på M-audio´s modeller pro och advanced. Vad är det för skillnad på dessa?

Och går det egentligen att få alla rattar och reglage på dessa att fungera, eller kommer det att innebära

timmar och veckor med manualler innan man får de att nästan fungera 😉

Kör Cubase och div pluggar, Tex Kore-Player,Fm8,SampleTank,SonicSynth går det att få dessa program att synka mot knappar och rattar på en midi-klaviatur?

Annons
Postat
eftersom den saknar rattar och skjutreglage som är midi kompatibla, så är det lite omständigt

om man vill vrida på lite "filter rattar" i mjukvarusyntarna.

Varför köpa klaviatur isåfall? Utrymmesbrist? Missnöjd med keyboarden i övrigt?

Jag hade kompletterat med en midikontroller istället. Då får du bättre kontroll istället för en klaviatur med ett fåtal rattar på.

Behringer BCR 2000 / BCF 2000 har motoriserade reglar. Om motoriserade reglar inte är viktigt är Korg nanoKontrol väldigt billig - och Korg nanoKontrol 2 är på väg. Värt att kolla upp.

Postat

Tack för tipset.

Var helt inne på en klaviatur men en kontroll:er skulle nog kunna bli bättre 😄

Har du någon erfarenhet av någon av dessa du nämner...alltså hur lätt de är att konfigurera.

Läste lite om Behringer, och....om jag inte har fel..så verkar de ha nån form av "lär" funktion för att assign:a rattarna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.