Kenny Rob Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 (redigerat) Vet ej om detta är rätt forum del men jag testar. Har spelat i ett rock band sedan ca tre år tillbaka och när vi startade upp så var trummisen i stort sett helt grön på trummor. Han har så klart blivit mycket, mycket bättre än när vi startade men han är fortfarande inte helt tight, slarviga fills och en känsla av lite, lite osäkert tempo. Jag vill ha en trummis som dikterar tempot stadigt, tar kommando och inte försöker följa alla andra. Han tränar själv och ihop med bandet men man känner att det behöver komma upp en notch till om man ska bli nöjd med framförandet. "Gruppen är ju aldrig starkare än sin svagaste länk". Vad kan man göra? Vad ska man säga? /Kenny Rob Redigerat 27 mars 2011 av Kenny Rob
pxm Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Trumma till blippet / klicket av en metronom i en in ear hela tiden i låtarna ????? (äh-vet inte-jag är inte trummis , man kanske inte gör så....??..........)
TimB Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 1. Skaffa ny trummis 2. Om ett verkar för brutal så är att öva med metronom från långsamt till snabbt ett bra sätt, börja på lågt tempo och se till att allt sitter och sedan öka hastigheten med tiden det är som vilken instrument som helst, övning ger färdighet sen finns det alltid undantag 😉 3. Be honom sluta göra fills och koncentrera sig på låten och gunget istället. 4. Be honom köra med metronom på repet, många proffstrummisar kör metronom live för att inte bli för till sig! Alla är olika med att öva till metronom är alltid ett säkert kort om man ska bli tajt 🙂
Casperfren Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Säg till honom att, för att detta ska funka måste han träna sin takt till metronom en halvtimme om dagen. För att om ni är seriösa och vill komma någonstans håller det inte i längden. Om han inte tar det, hur ska ni då kunna utveklas? Då är det kanske dags att byta trummis, jag vet inte era ambitioner men några förslag iallafall.
JohnRick Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Lite halvofficiell regel är ju att man alltid ska spela med folk som är bättre än en själv, men det funkar ju inte i praktiken förstås. Han måste öva iaf. Tar han lektioner? Att öva till click/metronom är givetvis bra, så länge det inte går till överdrift. Finns de som blir helt bundna till ett click och sedan blir helt blasé så fort man plockar bort det. Är han typen som känner för att fylla varje tomrum i musiken? Många vill ju spela på precis allt, alltid och alltid 16-/32delar, när det egentligen är pauserna som räknas. Ett stadigt groove med backbeat räcker ju långt inom "rock". Annars finns det ju fler bär i skogen. Övning gäller hur som helst kontinuerligt, livet ut.
debatt Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Säg i alla intervjuer att ni spelar inom genren experimentell musik. 2
Kenny Rob Postat 27 mars 2011 Trådstartare Postat 27 mars 2011 (redigerat) Trumma till blippet / klicket av en metronom i en in ear hela tiden i låtarna ????? (äh-vet inte-jag är inte trummis , man kanske inte gör så....??..........) 1. Skaffa ny trummis 2. Om ett verkar för brutal så är att öva med metronom från långsamt till snabbt ett bra sätt, börja på lågt tempo och se till att allt sitter och sedan öka hastigheten med tiden det är som vilken instrument som helst, övning ger färdighet sen finns det alltid undantag 😉 3. Be honom sluta göra fills och koncentrera sig på låten och gunget istället. 4. Be honom köra med metronom på repet, många proffstrummisar kör metronom live för att inte bli för till sig! Alla är olika med att öva till metronom är alltid ett säkert kort om man ska bli tajt 🙂 Säg till honom att, för att detta ska funka måste han träna sin takt till metronom en halvtimme om dagen. För att om ni är seriösa och vill komma någonstans håller det inte i längden. Om han inte tar det, hur ska ni då kunna utveklas? Då är det kanske dags att byta trummis, jag vet inte era ambitioner men några förslag iallafall. Ja, jo det kan man ju göra, känns ganska löjligt att behöva använda sig av jälva klick track dock, musiken ska ju fortfarande svänga och ha känsla. Har svårt för att kick honom. Grejer är att han är jäkligt bra kille som tillför bra stämning i bandet och han försöker verkligen. Byt ut han med EZdrummer eller liknande Hahaha, det var en bra ide! Lite halvofficiell regel är ju att man alltid ska spela med folk som är bättre än en själv, men det funkar ju inte i praktiken förstås. Han måste öva iaf. Tar han lektioner? Att öva till click/metronom är givetvis bra, så länge det inte går till överdrift. Finns de som blir helt bundna till ett click och sedan blir helt blasé så fort man plockar bort det. Är han typen som känner för att fylla varje tomrum i musiken? Många vill ju spela på precis allt, alltid och alltid 16-/32delar, när det egentligen är pauserna som räknas. Ett stadigt groove med backbeat räcker ju långt inom "rock". Annars finns det ju fler bär i skogen. Övning gäller hur som helst kontinuerligt, livet ut. Nej han tar inte lektioner och har aldrig gjort det. Jag tycker inte han försöker fylla ut hela tiden, jag skulle gärna se honom fylla ut mera i musiken. Säg i alla intervjuer att ni spelar inom genren experimentell musik. Hehe, eh ja fast det löser ju inte problemet riktigt. Tack för alla förslag, känns svårt men man får väl bara snacka med honom. Kan dock lätt bli svår situation att tackla. Redigerat 27 mars 2011 av Kenny Rob
Linus Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 fortfarande inte helt tight, slarviga fills och en känsla av lite, lite osäkert tempo.Be honom hålla tillbaka på fills till att börja med. Lugnare lir och fokusera på stadigt tempo.
Jetblack Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Få se, hur var det Phil Spector gjorde för att få trummisen i Ramones att spela tajt nu då...? Nej, skämt åsido. Bra stämning i bandet är egentligen viktigare än att vara 100% snortajt på sitt instrument. På inspelningarna går det ju att "försköna verkligheten" lite, och live brukar publiken vara rätt förlåtande. Såg ett klipp på YouTube där Toto försökte spela "Rosanna", men det lät mest som en inflyttningsfest, det säger väl allt? Om killen är seriös, villig att lära sig och inte inbillar sig att han spelar som en gud tycker jag att ni ska behålla honom. Att byta ut honom kan kosta mer än det smakar.
Neosus Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Spela enkelt och repa mycket. Less is more! Man blir inte sämre för det.. 😉 Men ha kul framför allt.
Fredrix Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Har länkat till det här klippet tidigare men vi kör en favorit i repris. Eran trummis heter möjligen inte Lars? 😛 http://www.youtube.com/watch?v=4-PegaXlZFo 1
Kenny Rob Postat 27 mars 2011 Trådstartare Postat 27 mars 2011 (redigerat) ..Eran trummis heter möjligen inte Lars? 😛 Nej fy Sator, så illa är det absolut inte. Miss dock från dokumentären att Lars ville testa nya sätt att spela på.. Blev ju så där... Hans fills är inte skit dåliga men dom varierar i kvalitet om vi säger så. Vissa dagar blir det bra vissa dagar inte. Man vill att det ska vara stabilt. Redigerat 27 mars 2011 av Kenny Rob
Frekvensspektrumanalysator Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 bara att kicka honom eller acceptera att du spelar i ett band med en halvkackig trummis. tyvärr.
Vallhagen Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Se till att killen har rätt förebild. Och som många nämnt tidigare, grundsväng är fan så viktigare än teknikbrillianta fills, som BARA låter skit om det är otajt. Smaken är som baken, men det är i sammanhanget skitsamma: Tvinga honom att hårdlyssna på BARA gamla AC/DC i två månader. Råtajt och inte ett fill på 7 plattor, typ. Berätta att det är världens bästa trummis. Phil Rudd fan! Så ska det låta. Häpp jävlar. ...sen vet jag inte vilken genre ni huserar i, men igen, det är skitsamma. Nu har jag versaliserat BARA alldeles för många gånger. Nästa inlägg innehåller annat ord. tjong fan
nankerphelge Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Smaken är som baken, men det är i sammanhanget skitsamma: Tvinga honom att hårdlyssna på BARA gamla AC/DC i två månader. Råtajt och inte ett fill på 7 plattor, typ. Berätta att det är världens bästa trummis. Phil Rudd fan! Så ska det låta. Häpp jävlar. Skulle rekommendera Simon Kirke över Phil Rudd. Phil spelar för fort, det blir mycket enklare då 😉 Säg till er trummis att koncentrera sig mer, som musiker får man vara beredd att ta kritik. Musik ska vara kul och det är inte kul att spela om trummisen eller någon annan i bandet jämt sabbar det... behöver inte betyda att han är dålig, bara att han gör det för svårt för sig. Be han öva med att spela till metronom så han kan bygga upp en känsla för var ettan är. Ettan är mycket viktigare än dom där häftiga triolpukorna i sticket... (Och givetvis att spela mycket Acdc och James Brown för att veta vad han ska göra mellan ettorna 😉 )
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.