Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är nybörjare på det här området och skulle vilja få några grundläggade tips för att få min musik att låta bättre. Har förstått att det här med mixning är en hel vetenskap, men vad ska jag börja med? Jag spelar vanligtvis in sång, körer, akustisk stålsträngad gitarr och elgitarr. Dessuom använder jag ofta VST-instrument såsom piano, bas och trummor. Det enda jag hittills provat är att lägga förbestämda reverb på sången och gitarrerna (exempelvis Small Plate). Är tacksam för några mer nybörjartips så att jag komma igång ordentligt.

Annons
Postat

Har förstått att det här med mixning är en hel vetenskap, men vad ska jag börja med?

Börja med att läsa ett antal redan existerande trådar i forumet.

Postat

En början kan ju vara att fundera på instrumentens roll, i musikstycket... Man ska undvika att tex. ha flera instrument som är väldigt basiga och spelar olika saker, då blir det bara "bumligt" och rörigt... (man kan ju iof sidechaina, men det kommer senare i "utbildningen").

Sen får man vara lite varsam med instrument som är och fightas i samma frekvensregister som sången. Annars finns det stor risk att orden i sången blir otydliga...

Men, till en början, ha inte siktet på att innan helgen är slut, mixa klart kommande plattan, utan, lek runt lite med befintliga inspelningar (finns väl endel på nätet, där man kan tanka ner material för mix?). Testa vad som händer, på med labbrocken och gå lös på prylarna.

Lyssna också på dina favoritskivor, hur ser ljudbilden/panoreringarna ut? Försök att härma... Samt, för min del, har det hjälpt mycket att tex kolla runt på detta forum.

Hoppas dessa inte allt för djupgående tips hjälpte.

Kör hårt!

/

Magnus

Postat (redigerat)

Mix and mastering with Waves Rev2, Steinberg Internal Mixing Vol. 2 eller den äldre versionen med instruktionsvideo 1 och 2 kan jag varmt rekommendera.

Du får i en instruktionsvideo bättre förståelse för vad som händer och varför det händer och vad som är viktigt för lyssningsupplevelsen.

Redigerat av Lundin
  • 3 veckor senare...
Postat

I den mesta musiken så ska bastrumma, virvel och bas låta ungefär lika högt. Tänk på det om du inte håller på med nån udda genre som ska låta annorlunda 🙂

Sen skulle jag använda så lite kompressorer som möjligt, gör volymautomationer om du måste.. men kompressor förstör bara ljudet.

Postat (redigerat)

Sen skulle jag använda så lite kompressorer som möjligt, gör volymautomationer om du måste.. men kompressor förstör bara ljudet.

Ojojoj, det var banne mig vågat att skriva något sådant på detta forumet! Okej, att Du skulle använda så lite kompressor som möjligt är det ju inget fel i, men att säga att den förstör ljudet till en nybörjare är ju inte så bra kanske, den förändrar ljudet, eller dynamiken i ljudet, att säga att den förstör ljudet är ju dumt. Alltså inget fel i att använda sig av kompressor, gäller bara att lära sig använda den.

Redigerat av P Forsberg
Postat (redigerat)

men att säga att den förstör ljudet till en nybörjare är ju inte så bra kanske

Tycker det är bra att även nybörjare får ta del av viktig information om ljudförsörande processeringar.. Eller ska man vänta i några år med att berätta sanningen? 🙂

Men absolut, inget fel med att använda den om man vill, bara man gör det lagom mycket. Alla dagens produktioner använder ju överdrivet mycket kompressor och hör hur det låter 😉 Blir inte alls "fetare" ljud som många säger utan snarare mycket smalare. Lyssnar man på ett okomprimerat spår i samma volym som ett komprimerat så är det inte svårt att höra vilket som låter bäst.

Edit: Jag menar främst att inte komprimera mastern då det är det värsta man kan göra mot en mix 🙂

Redigerat av hypnotic ant

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.