Vallhagen Postat 6 maj 2011 Dela Postat 6 maj 2011 Jag gissar att skala potatisskämtet redan finns i tråden, så jag skiter i det. Själv lirar jag moll och dur, och i ärlighetens namn så är jag inget vidare på penta. Det slår mig med jämna mellanrum att jag knappt förädlat min känsla och mina idéer sen jag lärde mig lägga stämmor på Thin Lizzy-vis. Det är ett tag sen. Jag söker nog mer tema eller balla intervall. Nån detalj: Ibland kan man lira andra toner uppåt än neråt. Det finns väl nån musikteoretisk term för det. (e f# g# a -> a g f e). Att lira fort ska f ö aldrig underskattas. Det är skithäftigt. Jag är avundsjuk på alla som kan;) tjing 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 6 maj 2011 Dela Postat 6 maj 2011 Jag brukar gilla den blå ton som ligger ungf mitt emellan dur och moll. H moll gillas. Nedstämd gitarr en helton så egentligen är Am. Men det får heta H moll. Det där med B har inte kommit till Ljusne än. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 6 maj 2011 Dela Postat 6 maj 2011 Det där med B har inte kommit till Ljusne än. Och inte till mig heller. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John NT Postat 7 maj 2011 Dela Postat 7 maj 2011 (redigerat) Spelade in en video om mitt sätt att använda skalor på, kanske kan vara kul för nån här 🙂 Ursäkta den lite fyrkantiga engelskan och ljussättningen. De här idéerna kan givetvis användas för att skapa vilken skala som helst, men jag använder en vanlig A-durskala som exempel i videon. http://www.youtube.com/watch?v=XtIPbyyYk30 - edit - Givetvis kan det ju ibland vara kul att bränna boxar fort som satan också... men det är en annan historia 😛 http://www.youtube.com/watch?v=LpoN_a3feMQ&feature=mfu_in_order&list=UL Redigerat 7 maj 2011 av John NT 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 7 maj 2011 Trådstartare Dela Postat 7 maj 2011 (redigerat) Över de här takterna Bluestolva (med 9-ackord istället för rockackord) använder/gnisslar jag mina favvoskalaor just nu. Nämligen: A,D, och E Bluesskala, D Bebopmollskala och C Taishikicho (japan) (mp3:an är för stor för att ladda upp via låtavdelningen.) Your browser does not support the HTML5 audio tag klicka här så kommer en spelare upp.^^ John NT-jag gillar dina videos. Redigerat 7 maj 2011 av pxm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 7 maj 2011 Trådstartare Dela Postat 7 maj 2011 Jag gissar att skala potatisskämtet redan finns i tråden, så jag skiter i det. Själv lirar jag moll och dur, och i ärlighetens namn så är jag inget vidare på penta. Det slår mig med jämna mellanrum att jag knappt förädlat min känsla och mina idéer sen jag lärde mig lägga stämmor på Thin Lizzy-vis. Det är ett tag sen. Jag söker nog mer tema eller balla intervall. Nån detalj: Ibland kan man lira andra toner uppåt än neråt. Det finns väl nån musikteoretisk term för det. (e f# g# a -> a g f e). Att lira fort ska f ö aldrig underskattas. Det är skithäftigt. Jag är avundsjuk på alla som kan;) tjing stämmer -det finns skalor som är andra toner uppåt än neråt. (litet knepigt tycker jag men det funkar ju.) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herbeck Postat 7 maj 2011 Dela Postat 7 maj 2011 stämmer -det finns skalor som är andra toner uppåt än neråt. (litet knepigt tycker jag men det funkar ju.) Ett bluesigt sätt att spela en mixolydisk skala. Upp C D F Eb E G A Bb C Ner C Bb A G F Eb E C 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laxlaxlax Postat 7 maj 2011 Dela Postat 7 maj 2011 Jag brukar gilla den blå ton som ligger ungf mitt emellan dur och moll. H moll gillas. Nedstämd gitarr en helton så egentligen är Am. Men det får heta H moll. Det där med B har inte kommit till Ljusne än. +1! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 7 maj 2011 Trådstartare Dela Postat 7 maj 2011 Ett bluesigt sätt att spela en mixolydisk skala. Upp C D F Eb E G A Bb C Ner C Bb A G F Eb E C Det var en häftig skala +1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nankerphelge Postat 8 maj 2011 Dela Postat 8 maj 2011 stämmer -det finns skalor som är andra toner uppåt än neråt. (litet knepigt tycker jag men det funkar ju.) i en indisk raga spelar man mycket så har jag fått lära mig, på uppvägen är det förbjudet att spela t.ex. tersen och på nedvägen kan det vara kvarten. på samma sätt som man har en "tonart" i västerländsk musik så har man istället en förutbestämd melodi som enda tonerna man får spela. lite lustigt spelsätt i början men har man väl fått kläm på det så är det ett väldigt nyttigt sätt att spela på. tänk om man hade en indiers disciplin. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 8 maj 2011 Trådstartare Dela Postat 8 maj 2011 Verkligen intressant för jag är mycket intresserad av ragas . lyssnar mycket på Sacinandana Swami och på äldre inspelningar med John McLaughlin (som verkligen är en supergitarrist.) Tycker att det låter så häftigt men jag har inte mycket koll på det..... Bara Hindu och Hindustan och de tre tonlägena . Ja du har rätt-de är fantastiska b t w. här är saxat ur wikipedia indiska tonskalor bygger på śruti, som betyder mikrointervall. 1 śruti är 1/22 del av en oktav. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrikn Postat 12 maj 2011 Dela Postat 12 maj 2011 När jag skriver låtar brukar ja klinka fram nått själv för att sedan upptäcka en skala lite random sådär, men ja har märkt att vissa skalor är mycket enklare att skriva låtar i för mig än andra.. Vissa skalor kan man enkelt nynna melodier till medan andra tar de stopp efter första melodin, har ni det likadant själv och hur löser ni detta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 12 maj 2011 Trådstartare Dela Postat 12 maj 2011 När jag skriver låtar brukar ja klinka fram nått själv för att sedan upptäcka en skala lite random sådär, men ja har märkt att vissa skalor är mycket enklare att skriva låtar i för mig än andra.. Vissa skalor kan man enkelt nynna melodier till medan andra tar de stopp efter första melodin, har ni det likadant själv och hur löser ni detta? Upplever samma sak-en del skalor funkar bara inte medans andra tar man till sig av sig självt. vet inte vad det beror på.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 12 maj 2011 Dela Postat 12 maj 2011 Harmonisk moll, dim och två kromatiska skalor som jag brukar använda. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nankerphelge Postat 12 maj 2011 Dela Postat 12 maj 2011 Harmonisk moll, dim och två kromatiska skalor som jag brukar använda. finns det två kromatiska skalor? 😮 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 12 maj 2011 Dela Postat 12 maj 2011 finns det två kromatiska skalor? 😮 I teorin så finns det minst 84 stycken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nankerphelge Postat 12 maj 2011 Dela Postat 12 maj 2011 I teorin så finns det minst 84 stycken. Det låter lite mycket, har du lust att förklara? Teoretiskt sett borde det finnas tolv, då varje ton kan agera grundton - men det är ju alla samma skala. Fast när jag tänker efter lite så finns det ju faktiskt två stycken - en med b-tecken och en med #-tecken 🙂 Någon som vill svara på hur många heltonsskalor det finns? 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rabieshund Postat 12 maj 2011 Dela Postat 12 maj 2011 Jag tycker att kromatisk skala är bäst! 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 12 maj 2011 Dela Postat 12 maj 2011 Det låter lite mycket, har du lust att förklara? Teoretiskt sett borde det finnas tolv, då varje ton kan agera grundton - men det är ju alla samma skala. Fast när jag tänker efter lite så finns det ju faktiskt två stycken - en med b-tecken och en med #-tecken 🙂 Någon som vill svara på hur många heltonsskalor det finns? Kromatiskt betyder inte att du använder alla tolv noter, det är tolvtons skala du tänker på. Kromatiskt kan vara vilken skala som helst som innehåller halvsteg utanför dom vanliga skalorna. Och om vi delar upp dom kromatiska i 7 noter (diatoniska) så blir det totalt 84 olika versioner. Vissa av dessa blir så klart dur och moll. I avancerad modern musikteori räknar man på 14 dur skalor, 12 moll, 2 aug, 4 sus, 4 dim. Alla dessa kan spelas i dom 12 tonarterna. Resterande kombinationer är kromatiska. Det här är alltså överkurs och inte det man hittar i klassisk musikteori. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 12 maj 2011 Trådstartare Dela Postat 12 maj 2011 Kromatiskt betyder inte att du använder alla tolv noter, det är tolvtons skala du tänker på. Kromatiskt kan vara vilken skala som helst som innehåller halvsteg utanför dom vanliga skalorna. Och om vi delar upp dom kromatiska i 7 noter (diatoniska) så blir det totalt 84 olika versioner. Vissa av dessa blir så klart dur och moll. I avancerad modern musikteori räknar man på 14 dur skalor, 12 moll, 2 aug, 4 sus, 4 dim. Alla dessa kan spelas i dom 12 tonarterna. Resterande kombinationer är kromatiska. Det här är alltså överkurs och inte det man hittar i klassisk musikteori. Jag blev tvungen att läsa det tre ggr. innan jag fick något grepp om ordet kromatisk här.... Fränt-så har jag aldrig sett det förut-har alltid tänkt på tolvtonsskalan.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nankerphelge Postat 12 maj 2011 Dela Postat 12 maj 2011 (redigerat) Kromatiskt betyder inte att du använder alla tolv noter, det är tolvtons skala du tänker på. Kromatiskt kan vara vilken skala som helst som innehåller halvsteg utanför dom vanliga skalorna. Och om vi delar upp dom kromatiska i 7 noter (diatoniska) så blir det totalt 84 olika versioner. Vissa av dessa blir så klart dur och moll. I avancerad modern musikteori räknar man på 14 dur skalor, 12 moll, 2 aug, 4 sus, 4 dim. Alla dessa kan spelas i dom 12 tonarterna. Resterande kombinationer är kromatiska. Det här är alltså överkurs och inte det man hittar i klassisk musikteori. "Kromatisk skala, en skala med 12 toner som alla ligger på ett halvt tonsteg från varandra. En kromatisk skala innehåller alla toner som behövs för att bygga upp durskalor, mollskalor och pentatoniska skalor." http://sv.wikipedia.org/wiki/Kromatisk_skala edit(förenklade lite): det var väl kromatiska skalor vi pratade om och inte kromatik i sig? (för det vet jag att det inte är tolv halva tonsteg på raken.) jag fallerar säkert på att detta är "överkurs" och jag säger inte att du har fel men det vore intressant om du vill förklara lite närmre. Redigerat 12 maj 2011 av nankerphelge Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 13 maj 2011 Trådstartare Dela Postat 13 maj 2011 och kromatik (inte att förväxla med kromatisk skala.) Kromatik betyder användning av stigande eller fallande halvtonsteg, oftast avses då sådana halvtonssteg som inte ingår i tonartens skala. Genom detta kan ett melodiavsitt dämpa sin tillhörighet till en speciell tonart, eller kan hjälpa att förflytta melodin till annan tonart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 13 maj 2011 Dela Postat 13 maj 2011 Där ser man, min översättning från engelska var alltså fel. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 13 maj 2011 Dela Postat 13 maj 2011 Så avskalat jag kan, skulle man kunna säga. Började med penta/blues och fortsatte lite smått in mot mer avancerade men sedan kom jag till insikt att det var helt ointressant för mig. Mindre är mer blev väl min filosofi... eller nåt sånt. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 13 maj 2011 Dela Postat 13 maj 2011 Mindre är mer Great minds... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.