debatt Postat 26 mars 2011 Postat 26 mars 2011 (redigerat) Det står att CD Baby är OBEROENDE? Man hittar i Wikipedia: "CD Baby is an online music store specializing in the sale of CDs and digital music downloads from independent musicians to consumers. The company is also a digital aggregator of independent music recordings, distributing content to several online digital music retailers. Såhär skriver de själva om Representations and Warranties: "(I) Mutual Representations and Warranties. You represent and warrant to CD Baby and CD Baby represents and warrants to you: (i) that you or it has the full power and authority to enter into and perform under these TOS, (ii) the execution and performance of your or its obligations under these TOS do not constitute a breach of or conflict with any other agreement or arrangement by which you or it is bound, and (iii) these TOS are a legal, valid and binding obligation of the party entering into these TOS, enforceable in accordance with their terms and conditions. (II) By You. You represent and warrant to CD Baby that, in your use of the CD Baby Service, you: (i) will not infringe the copyright, trademark, patent, trade secret, right of privacy, right of publicity or other legal right of any third party and (ii) will comply with all applicable laws, rules, and regulations. You further represent and warrant to CD Baby that: (i) there are no claims, demands or any form of litigation pending or, to the best of your knowledge, threatened with respect to any of your Submissions; (ii) CD Baby will not be required to make any payments to any third party in connection with its use of your Submissions, except for the expenses that CD Baby incurs in providing the CD Baby Service; (iii) the use of any instructions, formulae, recommendations, or the like contained in your Submissions will not cause injury to any third party; and (iv) your Submissions does not contain viruses or any other programs or technology designed to disrupt or damage any software or hardware." Nu är väl CD Baby ingen fysisk butik, så de spelar väl inte upp ens musik offentligt, men... Vad ingår i begreppet "independent" egentligen? Varför har de inte alla de kända etablerade artisterna där också? Får man inte vara med i Stim, SAMI och/eller ifpi eller vadå? (Inte utan att man får stimmedlemskapsfobi med anledning av andra trådar som kommit upp på sistone...). 😊 Vad kan det vara för "Third party" de hänvisar till "hela tiden" då? 😐 Redigerat 26 mars 2011 av debatt
drloop (oregistrerad) Postat 26 mars 2011 Postat 26 mars 2011 CD Baby startade för hjälpa band och musiker att nå ut till tex iTunes och kunna sälja CD skivor över hela världen. Du upplåter CD Baby att distribuera dina CD´s och se till att din musik hamnar på tex iTunes, LAstFM och Spotify. Du får mer pengar av CD Baby än av ett skivbolag och du får månatliga avräkningar. Du kan vara med i STIM, du kan se CD Baby som en distributör som du som enskild artist kan använda. Den tredje parten är allt utom du och CD Baby i texten ovan.
debatt Postat 26 mars 2011 Trådstartare Postat 26 mars 2011 (redigerat) Tack drloop! Man kan samtidigt som man anlitar CD Baby ha en annan distributör för fysiska plattor i Europa, antar jag. De fysiska butiker som CD Baby samarbetar med (2500 stores) har inte mer eller mindre någon dold överenskommelse med CD Baby om att den musik som de får från CD Baby och som de spelar i dessa butiker inte är STIM/SAMI/ifpi-ansluten, så "independent" som de och butikerna nu utger sig för att vara? För jag antar att skivbutiker ska betala till STIM/motsv för uppspelad musik. I så fall är det väl bara att köra... Redigerat 26 mars 2011 av debatt
drloop (oregistrerad) Postat 26 mars 2011 Postat 26 mars 2011 (redigerat) Nej jag trot att enligt CD Baby avtalet så kan det bli problematiskt med två distriblutörer. Du får läsa igenom det noga. Men att du som asrtist skulle ha behov ett separat distrubitonsavtal för europa håller jag för ganska onödigt. Om du inte redan är känd så kommer nog ingen distributör skriva avtal med dig. Bättre att sälja skivan via CD Baby alternativt sälja på spelningar och via din egen hemsida. Du kommer troligen inte ens att få distribution i Sverige om jag skall vara helt ärlig. Då är det nog lika bra att du försöker att få skivkontrakt med dess fördelar och begränsningar. Då tror jag mer på att du själv åker ut till skivbutiker med mera och ställer upp en pappfigur med dig själv och den har en låda på magen där CD ligger, kommision helt enkelt. Redigerat 26 mars 2011 av drloop
debatt Postat 26 mars 2011 Trådstartare Postat 26 mars 2011 (redigerat) Jag har möjlighet att få ut skivan genom kontakter i både Sverige och Europa till ett fåtal olika butiker direkt bara. Inget annat distributionsföretag inblandat, utan jag lämnar dem personligen eller skickar några ex hit och dit i så fall till mina "kompisar" kan man säga. Såg nu tilläggstexten i ovanstående post från drloop och jaa, det är väl så ungefär jag hade tänkt mig. Innan Nattvaktaren skriver att jag bör kontakta CD Baby direkt i sådana här frågor, så kan jag meddela att jag tänker göra det. Många gånger när jag skapar en tråd likt denna är det dock inte av rent egoistiska orsaker utan fler kan ju vara i samma sits. Kunskap kan man aldrig få för mycket av. Jag vet att eminenta Thinking Machine finns att tillgå hos CD Baby och är tacksam för info jag får i frågan. Redigerat 26 mars 2011 av debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.