Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Annorlunda uttryckt: En mikrofon som smickrar ljudkällan kommer förstås i högre grad än en spikrak mätmikrofon orsaka välbehag.

Jag tycker att just välbehag är själva meningen med musik. Mätningar får de ägna sig åt på KTH.

Veckans sanning!

- Jo, självfallet men man kan inte lika gärna smickra som man själv vill med eq i efterhand istället för att låta en mikrofon smickra i förhand?

Tänk om man tycker mikrofonens smicker ljuda falskt - är inte sanning bäst att ha som utgångspunkt till efterföljande illusoriska välbehag?

(V - Tack 🙂! (för http://www.studiosolutions.se - tipset!))

Mvh A*

Redigerat av A*udiomaniker
Annons
Postat
- Jo, självfallet men man kan inte lika gärna smickra som man själv vill med eq i efterhand istället för att låta en mikrofon smickra i förhand?

Tänk om man tycker mikrofonens smicker ljuda falskt - är inte sanning bäst att ha som utgångspunkt till efterföljande illusoriska välbehag?

Kan man tycka, och visst kan man komma en bit på väg vad gäller EQ. Men det är ju inte bara frekvensgången hos en mikrofon som ger färgning, utan även sådant som dess transienthantering, distorsionsmängd och distorsionsspektrum. Teoretiskt sett går det att få fram vilken som helst mikrofons eget sound genom att EQ'a och komprimera en helt "ren" källa (var man nu ska hitta den), men i praktiken har det visat sig betydligt svårare. Framförallt tar det ju en väldig tid, det är mycket snabbare att ha några olika mikrofoner som man är väl bekant med, och som man snabbt kan experimentera sig fram med vid inspelningstillfället. Spelar man bara in en enda ljudkälla (som din egen sång), kommer man långt med en enda mik om man har valt väl. Fast även en sångare kan ju sjunga väldigt olika i olika låtar.

Men det hela är ju lite en fråga om nivå. Hur petig ska man vara egentligen? Det kan ju bara du själv svara på.

Tack 🙂! (för http://www.studiosolutions.se - tipset!))

Måste väl tillägga att det drivs av en bekant till mig, så lite kompisreklam är det. Men för just Oktava och Elation brukar han vara mest välförsedd i landet.

Hälsningar

/Henrik

PS Har inte själv testat, men ett lågpristips med en intressant konstruktion är LineAudios trekapselmikar. Kolla in på http://www.lineaudio.se.

Postat
Tänk om man tycker mikrofonens smicker ljuda falskt - är inte sanning bäst att ha som utgångspunkt till efterföljande illusoriska välbehag?

Varsågod, gå och spela in lite sanning du. Men om du nu lyckas fånga sanningen på hårddisk, hur ska du sen göra?

Säg att du har spelat in tio sanningsenliga sångkanaler, hur mixar du dom för att bibehålla sanningsahalten?

Musik, ljudbild, dynamik, transienter etc etc. Inget av det är sanning. Om det är musik du vill jobba med så vill jag tipsa om en enkel tumregel: ALLT ÄR ILLUSSION!

Se helt enkel till att använda den mikrofon som smickrar din röst (och framförallt din hjärna) mest.

Postat

...men sedan beror det ju DELVIS på hur bra mickpreamp du har oxå. Även den KAN få en mickrofon att låta bättre....ja alltså jag bara understryker...

Många tror att det låter bättre bara av att man har köpt en mickrofon för 9000:- men resten av kedjan är skit... OCH så beror det DELVIS på hur sångaren/sångerskan är oxå... och akustiken i rummet är viktigt.

Ja allt det där har tagits upp i TUSEN trådar tidigare....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.