Freddy Postat 24 mars 2011 Postat 24 mars 2011 (redigerat) Tja, Jag vet att det är flera här som har stora fina proffsstudios och andra som kanske inte har fullt så stora studios men som tar detta med datalagring seriöst. Hur ser era backuplösningar ut? Jag har inte riktigt hittat något system som jag fastnat för. Det känns alltid lite bökigt, så då blir det inte av. Jag råkade faktiskt ut för en hårddisk-krasch med mitt band en gång i tiden, vi hyrde in oss hos en kille här i Uppsala, vi hade spelat in i en hel vecka (långa dagar, alla hade tagit ledigt från jobbet). Sen fick vi höra att hårddisken gått till gudarna och snubben hade ingen backup för "backup-disken" var full. Kändes inte så proffsigt! Vi hade aldrig orken att spela in dom låtarna igen och bandet lades ner. Nåja. Viktigt med backup! Program som hjälper dig att göra jobbet: Time Machine - (medföljande i OSX) - Kopiera hela hårddisken eller bara specifika mappar. Windows Säkerhetskopiering (medföljande i windows) - Kopiera hela hårddisken eller bara specifika mappar. Acronis True Image - Komplett system med diverse verktyg för att göra backup och avbilder av dina hårddiskar, kostar dock pengar. Fungerar för PC. Clonezilla - Gratisprogram för att skapa kompletta avbilder (klona) din hårddisk. Fungerar för Mac och PC. Carbon Copy Cloner - Gratisprogram för att skapa kompletta avbilder (klona) din hårddisk. Fungerar för mac, lätt gränssnitt. dropbox.com - Gratisvarianten erbjuder 2GB online backup, underlättar också delning av filer mellan datorer. Redigerat 29 mars 2011 av Freddy
LIIKET Postat 24 mars 2011 Postat 24 mars 2011 Jag blev nyss av med ett gäng trumspår pga. hårdiskkrasch. Inge kul! Funderar på att börja köra RAID 1 på två diskar. Det blir väl tre diskar i datorn då. En med operativsystem och allt annat tjafs, och två speglade med alla projekt på.
KillwithSkill Postat 24 mars 2011 Postat 24 mars 2011 Kör med OSX's egna Time Machine. Och bara backup dom viktiga mapparna. Finns säkert bättre. Men jag tycker Time Machine funkar rätt bra. Kör extern disk. Men det är ju heller inte 100%. Vet fasen inte vad som är bäst. DVD's är ju heller inte helt 100%. USB kanske är bättre? Livslängd? Ha ett gäng med små SSD's på typ bara några GB. Typ 16-32GB och lägga på hyllan efter ett projekt. Sen när skivan finns i skivhyllorna så kanske det är okej att radera för nästa projekt. Det får man nog komma överens med kunden. Men sen då? Rullband är ju heller inte 100% Aja... Ja det är rejält oproffsigt att inte ha fungerande Backup's. Förbannad lathet.
Claes Holmerup Postat 24 mars 2011 Postat 24 mars 2011 (redigerat) Jag har ett par olika backuplösningar... Systemdisk och audiodisk gör jag imagebackup av till en 2TB eSATA-disk. Det tar ett tag, så det får stå igång medan jag gör annat eller över natten. Likadant med mina Raid0-kopplade diskar för ljudbibliotek. De kör jag också image-backup på över natten eller medan jag gör annat. Detta blir ungefär en gång i månaden eller något ditåt och dessa båda eSATA-diskar sitter aldrig inkopplade i datorn, annat än när det är dax för backup. Sedan har jag en NAS som alltid står och snurrar, med 3st 2TB-diskar i Raid5 (och förstås en fjärde reservdisk till den). Dit kör jag filbackup av systemdisk och audiodisk - en grundbackup och sedan fyller jag på med incremental varje dag när jag har gjort något som känns viktigt. Den filbackupen kör jag då när jag är klar med datorn för dagen och ska kolla på DVD eller sova. Det känns enkelt och smidigt när man har fått rutin på det, tycker jag. Mer backup än så skulle nog kännas lite överdrivet... Jag använder Acronis TrueImage för alla backuperna. Funderade ett tag på att spara allt som tillhör ett projekt på enskilda DVD också - men det känns tillräckligt säkert med NAS:en som har Raid5 - och att ha imagebackuperna liggande som en extra säkerhet om det otänkbara skulle hända... ⚠️ Hur många har förresten haft tillfälle att testa om deras backuper fungerar? 😱 Jag har i alla fall testat ett par gånger, när jag har bytt till större systemdisk, så jag vet att mina backuper är ok. 🙂 Redigerat 24 mars 2011 av Claes
Freddy Postat 24 mars 2011 Trådstartare Postat 24 mars 2011 (redigerat) Kör med OSX's egna Time Machine. Och bara backup dom viktiga mapparna. Finns säkert bättre. Men jag tycker Time Machine funkar rätt bra. Kör extern disk. Men det är ju heller inte 100%. Vet fasen inte vad som är bäst. DVD's är ju heller inte helt 100%. USB kanske är bättre? Livslängd? Ha ett gäng med små SSD's på typ bara några GB. Typ 16-32GB och lägga på hyllan efter ett projekt. Sen när skivan finns i skivhyllorna så kanske det är okej att radera för nästa projekt. Det får man nog komma överens med kunden. Men sen då? Rullband är ju heller inte 100% Aja... Ja det är rejält oproffsigt att inte ha fungerande Backup's. Förbannad lathet. Time machine är nog den enklaste och smidigaste lösningen jag har sett iaf. Speciellt om man deletar filer osv. Men om hårddisken kraschar så kan man inte rebuilda med hjälp av TM va? Claes - Acronis har jag använt en del, riktigt bra verktyg faktiskt. Men känns lite segt att skapa en ny image hela tiden. Känns som du har ett system som är utarbetat nog. Havererar även backups osv, så är det inte ment to be 🙂 Time machine + att man gör image av hårddisken lite då och då är nog vägen att gå. Då kan man snabbt komma tillbaka till full installation samt att man alltid har en backup på det senaste. Dock tycker jag det borde räcka med att man kanske skapar en ny image var tredje månad eller så. Lite beroende på hur man jobbar så klart. Redigerat 24 mars 2011 av Freddy
Linus Postat 26 mars 2011 Postat 26 mars 2011 Men om hårddisken kraschar så kan man inte rebuilda med hjälp av TM va?Hur menar du? Time Machine gör backup av hela systemhårddisken, förutom de ev. mappar du i TM:s inställningar specifierat att utelämnas. Kraschad hårddisk? Sätt i en ny hårddisk, starta från OS X installationsskiva och istället för att starta nyinstallation väljer du Återställ från Time Machine. Plugga i den externa disken och därefter skrivs en komplett återställning av backupen till din nya hårddisk. 1
Freddy Postat 26 mars 2011 Trådstartare Postat 26 mars 2011 Kraschad hårddisk? Sätt i en ny hårddisk, starta från OS X installationsskiva och istället för att starta nyinstallation väljer du Återställ från Time Machine. Plugga i den externa disken och därefter skrivs en komplett återställning av backupen till din nya hårddisk. Aha, det var det jag inte trodde gick. Trodde det var mer ett system för personliga filer bara. Körde TM för länge sedan, gillade gränssnitt osv, men la inte ner så mycket tid på det. Det låter utmärkt iaf. Då räcker det nog för mig att köra TM bara. Tack Linus.
Linus Postat 26 mars 2011 Postat 26 mars 2011 Kör extern disk. Men det är ju heller inte 100%.Kör extern med RAID 1? 🙂 Jag har själv varit väldigt dålig på att göra backup, har mest backup på systemdisk men inte gjort backup på audiodisk/fildisk så ofta. Jag håller precis på att göra om en dator till Time Machine-server. Den ska ha 2st. 2TB WD Green-diskar för backup.
BluesBoy Postat 26 mars 2011 Postat 26 mars 2011 Jag kör TM (underbart program), NAS med dubbla diskar (RAID 1) + online backup. 🙂
Jetblack Postat 26 mars 2011 Postat 26 mars 2011 Mina projekt är inte så vansinnigt stora, eftersom det är mer midi än audio i dem. Bränner backup på dvd-rw när jag har jobbat färdigt med låtarna för dagen (har 10 stycken som jag byter mellan hela tiden).
Freddy Postat 26 mars 2011 Trådstartare Postat 26 mars 2011 Mina projekt är inte så vansinnigt stora, eftersom det är mer midi än audio i dem. Bränner backup på dvd-rw när jag har jobbat färdigt med låtarna för dagen (har 10 stycken som jag byter mellan hela tiden). Huva, imponerad av att du kan hålla det och orka med det. Det skulle jag inte gilla som lösning 🙂 ...en annan sak, hur har ni det med backup ifall det värsta skulle hända? Brand/Stöld i studion eller så? Hemska tanke. Ligger allt i samma fysiska rum dvs?
Wernborg Postat 26 mars 2011 Postat 26 mars 2011 (redigerat) Använder Windows 7 inbyggda backup till extern usb-hårddisk. Väldigt smidigt då man definierar en gång vad man vill backupa, sen när man startar nästa gång tar den med det fördefinierade. Detta räddar mig mot datorkrasch, men inte brand och stöld, men har som ambition att flytta med backupen till jobbet nån gång i månaden eller så. Systemet struntar jag i att ta backup på. Ta mig inte mer än ett par timmar att sätta upp Windows 7 med de program jag kör. (Inga stora ljudbibliotek etc.) Tar alltså endast backup på projektmapparna. Windows 7 inbyggda backup tar full backup första gången och sedan enbart förändringarna så det tar inte lång tid att "sköta sig" bara man kommer ihåg det. Redigerat 26 mars 2011 av Wernborg
Claes Holmerup Postat 26 mars 2011 Postat 26 mars 2011 ...en annan sak, hur har ni det med backup ifall det värsta skulle hända? Brand/Stöld i studion eller så? Hemska tanke. Ligger allt i samma fysiska rum dvs? Nix - mina externa backupdiskar ligger i förrådet och alltså inte inne i huset. NAS:en är i ett annat rum, så om det skulle bli inbrott, så är chansen därför stor att de inte tar med sig annat än datorn.
Maximiliam Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Windows 7 inbyggda backup Verkar sannerligen låta väldigt likt Time Machine då, det med att den bara kopierar förändringar, går på inställningar, etc. Nice! Själv kör jag Time Machine när jag minns det, samt gör kopior till två stycken externa hårddiskar tillochfrån. Dessvärre har jag inget supersystem för när jag gör det, vilket innebär att det kan gå någon månad utan backup ibland. Inte kul om något skulle hända! Ang. Stöld ligger Time Machine-disken samt en av de externa hårddiskarna i ett annat rum. Börjar det brinna är det kört!
KillwithSkill Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Kör extern med RAID 1? 🙂 Jag har själv varit väldigt dålig på att göra backup, har mest backup på systemdisk men inte gjort backup på audiodisk/fildisk så ofta. Jag håller precis på att göra om en dator till Time Machine-server. Den ska ha 2st. 2TB WD Green-diskar för backup. Ah just ja! 🙂 Jag är rätt kass på det här med raid. Finns det något tak för antal "speglar" i en raid. Skulle det rent fysiskt kunna ha 10 diskar som speglar?
Claes Holmerup Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Jag är rätt kass på det här med raid. Finns det något tak för antal "speglar" i en raid. Skulle det rent fysiskt kunna ha 10 diskar som speglar? Nej, det tror jag inte, utan det finns vissa bestämda standards för Raid: http://wiki.kontrollrummet.com/Raid
KillwithSkill Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Nej, det tror jag inte, utan det finns vissa bestämda standards för Raid: http://wiki.kontrollrummet.com/Raid Tack kungen 🙂
Freddy Postat 27 mars 2011 Trådstartare Postat 27 mars 2011 Tror Claes kanske har missat Raid 6 också. Som klarar upp till två hårddiskar som kraschar utan att sluta fungera. RAID 6 (block-level striping with double distributed parity) provides fault tolerance from two drive failures; array continues to operate with up to two failed drives. This makes larger RAID groups more practical, especially for high-availability systems. This becomes increasingly important as large-capacity drives lengthen the time needed to recover from the failure of a single drive. Single-parity RAID levels are as vulnerable to data loss as a RAID 0 array until the failed drive is replaced and its data rebuilt; the larger the drive, the longer the rebuild will take. Double parity gives time to rebuild the array without the data being at risk if a single additional drive fails before the rebuild is complete Dock är det mest nyare NASar och system som har stöd för RAID6, men om det finns, kör på det 🙂
drloop (oregistrerad) Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 (redigerat) Jag kör ungefär som Claes. Dagsbackup till NAS. Incrementel backup till USB disk veckovis. En disk lämnar ungefär en gång i kvartalet för att säkra data om brand/stöld skulle vara framme. Skall automatisera offline backupen så att den går automatiskt en gång i veckan på natten till en hemlig plats... 🙂 Redigerat 27 mars 2011 av drloop
Jetblack Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Huva, imponerad av att du kan hålla det och orka med det. Det skulle jag inte gilla som lösning 🙂 ...en annan sak, hur har ni det med backup ifall det värsta skulle hända? Brand/Stöld i studion eller så? Hemska tanke. Ligger allt i samma fysiska rum dvs? Nej, det är ingen optimal lösning. Det är en ren fattigmanslösning. Har i nuläget inte råd med någon mer avancerad lösning. Men eftersom jag bara gör musik som ren hobby har jag inte ansett det nödvändigt att kosta på det mer. Och det går ganska snabbt att bränna en dvd. Dock sparar jag midi-filerna och projektfilerna från Reason på Dropbox också, så att åtminstone de finns bevarade i händelse av brand.
saverman Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Jag kör Qnap TS-419P+ med 4x2TB i RAID 5. Det är bara brand jag oroar mig för... 🙂
henk2055 Postat 29 mars 2011 Postat 29 mars 2011 Jag har aldrig riktigt tänkt på det här förräns jag läste den här tråden. Har aldrig någonsin varit med om dataförlust på grund av haveri så man har väl varit lite naiv i den här frågan. Har nu införskaffat mig en NAS som jag kör Time Machine på. Känns väldigt smidigt och det sköter sig själv så man slipper tänka på det. Det riktiga testet om det fungerar eller ej kommer väl först när väl olyckan är framme. Att köra backupen på Raid1 tycker jag känns lite överambitiöst. Om tre hårddiskar ger sig samtidigt är det nog inte riktigt "meant to be". Raid1 skyddar ju heller inte mot brand eller stöld eftersom de två hårddiskarna måste befinna sig på samma fysiska plats (väl..?).
Freddy Postat 29 mars 2011 Trådstartare Postat 29 mars 2011 (redigerat) Jag har aldrig riktigt tänkt på det här förräns jag läste den här tråden. Har aldrig någonsin varit med om dataförlust på grund av haveri så man har väl varit lite naiv i den här frågan. Har nu införskaffat mig en NAS som jag kör Time Machine på. Känns väldigt smidigt och det sköter sig själv så man slipper tänka på det. Det riktiga testet om det fungerar eller ej kommer väl först när väl olyckan är framme. Att köra backupen på Raid1 tycker jag känns lite överambitiöst. Om tre hårddiskar ger sig samtidigt är det nog inte riktigt "meant to be". Raid1 skyddar ju heller inte mot brand eller stöld eftersom de två hårddiskarna måste befinna sig på samma fysiska plats (väl..?). Bara det gör ju tråden värd 🙂 Hårddiskkraschar händer oftare än vad man tror, även nya fräscha diskar går sönder! Jetblack - Har börjat testa dropbox lite, det tycker jag var trevligt för att dela filer mellan olika datorer. Man får 2GB utrymme om man kör gratis-varianten. dropbox.com Redigerat 29 mars 2011 av Freddy
henk2055 Postat 30 mars 2011 Postat 30 mars 2011 (redigerat) Jag har en liten följdfråga angående Raid1. Vad händer om man modifierar innehållet på en av diskarna? Säg att jag kör två FW diskar i Raid1 hemma och ska iväg på ett litet mobilt jobb. Kan jag ta med mig bara den ena disken då så synkas dom när jag kommer hem igen och pluggar in i Raid1 eller måste innehållet på båda diskarna hela tiden vara identiskt så att jag måste ta med mig båda diskarna på mobila jobb? edit: Och hur vet man om en av diskarna slutar fungera? Redigerat 30 mars 2011 av henk2055
SFB Postat 30 mars 2011 Postat 30 mars 2011 Det är ingen nappat på det jag gjort än så länge. Skulle jag bli av med allt skulle det bara vara skönt. Börja på ny kula.
suprapappa Postat 6 april 2011 Postat 6 april 2011 Vad tror ni....är ett synkprogram en vettig backuplösning? Jag skaffade nyss en 2TB USB-disk för att använda till att ta backup kanske var 3:e månad och däremellan ställa på annan ort för att skydda mot brand och stöld. Jag har en NAS med en disk på 1tb som innehåller mediafiler. Den har i sin tur en extern USB-disk ansluten till sig som tar en backup varje natt och det är Synologys (tillverkaren av NASet) programvara som tar hand om detta. Den verkar spegla de mappar jag angivit. Jag delade upp 2TB-disken i 2 partitioner om 1TB vardera och har nu gjort en full backup av NASet. Nu vill jag spara en kopia av hela min musikdator också på den andra partitionen. Musikdatorn har 3 diskar (2 fysiska varav en i 2 partitioner) och kör WinXP. Claes skriver tidigare i tråden att han gör en image varje gång vilket är tidskrävande. För min del tror jag inte att det är en bra lösning för jag tror jag kommer ha svårt att få det gjort om det tar så lång tid att skriva filen. Jag gissar oxå på att jag inte kan ta en image på mer än en disk i taget vilket skulle innbära att det tar tre nätter där datorn måste vara på att köra backupen. Jag har använt Micrsofts program "Sync Toy" för att spegla enskilda mappar vilket funkar utmärkt. Vet ännu inte om det funkar på hela diskar men finns det någon nackdel med att använda en sån backuplösning?
Reachground Postat 9 april 2011 Postat 9 april 2011 Jag kör Qnap TS-419P+ med 4x2TB i RAID 5. Det är bara brand jag oroar mig för... 🙂 +1 Med skillnaden 4x1,5TB
YogSothoth Postat 10 april 2011 Postat 10 april 2011 Jag har en liten följdfråga angående Raid1. Vad händer om man modifierar innehållet på en av diskarna? Säg att jag kör två FW diskar i Raid1 hemma och ska iväg på ett litet mobilt jobb. Kan jag ta med mig bara den ena disken då så synkas dom när jag kommer hem igen och pluggar in i Raid1 eller måste innehållet på båda diskarna hela tiden vara identiskt så att jag måste ta med mig båda diskarna på mobila jobb? edit: Och hur vet man om en av diskarna slutar fungera? Kort svar: Nej, det är inte tänkt att funka så. Det funkar teoretiskt (och praktiskt om systemet är vettigt), men händer något under synkningen är risken att du tappar data. Dessutom förutsätter det att datan bara ändras på ena disken, ändras båda måste du välja vilken disk som ska vara "master" och tappar alla ändringar på den andra. Långt svar: Raid och backup är olika saker och rätt använt täcker det för olika feltyper. Raid är bra för att kunna fortsätta köra ett system som måste vara uppe utan nertid. Byt bara den felaktiga disken, synka om datan (görs normalt i bakgrunden) och fortsätt köra. Backup är till för att täcka för programfel, mänsklig faktor eller brand, stöld osv. där datan på disken tagits bort, försvunnit eller blivit korrupt. Dom kompletterar varandra, men raid är inte = backup. Tänk också på att diskar ur samma produktionsserie antagligen har ungefär lika lång livslängd. Dör en av dom är risken stor att fler är på väg. Ps. Om man har lite linux-knowhow är Amanda ett utmärkt backupprogram. Lite okonventionellt, men otroligt flexibelt och kraftfullt. Dessutom skulle jag avråda från bandbackup. Har taskiga erfarenheter från band och bandspelare som gått sönder/inte gått att läsa när det väl gäller. Har ingen vidare backup just nu eftersom jag är på resande fot. Skulle jag bygga ett system skulle jag köra disk -> disk (raid) över nätverk (helst till annan plats) med utbytbara diskar i backupmaskinen som kan plockas ur och lagras efter hand. Då har man både hög trygghet, lätt att plocka tillbaka data snabbt och långvarig lagring. Det svåra är att uppskatta hur ofta backuperna behöver tas och hur länge de behöver lagras. Finns inget backupschema som täcker alla tänkbara situationer, det blir alltid en kompromiss. /Andreas
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.