Jump to content
Annons

Låtplagiat - Hur man lånar från Black Sabbath


Freddy

Recommended Posts

Antar att det är fler än jag som uppskattar och gillar Tony Martin-Eran med Black Sabbath? Ta, då och lyssna på "Richard Andersson's Space Odyssey" så ska ni få höra något "kul".

Spotify

Helt osannolikt att man kan släppa denna låt, varför är det ingen som säger ifrån? Någon i bandet borde väl reagera? Det finns dessutom flera tydliga stölder på plattan, snacka om att vara slut.

Originalet då:

http://www.youtube.com/watch?v=4ox-LQzN-Dw

Det finns mer... på samma platta. "Miracles of Daylight" låter bra likt Malmsteens "Bad blood" både i vers och brygga. osv.

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, det är tyvärr alldeles för populärt att "låna".

De har i alla fall bytt tonart, inte alla som ens orkar göra det. 😉

Visst finns det så otroligt mycket musik att vissa grejer alltid på något sätt påminner om annat, men då det kommer till uppenbara huvudriff, refränger kan man ju börja undra........

Link to comment
Dela på andra sajter

The musical influences

I do not have many musical influences. To mention a few there are great bands like: Deep Purple, Rainbow, Jimi Hendrix, Yngwie Malmsteen, and Symphony X. I get all my inspiration from the classical music composed by masters such as J.S Bach, Antonio Vivaldi, Mozart, Paganini etc.

Jo tjena....

Vilken jävla idiot! Är han så urbota dum i svampskallen att han tror att folk inte kommer att känna igen låtarna! Ren stöld! Hur gammalt är detta?

Bara att maila Tony Iommi.

Sånt här ska fan inte få finnas... Kapa aset vid knäskålorna snyltyngel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, jag mailade Rickard Andersson om detta för några år sedan. Klippte ihop en mp3:a med alla stölder, samt originalen. Frågade om han inte tyckte det var lite väl uppenbart? Fick aldrig något svar konstigt nog. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, det finns väl ändå ingen som lyssnar på banden ni har nämnt?

Jorå, många japaner om inte annat. 🙂

Men seriöst så har han med rätt mycket kompetenta hårdrocks-musiker. Vilket gör det hela än mer tragiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

det HÄR däremot är för sjukt för att ingen verkar ha upptäckt det. två av dom största banden liksom...

Originalet:

http://www.youtube.com/watch?v=n16hgOn1lVI

Och sen en karbonkopia (20 sekunder in i låten ramlar jag av stolen):

vilken del jag menar kommer tillochmed en halvlytt idiot att förstå

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns tydligen fler som reagerat, recension från lords of metal:

I can be wrong but something quite bothers me about the new album by Richard Andersson’s Space Odyssey. The tunes are all pretty nice, especially for people who dig music from Whitesnake, Black Sabbath, Rainbow and Malmsteen but does someone who has a great love for those bands and has been influenced a lot by them do the copying and pasting game like Andersson seems to do so much on his new album called ‘Tears Of The Sun’ so much?

One example for my accusation is song number two called ‘Obsession’. Just play that tune once and then put on the ‘Anno Mundi’ from the ‘Tyr’ album from Black Sabbath. There are so many similarities that this can’t be coincidence anymore. Seems like Mister Andersson has done some serious stealing here. Well, I don’t have the finished copy of this Space Odyssey album but a promo. When I look at the bottom it says: “All music produced, arranged and composed by Richard Andersson”. Maybe there is a note in the booklet of the finished product behind that ‘Obsession’ song saying: “written by Iommi, Martin, Nicholls, Powell and Murray”. I am trying to understand this but it sure pisses me off a lot. Is Mister Andersson pulling our leg here or testing his listeners or does he just felt he could make that Black Sabbath tune his own. The next song number three called ‘Miracles In Daylight’ has another direct steal of the guitar intro of ‘Crying In The Rain’, as much this is no coincidence anymore too. Again under the flag of composed by Richard Andersson and nothing directs to David Coverdale.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns tydligen fler som reagerat, recension från lords of metal:

The next song number three called ‘Miracles In Daylight’ has another direct steal of the guitar intro of ‘Crying In The Rain’, as much this is no coincidence anymore too.

[/Quote]

Nja....där vet jag väl inte riktigt om jag håller med. Viss påminnelse kanske, men "direct steal"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått intrycket att den allmänna toleransen mot "plagiat" har blivit mycket högre på senare år. Det skrevs mycket om Landslaget v/s Drängarna i mitten på 90-talet, men jag är inte alls säker på att det hade blivit lika stora rubriker idag. Det har exempelvis talats mycket lite om att vinnarlåten i melodifestivalen är väldigt lik "Kall som is" (som också är en låt från melodifestivalen), tror att det hade blivit jätterubriker på 90-talet. Men det är kanske bara jag som har fått den uppfattningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är oftast bara fansen och musikkonsumenterna som gnäller och bölar över stöld och plagiat, även när det är så uppenbart som i det här fallet. Originalartisterna har inte tid att befatta sig med sådant kärringfjanteri:

Vaddå stöld, liksom. Jag snodde ju fan själv kompet...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste fråga sig, hur många är det som verkligen skaffar dessa artisters noter, sitter och tar ut vad de har spelat och sedan plockar med det i en annan egen komposition medvetet? De flesta råkar nog i så fall istället spela utan att veta att det är något de redan hört.

Tur att jag aldrig lärt mig att spela andras grejer.

Tips: till STIM kan man väl skicka in det man tycker är tveksamt så kan de lägga en rekommendation?!

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen seriös musiker kör med noter debatt, det är till för kommunala musikskolan! 😉 Att planka andras låtar har man ju gjort hela ens uppväxt i syfte att lära sig spela. Men att sen använda det till egna låtar är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen seriös musiker kör med noter debatt, det är till för kommunala musikskolan! 😉 Att planka andras låtar har man ju gjort hela ens uppväxt i syfte att lära sig spela. Men att sen använda det till egna låtar är en annan sak.

Jag kör med noter! 🙂 Men å andra sidan är jag nog oseriös musiker 😄

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att jag aldrig lärt mig att spela andras grejer.

Det där var väl ändå aningen oförsiktigt uttryckt, herr debatt. Vad spelar du — eget, unikt, aldrig förr spelat material?

Tips: till STIM kan man väl skicka in det man tycker är tveksamt så kan de lägga en rekommendation?!

😆 Näää... är detta verkligen sant?

Hur går det till? Skickar man runt en låt till tvåtusen bedömare (för att täcka alla låtar och genrer) för en "lyssning"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var väl ändå aningen oförsiktigt uttryckt, herr debatt. Vad spelar du — eget, unikt, aldrig förr spelat material?

😆 Näää... är detta verkligen sant?

Hur går det till? Skickar man runt en låt till tvåtusen bedömare (för att täcka alla låtar och genrer) för en "lyssning"?

Inte alls, det är ju sant. Svar ja.

"Bedömningskommittén

Ibland blir det oenighet mellan kompositörer om ett musikverk anses vara väldigt likt ett annat. Stim avgör inte såna dispyter, de måste lösas av parterna själva. Men Stims bedömningskommité kan ge ett utlåtande om du vill det.

Kommitténs utlåtanden är inget beslut, utan enbart ett vägledande expertutlåtande. Med stöd av kommitténs utlåtande kan Stim ibland hålla inne pengarna för ett verk tills det är klargjort vem som har rätt att få pengarna. Stims bedömningskommitté består av representanter för SKAP, FST och SMFF.

För mer information om bedömningskommiténs arbete, kontakta Stims musikkonsulent Per Wahlsten på per.wahlsten@stim.se"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...