Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag jobbar inom filterbranschen och kom på att man skulle kunna klä sina markskivor med filtermedia som har lågt tryckfall (=lätt att blåsa igenom) och dessutom inte fäller några fibrera eller partiklar!

Vad tror ni om det?

Det filtermedia jag tänker på är väldigt "fuluffigt"/tjockt och släpper igenom mycket luft men väldigt få partiklar. 🙂

Annons
Postat

Vad du vinner jämfört med vanlig luftgenomsläpplig textil är eventuellt bättre absorbtion i det övre ferkvensregistret. Och det är iofs bra, men relaterat till vilket absorberande material du använder och på vilket sätt är det försummbart.

Postat (redigerat)

Jag vill inte göra det för att konkurrera med markskivan som absorbent men mer för att hålla alla fibrer inne så att de inte sprids i ett rum. Jag vill behandla mitt sovrum som även är mitt kontrollrum och kommer nog aldrig släppa in markskivor i rummet om de har en tendens att fälla lite partiklar. Få glasull på sängen är inte kul 🙂

Redigerat av eikido
Postat

Markskivor har oftast för hög densitet för att användas som absorbenter. Att mineralull ska kläs med duk/tyg är en självklarhet och ja; lågt flödesmotstånd är bra men bara "viktigt" (inte så jätteviktigt faktiskt) om vi talar om paneler som ska absorbera tidiga reflektioner. Om allmänna absorbenter (inte för tidiga reflektioner m a o) så kan det faktiskt vara en fördel att klä en absorbent med en tunn board, spaltpanel eller perforerad panel för att undvika absorption i övre register (som man annars lätt absorberar bort för mycket av i förhållande till lägre register).

• Gilla 1
Postat

Markskivor har oftast för hög densitet för att användas som absorbenter.

Jag funderar på (oberoende av andra pågående diskussioner) om det inte är läge att slopa diskussionen om densitet kopplat till absobtionsegenskaper. I de relevanta beräningsmodeller som finns tillgängliga är den motsvarande parametern flödesmotstånd och som vi diskuterat vid flera tillfällen verkar dess inte vara direkt omräkningsbara.

Det finns dock angivna flödesmotstånd för vissa produkter hos paroc och isover. Kanske vi kan utgår från dessa istället?

Postat

Jag funderar på (oberoende av andra pågående diskussioner) om det inte är läge att slopa diskussionen om densitet kopplat till absobtionsegenskaper. I de relevanta beräningsmodeller som finns tillgängliga är den motsvarande parametern flödesmotstånd och som vi diskuterat vid flera tillfällen verkar dess inte vara direkt omräkningsbara.

Det finns dock angivna flödesmotstånd för vissa produkter hos paroc och isover. Kanske vi kan utgår från dessa istället?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=76862&view=findpost&p=1090155

Jag är absolut för att helt skippa densitet och bara tala om flödesmotstånd. Problemet är bara att det ibland kan vara svårt att hitta dessa värden för olika produkter.

Postat

Problemet är bara att det ibland kan vara svårt att hitta dessa värden för olika produkter.

Hear hear.

Men om man nu ska prata kvantitativa värde är det väl bättre att prata parametrer man kan räkna på och som gör skillnad jämfört med värden som snarare är nominella (om man utgår från akustiska egenskaper).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.