Herbeck Postat 25 mars 2011 Postat 25 mars 2011 Personligen tycker jag att både multiband och linear phase är ganska hypat. Multiband använder jag oftast om någonting är "fel" på mixen. Linear phase om jag mastrar dansband eller schlager, dom brukar gilla det soundet.
joachime Postat 25 mars 2011 Postat 25 mars 2011 Linear phase om jag mastrar dansband eller schlager, dom brukar gilla det soundet. 😄 Gôtt! Jag kör oftast med ful-fas-eq jag med. Och som du säger multiband för problemområden. Grejen är att om man siktar på -9 dBFS i RMS är det mycket som utgör "problemområden".
Herbeck Postat 25 mars 2011 Postat 25 mars 2011 😄 Gôtt! Jag kör oftast med ful-fas-eq jag med. Och som du säger multiband för problemområden. Grejen är att om man siktar på -9 dBFS i RMS är det mycket som utgör "problemområden". Missupfatta mig inte, jag tycker att det är kul att mastra dansband!!!!, och man blir inte häften så trött i öronen. -9 dBFS i RMS blir dock rätt trökigt efter ett tag, speciellt när man vet hur mycket bättre det kunde låta.
joachime Postat 25 mars 2011 Postat 25 mars 2011 Missupfatta mig inte, jag tycker att det är kul att mastra dansband!!!! Respect! -9 dBFS i RMS blir dock rätt trökigt efter ett tag, speciellt när man vet hur mycket bättre det kunde låta. Jo, det håller jag med om. Men när typ varenda kund berättar att -6 dBFS RMS är den nya standarden är det inte lätt att argumentera för fördelarna med att sikta på -12 dBFS RMS.
Top Floor Studios Postat 25 mars 2011 Postat 25 mars 2011 Skrev heller inte att mastererings-pluggarna va på när jag mixade, det skulle bara vara korkat. 😲 Tycker jag inte. Jag känner flera mixtekniker (inkl mig själv) som ibland (observera: ibland) väljer att mixa med en snabb-mastringsinställning på masterbussen. Speciellt när det gäller hyfsat snabba ryck.
Fredrix Postat 25 mars 2011 Postat 25 mars 2011 o fasen källa på det? Hah wastade faktiskt tid på att försöka överbevisa dig, utan framgång 😛 Nu var ju inte inlägget tänkt som särskilt vetenskapligt förankrat men jag gjorde en edit för din skull 😉
joachime Postat 25 mars 2011 Postat 25 mars 2011 Tycker jag inte. Jag känner flera mixtekniker (inkl mig själv) som ibland (observera: ibland) väljer att mixa med en snabb-mastringsinställning på masterbussen. Speciellt när det gäller hyfsat snabba ryck. Ja, varför inte? Så länge man vet vad man håller på med...
Herbeck Postat 25 mars 2011 Postat 25 mars 2011 Jo, det håller jag med om. Men när typ varenda kund berättar att -6 dBFS RMS är den nya standarden är det inte lätt att argumentera för fördelarna med att sikta på -12 dBFS RMS. Suktandet efter berömmelse, framgång och pengar är tyvärr oftast mycket större än kärleken till konsten.
drloop (oregistrerad) Postat 25 mars 2011 Postat 25 mars 2011 (redigerat) Jo, det håller jag med om. Men när typ varenda kund berättar att -6 dBFS RMS är den nya standarden är det inte lätt att argumentera för fördelarna med att sikta på -12 dBFS RMS. Minns när man siktade på -15. Nu kan man vara glad om man har en mix som sitter på -15. Redigerat 25 mars 2011 av drloop
Herbeck Postat 25 mars 2011 Postat 25 mars 2011 Suktandet efter berömmelse, framgång och pengar är tyvärr oftast mycket större än kärleken till konsten. Va' gulligt det lät. Bill Hicks demonstrerar ofta uttrycksfullt skillnaden mellan över-kommersiell musik och musik från hjärtat. Bill Hicks
Top Floor Studios Postat 25 mars 2011 Postat 25 mars 2011 Huga.....snabba ryck är inte kul i mix..... Jag mastrar ändå aldrig i en mix-session, utan väljer att mastra i en ny session. Vänligen Mikey Jag syftar inte på när man mastrar själv, utan även när man låter andra mastra.
crillemannen Postat 25 mars 2011 Postat 25 mars 2011 L3 är ju värdelös som limiter. Förstör transienter och smetar ut allt. Kolla in Ozone 4 eller Slate FG-X, de är mycket bättre.
Herbeck Postat 25 mars 2011 Postat 25 mars 2011 (redigerat) L3 är ju värdelös som limiter. Förstör transienter och smetar ut allt. Kolla in Ozone 4 eller Slate FG-X, de är mycket bättre. Kan bara hålla med, L3 är en mardröm. FG-X funkar nog bra till lite hårdare musik, men det är inte riktigt min grej. Redigerat 25 mars 2011 av Herbeck
joachime Postat 25 mars 2011 Postat 25 mars 2011 Bill Hicks demonstrerar ofta uttrycksfullt skillnaden mellan över-kommersiell musik och musik från hjärtat. Bill Hicks "I'm available for children parties as well.." 😄
Kalifatidess Postat 25 mars 2011 Trådstartare Postat 25 mars 2011 Är det därför du har råd att ha så billiga priser för mastring? Sorry, men jag kunde faktiskt inte låta bli... 😄 Åter till ämnet! FUCK YOU!!! skämtåsido.... nu ska vi inte vara såna 😉 Nej, klart man inte bör mastra innan man är nöjd, men det skrev jag väl inte heller? 😑 Skrev heller inte att mastererings-pluggarna va på när jag mixade, det skulle bara vara korkat. 😲 Mastering är absolut inte något som gör mixen, vilket jag inte heller påstått, däremot är det en process där man gör det där absoluta sista finliret, och även färgar mixen om man vill. Detta är ju en ganska stor "smaksak" också. 😄 Vänligen Mikey Nej det vet jag ju inte... bara säger vad jag vet, inte vad du inte vet. men är nog relativt iofs... ibland vill folk ha en bounce av mixen under processen, då kan man nog dra upp närmare 0an åtminstone.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.