Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har lite diverse lurar o monitorer, alla låter förstås olika, ATH-M50 lurar är de jag gillar bäst och som ger bästa mixar. Tar jag av mig lurarna och lyssnar i Event AP6 monitorerna låter det inte dåligt, men annorlunda.Finns det monitorer som låter ganska lika som ATH-M50?

Annons
Postat (redigerat)

Förstår vad du menar (har själv ett par ATH-M50 som jag är galet nöjd med), men är inte frågan lite som "finns det nån bil som känns som en motorcykel?".

Antar att du menar frekvensgången etc. Alla lurar och högtalare (allt som är studioinriktat och/eller high end HiFi iaf) strävar väl efter att vara så frekvensneutrala som möjligt (med olika fysiska begränsningar och tillkortakommanden pga budgen eller avsaknaden därav). Det går säkert att hitta nått med en liknande frekvensrespons. Därmed inte sagt att det kommer låta likadant för det eftersom rummet har en stor inverkan på ljudet man hör från en högtalare.

Hmm... det där hjälpte ju föga... går säkert att hitta nått som ger en subjektiv ljudupplevelse som liknar ATH-M50. Själv tycker jag ljudet i min bil är väldigt nära, kanske pga avsaknaden av traditionellt "rum" (basfrekvenser försvinner ut, kupén är dämpad etc). Det är ett Bose-system i en Seat Leon Cupra (låter helt sjukt bra, särskilt för ett originalsystem). Brukar alltid kontroll-lyssna där.

Redigerat av MrBluesman
Postat

Är det inte en fördel att lurarna inte låter exakt likdadant och därför fungerar som komplement till dina monitorer och vice versa? 🙂

Postat

Jag chansar liksom på att nån råkar ha ett par lådor som hon tycker låter som lurarna. Har inga pengar att köpa nåt för heller, men man kan ju drömma. Lite jobbigt att allt låter olika. HD 280 pro låter ganska annorlunda. DT 150 låter enormt annorlunda.

Postat

Är det inte en fördel att lurarna inte låter exakt likdadant och därför fungerar som komplement till dina monitorer och vice versa? 🙂

Ja så kanske det är! Jag tycker faktiskt att Eventen är väldigt känsliga, minsta eq-rattning en db hör tom jag....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.