Jump to content
Annons

Studio forum hirarki


Kalifatidess

Recommended Posts

ja men nu gör du det som ett statement "jag vägrar tilltala underhuggare" ungefär som om du hade krönt dig själv till kung... hur ska man kunna lära sig nya saker om man ser sig själv som helt fullärd?

nu sitter inte jag med FL, det är ett grymt program... men till sina syften/användningsområden.

Likadant med allt inom musik... det är relativt.

Nu får du lugna ned dig en smula!

Mitt exempel var inte riktat till dig och kunde lika gärna ha gällt hur man bygger en kärnkraftsreaktor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu får du lugna ned dig en smula!

Mitt exempel var inte riktat till dig och kunde lika gärna ha gällt hur man bygger en kärnkraftsreaktor.

men du förstår vad jag menar?

du säger att du vägrar hjälpa nån som frågar om FL ungefär som om den personen som sitter med FL var för amatörmässig för att få dina råd?

om du bara inte orkar svara på en FL fråga är det en sak men när du säger "jag vägrar...."

Link to comment
Dela på andra sajter

men du förstår vad jag menar?

du säger att du vägrar hjälpa nån som frågar om FL ungefär som om den personen som sitter med FL var för amatörmässig för att få dina råd?

om du bara inte orkar svara på en FL fråga är det en sak men när du säger "jag vägrar...."

Läs om, läs rätt. Han menar att han inte svarar eftersom att han själv inte behärskar det programmet.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

men du förstår vad jag menar?

du säger att du vägrar hjälpa nån som frågar om FL ungefär som om den personen som sitter med FL var för amatörmässig för att få dina råd?

om du bara inte orkar svara på en FL fråga är det en sak men när du säger "jag vägrar...."

Med det var väl besynnerligt att folk känner för att lägga ord i min mun idag!

Du väljer att missförstå mig helt och hållet. Jag sa att jag inte svarar på frågor om t ex FL Studio (och givetvis allt annat jag inte kan!). Jag har redan förklarat för dig att jag tog FL Studio som ett exempel på något jag absolut inte kan någonting om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med det var väl besynnerligt att folk känner för att lägga ord i min mun idag!

Du väljer att missförstå mig helt och hållet. Jag sa att jag inte svarar på frågor om t ex FL Studio (och givetvis allt annat jag inte kan!). Jag har redan förklarat för dig att jag tog FL Studio som ett exempel på något jag absolut inte kan någonting om.

Sorry... my bad. Jag dömmer inte ut någon, jag analyserar saker bara, det är allt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Dålig jämförelse! Fy! Det här handlar om mycket subtilare saker än så. Självklart hade alla gått trappan.

Du missar poängen. Liksom Claes också.

Egentligen så är nyckelfrågan "hur gör man bra musik?" underförstått ställd i nästan alla diskussioner här på forumet.

Och Claes svarar "med bra mikrofoner och utrustning", Gilbert "Med bra rumsakustik", jag svarar "genom bra låtar. skit i utrustningen", Guitar Nilsson säger nåt annat osv. Och det är våra olika versioner av svaret vi slåss för. Och framförallt för våra definitioner av bra musik. Exempel:

Claes säger underförstått "det här behövs för bra musik" och menar dyr ljudutrustning ( i hans tolkning ljudutrustning med bra kvalité ). Jag säger underförstått "det här behövs inte för bra musik", och menar dito. Vi använder samma ord - bra musik - men definerar det annorlunda. Jag tror det är definitionen av ordet som vi slåss om. Jag reagerar varje gång nån definerar bra musik som dyr ljudutrustning. Och vem är det egentligen som bestämmer när en skiva låter bra? Och var står det sagt att den ska låta "naturligt"? Det är någonting vi här i väst har bestämt oss för, att vi vill ha det så. Och utan att tänka efter tar vi det för givet i diskussionerna.

Det här med Claes var bara ett exempel ( Sorry för att jag använt ditt namn, polarn! ) på en slags kamp om tolkningsföreträde.. jag tror det finns en hel samling för givet tagna regler som utgör hierkien här på forumet. Och folket som utgör dom kommer såklart försvara dom.

EDIT: Och ja.. Claes var bara ett exempel på en person som representerar något större, en hel samling tankar och människor som delar de.

Haha ja ok nu fattar jag vad du menar! Ja då det var kasst med höghus jämförelse

"För vem är det egentligen som bestämmer när en skiva låter bra"

Ja du! Själv tycker jag det är den eller dom som gjort skivan. oavsett vad dom har använt,eller om det så är inspelat i ett pissuar rum med en konsum mikrofon mm.

Men en sak jag kom tänka på var att, det hade kanske varit bättre om det inte hade stått hur många inlägg eller om man var veteran mm. Då hade kanske dom nya inte tittat på detta så mycket och fått en egen uppfattning om vem som har rätt, eftersom jag tror att detta påvärkar många. Men jag kanske har fel om detta.

Och dock inget jag själv reagerar på eller gör mina bedömningar på.

Det var bara en ide 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry... my bad. Jag dömmer inte ut någon, jag analyserar saker bara, det är allt....

...Och det var fifty-fifty chans att analysera honom som ödmjuk eller stöddig, och det var ändå "stöddig" som lästes in i hans inlägg. Precis som jag skrev om tidigare, att om det går att misstolka så gör man det. 😉

(...Undrar hur detta inlägg kommer att tolkas...)

Link to comment
Dela på andra sajter

...Och det var fifty-fifty chans att analysera honom som ödmjuk eller stöddig, och det var ändå "stöddig" som lästes in i hans inlägg. Precis som jag skrev om tidigare, att om det går att misstolka så gör man det. 😉

(...Undrar hur detta inlägg kommer att tolkas...)

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Finns det två olika sätt att tolka någon så väljer man alltid det sämre alternativet, och så blir allting fel (eller ännu mer fel...)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

...Och det var fifty-fifty chans att analysera honom som ödmjuk eller stöddig, och det var ändå "stöddig" som lästes in i hans inlägg. Precis som jag skrev om tidigare, att om det går att misstolka så gör man det. 😉

(...Undrar hur detta inlägg kommer att tolkas...)

äh, tror att jag är paranoid bara... men mitt problem är att jag läser mellan raderna på saker, tror att det finns undertoner i saker folk säger... i verkligheten brukar jag ha rätt för då ser man ansiktsutryck, kroppspråk och tonfall, i ett forum ser man bara en text och en smiley...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där känns som en förenkling. Jag tycker mer det handlar om att det finns en grupp som bestämmer vad som får sägas och tyckas. En grupp som tolkar verkligheten åt resten. Det är ju självklart att det inte allt handlar om fakta & sanning. Det handlar också om vad det pratas om på forumet och hur det pratas, om vilka saker som värderas. Vilka mikrofoner Claes nämner. Vilken syn på ljud Claes gärna pratar om. Vilka rumsdimensioner Gilbert tycker man ska ha i sitt studiorum. Det blir en slags standard när det sagts tillräckligt många gånger. Och standarden värderas som bra - mer eller mindre omedvetet.

Att något är baserat på fakta säger egentligen ingenting om hur någon ska värdera det. Som viktigt eller inte.. det, däremot, tror jag en grupp folk "hjälper" till med att uttolka åt resten. Såklart mer eller mindre omedvetet. En hierki för det som betraktas som norm.

Det där var väl orättvist mot både Gilbert o Claes. De om några poängterar ju alltid att man ska testa sig fram vad som passar. Jag tycker om allihop här jag. Demonproducenten kan vara spydig på ett roligt sätt. Blir trådarna för arga läser jag dom inte.

Och betänk att inte alla har så lätt för att verkligen skriva det de menar. Vi lever i en tid när man bara knattrar på utan varken punkt eller stor bokstav. Jag tycker det är ett härligt gäng här även om tonen kan vara rå. Trollen är det bara att skita i.

  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var väl orättvist mot både Gilbert o Claes. De om några poängterar ju alltid att man ska testa sig fram vad som passar.

Självklart! Men även om de poängterar att folk ska testa sig fram kan de inte komma ifrån att de uttrycker en värdering! Jag menar inte att det är något dåligt - det är bara så det är. Och nu råkar den värdering de uttrycker vara den som är för givet tagen.

Jag gillar de båda också, såklart. Diskussionen handlar inte om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Finns det två olika sätt att tolka någon så väljer man alltid det sämre alternativet, och så blir allting fel (eller ännu mer fel...)

Är glaset halv-fullt, eller halv-tomt?

F.ö. så tycker jag att Laxlaxlax tangerade kärnan till problemet på ett ganska bra sätt, misstaget var kanske att bli personlig, då många anser att anonymitet och bevarande av personlig integritet är huvudanledningen till att hänga på forum (i stället för att hänga på rockbarer 😆).

Med ovannämnda risk för att bli personlig, vill jag bara säga:

Heja Claes, heja Gilbert, heja Demonproducenten, heja Guitar Nilsson, heja Laxlaxlax, heja alla ni som tillför forumet någonting på ert eget sätt.

Om vi alla vore lika, så skulle vi allihopa stå och spela hårdrocksgitarr på krogen om helgerna 😄!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen så är nyckelfrågan "hur gör man bra musik?" underförstått ställd i nästan alla diskussioner här på forumet.

Och Claes svarar "med bra mikrofoner och utrustning", Gilbert "Med bra rumsakustik", jag svarar "genom bra låtar. skit i utrustningen", Guitar Nilsson säger nåt annat osv. Och det är våra olika versioner av svaret vi slåss för.

Först och främst: Jag svarar aldrig på det sättet på en sådan fråga.

Om frågan är hur man får bra ljud, så kan jag komma med vad jag tycker är lämpliga tips, men om frågan är hur man gör bra musik, så gör jag inte det.

Jag har dessutom i många trådar betonat att en bra låt är bra oavsett utrustning - och att en dålig låt är precis lika dålig även om den spelas in i en mångmiljonstudio (men ljudet blir antagligen bättre där - åtminstone om de inblandade kan sköta prylarna...😉).

Om du uppfattar vad jag säger på något annat sätt, så är det snarare för att du övertolkar antingen frågan eller svaret. Om folk vill veta hur man gör bra musik, så måste de självklart fråga efter just det och inte efter vilken mikrofon eller ljudkort som är bäst, typ - annars är det ju frågeställarens fel att svaret går in för mycket på utrustningsval, eller hur?

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst: Jag svarar aldrig på det sättet på en sådan fråga.

Åh, som jag sa till Gilbert så försökte jag uttrycka en metafor.. en modell för hur vi tänker. Inte hur vi praktiskt svarar på en fråga.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, som jag sa till Gilbert så försökte jag uttrycka en metafor.. en modell för hur vi tänker. Inte hur vi praktiskt svarar på en fråga.

Inser att det möjligtvis var trubbigt formulerat av mig. Sorry!

Det är ok, även om det var lite klumpigt formulerat... 😉

Jag förstår hur du menar, men det är ju faktiskt frågeställarens ansvar att fråga på ett vettigt sätt, så att han har en rimlig chans att få relevanta svar. Jag läser frågorna på det sätt som de är ställda och funderar inte på vad som eventuellt kan stå mellan raderna, eftersom det skulle mynna ut i en gigantisk gissningstävling då, där alla till slut lägger ord i varandras mun - och sådant funkar helt enkelt inte i ett forum.

Jag utgår naturligtvis från att den som vill ha råd om mikrofoner, hörlurar, monitorer eller vad nu frågan gäller, redan har hygglig koll på hur man gör musik och att han helt enkelt är ute efter att förändra sin rigg på något sätt. Inte sjutton ska man behöva tolka in något helt annat i frågan när den redan är specifikt ställd...?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland kan man känna sig allmänt ovälkomnad när man ställer nyfikna frågor... otrevlig attityd..

Tycker inte det är överdrivet ofta folk blir påhoppade när dom vill ha svar på en enkel fråga sålänge dom har en ödmjuk attityd.

Däremot kan jag tänka mig att de som dyker upp på forumet med en extremt kaxig inställning och stöddiga påståenden anser att dom blir attackerade 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte sjutton ska man behöva tolka in något helt annat i frågan när den redan är specifikt ställd...?

Självklart inte! Jag ifrågasätter dig inte eller sättet du skriver på! Jag bara beskriver vad jag tror händer.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte det är överdrivet ofta folk blir påhoppade när dom vill ha svar på en enkel fråga sålänge dom har en ödmjuk attityd.

Däremot kan jag tänka mig att de som dyker upp på forumet med en extremt kaxig inställning och stöddiga påståenden anser att dom blir attackerade 😉

haha jag gillar action, fast jag brukar inte vara kaxig om det var mig du syftade på... jag är mer sån att jag inte gillar att bli tillrättavisad av folk jag inte känner, i mina ögon är det andra som inte är ödmjuka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart inte! Jag ifrågasätter dig inte eller sättet du skriver på! Jag bara beskriver vad jag tror händer.

men jag är och andra sidan väldigt ovan vid hela forumgrejen, därför jag skapar denna tråd, undrar om det finns nån dold forum-etik man har missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är rätt dålig stämmning överlag på många trådar. Javisst finns det mycket kunskap men desto mer tråkig attityd. Det är därför jag inte postar särskilt ofta.

Fast, säg mig något forum där det inte är så? Det är ett problem överlag på forum, det gäller inte bara här =/

Link to comment
Dela på andra sajter

haha jag gillar action, fast jag brukar inte vara kaxig om det var mig du syftade på... jag är mer sån att jag inte gillar att bli tillrättavisad av folk jag inte känner, i mina ögon är det andra som inte är ödmjuka...

Sluta läs mellan raderna, jag syftade inte på dig 😛

Däremot består ju forum till 99% av folk man egentligen inte känner så om man inte vill ha input från dom så är man kanske på fel ställe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte sjutton ska man behöva tolka in något helt annat i frågan när den redan är specifikt ställd...?

Däremot: Tråden handlar om hierkier. Det är mer än en person, det är en samling egenskaper och värderingar som delas av flera personer. Och jag tror verkligen att den påverkar och begränsar folk som inte tillhör gruppen. Inte uttalat eller i praktisk handling utan i t.ex hur vissa ord och begrepp mentalt defineras av hur man pratar. Och vad man väljer att framhålle i sitt språk, vad man värderar. Tror du inte att både du och jag bidrar till att skapa en mental bild av hur en studioinspelning bör gå till, Claes? Tror du den är likadan?

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...